2025-02-07, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Du har tittat på alldeles för mycket film....

Jag säger bara att Instatstyrkan i Sverige är troligen inte alls lika rustad som swat/seal i USA.
Utrustning och förutsättningar, och manskap, är kanske något som regeringen förhoppningsvis satsar mer på nu i kommande budgetförändringar.
Citera
2025-02-07, 13:24
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Dom flesta av dina funderingar har det skrivits om massor av gånger här idag.
Vad som gäller, hur det går till osv.
Annars är det enkelt att ta reda på med Google & co. Bättre att kolla upp än att gissa.

Sen undrar jag var du fått informationen om 2 hagelgevär, är det nåt polisen gått ut med?

Ja, polisen har gått ut med hans vapeninnehav. Redan i onsdags.

Så bra att flera har skrivit om det jag skrev igår natt, ett dygn innan ditt nedsättande påpekande. Sedan jag först skrev om kufen (inlägg 7665 i den här tråden) och undrade varför ingen närstående anmält hans olämplighet att ha vapen har många tydligen varit inne på samma linje. Igår började också politikerna vakna och ifrågasätta gällande regler för vapenlicens.
Citera
2025-02-07, 13:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Bosnien ligger i Europa. Det finns många på dessa utbildningar som kommer från europa, inte bara mena och afrika (som de flesta irriterar sig på pga integrationsprobelm som blir värre för varje generation enligt statistik)

Han var ute efter soc arbetare, invandrana råka bara stå i vägen för kulorna. Sen är dessa invandrare svenskar också. Eller är de bara svenskar i alla sammanhang utom när nåt otrevligt inträffar?

Jojo, men exempelvis bosniaker, albaner och romer har i viss högerextrem kontext inget i Europa att göra.

Det är oviktigt om du eller jag ser den ena eller andra personen som svensk eller ej. Det är GM:s motiv som är relevant här.
Citera
2025-02-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Soc skulle ha närvaro och infomöte på skolan vid denna tidpunkt har det framkommit tidigare.

Det kan RA haft kännedom om.

RA kände sig troligen sviken av dessa.

Flera kommunanställda sägs vara bland de omkomna.

Att personer med invandrarbakgrund också drabbas är inte ett dugg konstigt.

Jag gissar att minst 75% av de som finns på vuxenskolan är invandrare åtminstone bland eleverna, det är ju så samhället ser ut idag.

Hur svårt kan det vara?

Återstår, om han var ute efter soc, att förklara varför han mördade andra?
Citera
2025-02-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Håller med https://chatgpt.com/share/67a5f8dc-ae58-8009-b94a-8fc63b29d395

Sen förstår jag att det kan vara olika våningsplan osv, stängda rum, lunchrum. Men 17000kvm är inte mycket.
Nej inte om det är en öppen yta men skolan verkar vara uppbyggd som ett rutnät av korridorer med salar utefter sidorna.

Det tar nog sin rundliga tid att säkra alla utrymmen där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Så bra formulerat! Visst är det så. Dessutom fanns problemet framför näsan på socialen då han gått i en specialklass för autism/aspberger i gymn. En människa som inte pratar, går m luvan upp och håller ena handen framför mun, måste varit rätt känd ändå.
- Myndighetsutövning!! Inkompetenta, slöa socialkärringar.

Och för hårda regler som regeringen bestämt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Bosnien ligger i Europa. Det finns många på dessa utbildningar som kommer från europa, inte bara mena och afrika (som de flesta irriterar sig på pga integrationsprobelm som blir värre för varje generation enligt statistik)

Han var ute efter soc arbetare, invandrana råka bara stå i vägen för kulorna. Sen är dessa invandrare svenskar också. Eller är de bara svenskar i alla sammanhang utom när nåt otrevligt inträffar?

De flesta som är emot invandring (vilket är de flesta svenskar) är i grunden också emot invandring från Balkan och Sydeuropa. Inga invandrare är "svenskar" även om de fått svenskt medborgarskap.

I många miljöer i många svenska städer idag så finns det nästan enbart utlänningar. Det så kallade "folkutbytet" är en realitet och i många sammanhang, i många skolor och bostadsområden, liksom på många arbetsplatser, så finns det väldigt få eller inga svenskar kvar alls. Om det skjuts i en sådan miljö så kommer givetvis offren att vara invandrare, eftersom det i praktiken inte ens finns några svenskar på platsen.
Citera
2025-02-07, 13:28
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Precis, i vår iver att hjälpa nyanlända att integreras med SFI och olika försörjningsstöd har vi helt försummat att vissa av våra egna också har behov av hjälp och stöd.

Jag såg en kvinna som intervjuades, typ 44 år, hon hade läst svenska 6-8 år på skolan. Det finns tydligen pengar men man kan verkligen ifrågasätta hur de används.
Den nya importerade adeln prioriteras framför en svårt psyksjuk svensk person som soc drar undan försörjningen för som i praktiken är en dödsdom för honom.
Citera
2025-02-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BM-641
Noterar att man underlåter att skriva att jägarexamen numera består av en försvarlig mängd teori samt att en provförättare måste vara närvarande samt att det är tidspress, är det för att Expressen vill ge sken av att man kan göra provet hemma utan tillsyn? Tveksamt om han klarat det idag efter vad man läser.

Det är nog inte svårare idag än det var 2011.
Citera
2025-02-07, 13:29
Medlem
Citat:
Det viktiga i sammanhanget är ju hur vi hjälper människor så att de inte isoleras och hamnar i utanförskap. Väldigt många barn med npf gör dessvärre det idag. Blir hemmasittare och slås ut redan på mellanstadiet. Okunskapen är enorm; såväl i skola som olika myndigheter som Socialtjänsten etc. Samhället måste rycka upp sig så att dessa personer också får en rättvis chans utifrån sina förutsättningar.

En npf-diagnos är ofta en form av dolt handikapp; det syns inte vari den bristande förmågan sitter. Viktigt att ha med sig.

Sitter en person i rullstol förväntas den inte kunna gå. På samma sätt är det fel att förvänta sig att en person med extrem social fobi tex aktivt ska kunna söka en egen sysselsättning.
Så är det naturligtvis och det är otroligt att inte media fokuserar mer på det urholkade skyddsnätet för dessa personer.
Citera
2025-02-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Återstår, om han var ute efter soc, att förklara varför han mördade andra?

Vaktmästaren som blev skjuten kanske gick imot honom?
I Trollhättan blev ju en lärarassistent dödad när han försökte stoppa gärningsmannen.
Citera
2025-02-07, 13:30
Medlem
Citat:
Att hans försörjning inte skulle ha ifrågasatts då han verkar ha haft psykiska svårigheter i form av bla extrem social fobi mm. Rimligt hade varit att Socialtjänsten samverkat med Försäkringskassan och slussat honom vidare till en annan förmån. Inte dra undan hans försörjning och kräva aktivitet och sysselsättning.

Det är myndighetsutövning dessa personer utövar mot individer på samhällets botten.

Ja jag tror att den utlösande faktorn var att han blev så trängd i ett hörn att han inte såg någon annan utväg. Dock hade det räckt med ett skott i huvudet hemma, men han hade säkert väckt ett sådant hat inom sig, inom lång tid att han kände sig tvingad. Bara vad jag tror. Om det nu visar sig att han gav sig på socialtjänstemän och arbetsförmedlare dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in