2025-02-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Du vet vad en funktionsnedsättning innebär? Att det handlar om en bristande, nedsatt förmåga till funktion inte om en bristande vilja.

Läs det igen.

Och det du skriver om bortskalade krav och anpassningar etc motsvarar dessvärre inte verkligheten. Det ska vara lika för alla i dagens Sverige, det finns väldigt lite förståelse för avvikelser i dagens skola tex. Där förekommer det tex att alla barn - även de med npf - ingår ett skriftligt kontrakt med skolan om att man ska sköta sig. Det tas inte så mycket hänsyn till avvikelser.

En funktionsnedsättning är en nedsättning av en funktion I DESS KONTEXT. Och varken nedsättningen eller kontexten är densamma över tid. Du verkar ha väldigt vaga begrepp om hur sånt här funkar, skulle gissa att du råkar ha en närstående med npf och det är det enda du sett?
Citera
2025-02-07, 18:11
Medlem
Undras varför han riktade in sig på vårdelever? Agg mot vården?
Är tacksam att regeringen nu skärper vapenlagen
Reagerade redan tidigt på vansinniga att halvautomatisk tillåts
Är det det från 2023? Undras varför det gick igen från början
Vi ser resultatet av den massiva JAKTLOBBYN
Citera
2025-02-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad jag förstår så är väl fördelningen inom vården, sjuksköterskor ,80%. Och på Risbergska pågick det vidareutbildning för just de inom vården.
Sjuksköterskor går nog inte på den här skolan. Däremot kan nog vidareutbildning för undersköterskor forekomma.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Håller nog med dig där.
Själv gått på komvux introvert som jag är bott på HVB.
Haft kontakt med soc hela mitt liv tillräckligt mycket för att dra en snyftare.
Ägnar 75% av min lediga tid uppkopplad på nätet.

Alla lever vi olika och ingen kan säga något om det, så länge man inte skadar andra eller sig själv!
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
Han hatade pizza bagaren varför? Inga namn på kvinnorna
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Han var antagligen ute efter att skjuta kvinnor och männen spelade hjältar eller var i vägen. Så en incel.

Har ju rapporterats om att han skonade vissa också. Var säkert män då
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Han var antagligen ute efter att skjuta kvinnor och männen spelade hjältar eller var i vägen. Så en incel.

Självvald incel, så ful var han inte att han var chanslös, skulle säkert kunnat hittat nån kvinna med asperger på LSS gruppträffar eller daglig verksamhet, han var för feg och hade för dålig karaktär för att ta sig i kragen och söka hjälp, säkert curlande föräldrar med.
Citera
2025-02-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag tror fortfarande att socialsekreterarna (Camilla och Elsa?) var hans primära måltavlor.
Sedan slank det med några andra offer också av bara farten eller för att de gick emellan eller för att de stod i vägen.
Väldigt sannolikt.

Jag har folk i min omgivning som svurit på att han bara dödade utlänningar trots att jag bett dem tagga ned med de förhastade slutsatserna.

Pinsamt för dem nu.
Citera
2025-02-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Men varför skulle GM då låta många gå medan han valde ut några andra kvinnor och några män?

Jag tror han ville åt kvinnorna, men männen kanske var mer benägna att försvara sig/försöka ta ner honom. Så när de gjorde motstånd blev de också skjutna.
Citera
2025-02-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnpinnen
Jag har läst och förstått admins inställning gällande OT i den här tråden men jag har ändå några funderingar som jag inte tycker är okontroversiella...och jag hittar ingen annan tråd som besvarar mina funderingar...

Han bytte ju namn 2017 från Jonas Rickard Simon...till Rickard Andersson...han har dessutom gått i en skola avsedd för ungdomar med Asbergers syndrom och samtidigt fått icke godkänd på den utbildningen...

Undran är ju vad för bakrund föräldrarna har med tanke på det ursprungliga efternamnet? vilket land kommer dom ifrån eftersom Simon härstammar från Grekland? med viss spridning i Balkan...

Hur kan en människa med Asbergers syndrom falla genom polisens nät och få vapenlicens?

Att han levt på bidrag är ju ingen konstighet om han nu har Asbergers syndrom?

Och om han är även i rötterna svenskanpassad så har han ju insett att nu är fan måttet rågat...

Självklart synd om dom som blivit skjutna men det är minst lika synd om honom som samhället inte uppenbarligen kunnat hantera...

Har aldrig i mitt liv hört om en grek som heter Simon i efternamn. Världens mest kände med det efternamnet är jude. Annars finns det även i Tyskland, Frankrike och spansktalande länder.
Citera
2025-02-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowmoomoo
De flesta socialkontor är låsta och har hög säkerhet. Ett möte på Komvux däremot, där socialtjänstanställda befann sig utan samma skydd, kan ha varit en lättare måltavla för gärningsmannen. Min teori är att han var medveten om detta och agerade därefter.

Ser man till offrens ålder var flera av dem äldre kvinnor, vilket överensstämmer med den typ av personal som ofta arbetar inom socialtjänsten.

Att skolan hade många elever med invandrarbakgrund innebär inte automatiskt att det var syftet med attacken – särskilt inte när polisen kopplar dådet till socialtjänsten. Det är mer troligt att gärningsmannen visste att personal därifrån skulle vara på plats.

En viktig fråga att ställa sig är: Ska socialtjänsten verkligen ha möten på ett Komvux????Om de anser att säkerhetsriskerna är så stora att deras egna lokaler måste vara låsta…varför är man då på en skola? De arbetar ju med sjuka människor?!

De flesta de jobbar med är inte sjuka. Men du har rätt i att det är obefintlig säkerhet på den här skolan.
Så de måste nog sluta med "socialkontor" på skolor i framtiden.
Citera
2025-02-07, 18:15
Medlem
Möjligheten för politiska/samhälleliga motiv såsom hat mot socialen, kvinnor eller invandrare kvarstår, men kanske var det enklare än så.

Vi har en psykiskt sjuk och djupt isolerad man som har bestämt sig för att begå massmord och därefter avsluta sitt liv. Han resonerar kring sina alternativ.

För att mörda så många som möjligt vore hans första tanke kanske ett shoppingcenter eller en gågata på stan. Men i en sån omgivning är han helt oskyddad på öppen plats. Det blir kaos och folk kan fly enklare. Dessutom känner han sig utsatt (och uttittad, med den sociala fobi han sannolikt bär på)

En större byggnad med många korridorer och utrymmen där han kan röra sig fritt och genskjuta flyende blir mer effektivt, därav en skola mest lämplig. Ingen reagerar på en okänd persons närvaro där heller.

Han vill inte mörda barn, så han söker sig till vuxenskola. Denna skola har han själv gått på och är därmed bekant med dess utformning. Hans val är gjort. Att flest kvinnor är bland de döda kan vara så enkelt som att de är fler i antalet på skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in