2025-02-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Varför skulle det gå så pass snabbt? Vet inte om det är samma som med Facebook där anhöriga har möjlighet att ansöka om att göra det till en minnessida? Men det brukar ta lång tid.
Sett det direkt förut, men de kanske tar olika lång tid
Citera
2025-02-07, 20:42
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Jag undrar igen, hur kan någon identifierat skytten så tidigt? Han sköt sig själv, brukar oftast vara i huvudet. Så oavsett om han hade femton pass och id-kort i fickorna, lär det varit svårt att med blotta ögat bekräfta hans identitet.

Man får inte använda ”blotta ögat” när man ska identifiera en avliden person.
Man ska använda följande: Tandkort och DNA enligt de riktlinjer som finns i bla Sverige.
Citera
2025-02-07, 20:43
Medlem
Börjar förnimma en bild, förväntar mig någon socialsekreterare bland de 15 beskjutna. Triggern är helt uppenbar, nekad bidrag av sociala, någon handläggare på platsen var målet. Studerande till undersköterska verkar handla om ett ensklit klassrum, kanske denna handläggare befann sig där. Ett inslag av incel kanske då 10 kvinnor och fem män besköts. Några offer var ivägen och helt random, han sköt sig själv som planerat.

Har spelat mycket dataspel, fått inspiration därifrån med rökgranater och hela den biten...
Senast redigerad av AdonBelivit 2025-02-07 kl. 20:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
En möjlighet till. Kanske ägnat sig åt spel på nätet? Några vinner ju stora summor faktiskt. Placerat vinsten i aktier och de har gett inkomst av kapital efter det att han sålt aktierna med stor vinst.

Låter troligt
Men nätspelare brukar få stora skulder, hade hsn det nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det blir ett problem om människor som du kallar dessa individer för ”udda fåglar”. Varför gör du det?

Det enda som efterfrågas är ju en viss typ av förståelse, att de här personerna kanske tänker annorlunda och kanske saknar vissa förmågor och inte klarar sånt som du och jag klarar. Däremot klarar de en massa annat till skillnad mot dig och mig. Vissa passar bara inte in i ”boxen”.

Behöver inte vara svårare än så.
För att jag inte vill kalla dem sjuka. Det är ingen sjukdom att tänka lite annorlunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Tar någon vecka minst innan det står på ratsit...

Hur uppstod ryktet att den personen sköts? Var kommer uppgifterna ifrån?
Citera
Avstängd
Personer med Asperger upplever enorm stress vid förändringar. Att socialen drar in försörjningsstödet är en fullständig katastrof för en person med Asperger som kan utlösa urskillningslösa vredesutbrott.

Frågan är hur mycket hjälp han fick av samhället.

Många som inte vet hur personer med Asperger fungerar.
Citera
2025-02-07, 20:44
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Gick vid flera perioder på Komvux..just på denna skola. Han godkändes inte.

Solklart att han hämnades på skolan..
Kände du honom? Vilka kurser läste han på Komvux? Hur vet du att han inte godkändes?
Citera
Medlem
När jag var i Japan för många år sedan, störtade ett flygplan. Det framstod som klart att ingen kunde ha överlevt. På alla kanaler började man då rulla passgerarlistorna med namn.

Jag tyckte att detta kändes grymt, med tanke på att de anhöriga skulle få det troliga dödsbeskedet via TV. Men de japaner jag talade med ansåg detta självklart. Alla ville ju veta och få frågetecknen uträtade.

Det är uppenbart att vi har att göra med en händelse i Örebro som befinner sig i motsatta änden av denna skala. Informationen finns hos somliga men släpps inte till varken anhöriga eller allmänhet. Folket förlorar i stort sett allt kvarvarande förtroende för myndigheter och media.

Redan nu finns det goda skäl att misstänka att vi kommer att minnas tio-, tjugoårsdagen osv av denna tragiska händelse med kvarvarande oklarheter, mängder av skrivna böcker och tv-program och en dov känsla av att någon visste eller vet och att sanningen aldrig kom fram.

Sedan kommer nästa händelse osv i en aldrig sinande ström, och vi kommer aldrig att förstå världen. Någon annan vill hela tiden kontrollera narrativet.

Jag ger bara ett exempel på vad det kan leda till: Det finns mängder av unga kvinnor i Sverige idag som är livrädda för män i största allmänhet. Det är ju män som är kriminella, våldtar, mördar etc. Det har de alltid fått höra. Sedan rinner känslor och hormoner till och de blir upp över öronen förälskade i den där vackra, leende grabben från Afghanistan...

De flesta varnar henne, men kärleken är blind. Hon ratar den skötsamme, smarte och lätt försagde killen som visade intresse för henne, trots att hon hade fått mer än hon hade kunnat drömma om, förutom våld, av den killen. Afghanen blir svartsjuk, kontrollerande och slår ihjäl henne efter en tid. "Män är djur!", som Gudrun sade.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Jag tänker att han är död nu, så ingen behöver vara något rädd längre.

Visst är det så. Men alla anhöriga vill inte ha hyenor från slaskpressen rännande hos sig under det privata sorgearbetet. Respektera dom anhöriga.
Citera
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Sett det direkt förut, men de kanske tar olika lång tid

Vad menas med direkt? Dessa sidor kan ju omöjligt själva ha koll på om någon lever eller inte. Jag tror Facebook exempelvis kräver någon form av dokumentation för att kunna göra en profil till minnessida.
Citera
2025-02-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Du kan inte vara en ond människa utan att vara "sjuk".
Vad exakt tror du gör en person ond utan att vara sjuk?

Tänk efter nu.

Vi existerar på grund av ett unikt DNA. Vi har ett medvetande på grund av just vårat unika DNA.
I slutändan så handlar det alltså om DNA.

Det är väl klart att det finns människor som enbart är onda. Helt utan att vara sjuka. Var har du fått det där tramset ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in