2025-02-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtieri
Har någon hittat exakt vilka vapen RA hade med sig??

Här är vapnen listade:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-vapenlicenser-hagelgevar-och-kulgevar/

Alltså helt vanliga och traditionella jaktvapen.
Citera
2025-02-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Givetvis så ska man meddela de vilka man kan meddela, men i ditt vänstervridna sossehuvud ska alla lida lika mkt. Jag har full förståelse för att man ska vara säker, men bara för att ett par huvuden är bortskjutna ska inte alla andra offers familjer behöva lida i onödan av väntan.

Hade nog inte blivit något liv eller konspirationsteorier om bara vissa får besked..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Förklara vad som hade hjäpt denna unga man som suttit isolerad i decennier i ensamhet sannolikt med diagnoser och följdsjukdomar och vad du anser brister?

Att hans försörjning inte skulle ha ifrågasatts då han verkar ha haft psykiska svårigheter i form av bla extrem social fobi mm. Rimligt hade varit att Socialtjänsten samverkat med Försäkringskassan och slussat honom vidare till en annan förmån. Inte dra undan hans försörjning och kräva aktivitet och sysselsättning.

Det är myndighetsutövning dessa personer utövar mot individer på samhällets botten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
TV4 hoppas intensivt att detta är rasitiskt motiverat, det passar deras hållning och agenda.

Detta handlar troligen om psykisk sjukdom och samhället som fallerar.

Har du uppfattningen att det finns en samvariation mellan rasism och psykisk sjukdom eller massmord och psykisk sjukdom oavsett om offren är av samma eller annan bakgrund?
Rickard Andersson valde inte plats på måfå.
Citera
2025-02-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, precis, psykotisk var han nog knappast. Han ska plötsligt ha blivit personlighetsförändrad i början av 7an, från att dessförinnan ha varit som "en i gänget" och som "vilken kille som helst".

Jag är inte läkare, men kom att tänka på PANS/PANDAS som kan bli kronisk:
https://www.internetmedicin.se/barn-och-ungdomspsykiatri/pans-pandas
Jovisst det finns ju fler alternativ och det är inte lätt för mig som tangentvordstryckare att ställa en korrekt diagnos.

Det enda som man verkar kunna bekräfta är social fobi och ångestproblematik.
Citera
2025-02-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtieri
Har någon hittat exakt vilka vapen RA hade med sig??

” Hagelgevär Mossberg modell 590 a1 kaliber 12. Enkelpipigt hagelgevär med pumpomladdningssystem. 8-skottsmagasin, men pluggat i Sverige för 2+1 för jaktlicens.

Kulgevär Browning halvautomat kaliber 30-06. En relativt kraftig kulkaliber där det går att avlossa skott i tät följd. Den laddas om av trycket när ett skott avlossas.

Kulgevär Ruger halvautomat kaliber 22. Halvautomatiskt kulgevär med klen kaliber.

Hagelgevär Winchester. En av världens mest kända vapentillverkare. Modellen är Winchester 1300 i kaliber 12, enligt Svenska Dagbladet.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-vapenlicenser-hagelgevar-och-kulgevar/

Han hade med sig tre av dom, men tror inte de släppt info om vilka tre.
Citera
2025-02-07, 13:00
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TGWEI

Ett motiv som har lyfts är att skytten var arg på socialtjänsten för att han hade nekats ekonomiskt bistånd. Polisen har gått ut med teorin att dådet kan ha varit riktat mot socialtjänsten. So far, so good.

Nu har jag en utmärkt förmåga att använda sökmotorer och karttjänster. Socialtjänsten och enheten för försörjningsstöd i Örebro ligger på Ribbingsgatan 1. Det är knappt 500 meter från Storgatan 53 där skytten bodde. Platsen för dådet, som inte är ett socialkontor utan en skola som bedriver SFI-studier, ligger dock drygt 4 kilometer från skyttens hem. Detta får en att undra varför han skulle gå så långt för att skada någon som inte är målet för hans vrede?

För att handläggarna huserade där oxå. Kanske skulle de ha möte med R?
Han är ju smart nog att attackera dem på en öppen skola än ett socialkontor med massa stängda dörrar pga säkerhet.
Citera
Medlem
Citat:
Svaret på dina frågor och anledningen till att jag tänker som jag gör besvaras delvis av mitt tidigare inlägg som du citerar. Vad gäller offrens identitet kommer vi förhoppningsvis få fler detaljer idag (fredag), och det är högst sannolikt att majoriteten av de döda kommer vara utlandsfödda och utomeuropeiska personer. En ytterligare aspekt som försvårar argumentet att dådet saknar all ideologisk hemvist är följande (detta kanske redan har diskuterats i tråden eller inte, med tanke på den låga nivån härinne):

Ett motiv som har lyfts är att skytten var arg på socialtjänsten för att han hade nekats ekonomiskt bistånd. Polisen har gått ut med teorin att dådet kan ha varit riktat mot socialtjänsten. So far, so good.

Nu har jag en utmärkt förmåga att använda sökmotorer och karttjänster. Socialtjänsten och enheten för försörjningsstöd i Örebro ligger på Ribbingsgatan 1. Det är knappt 500 meter från Storgatan 53 där skytten bodde. Platsen för dådet, som inte är ett socialkontor utan en skola som bedriver SFI-studier, ligger dock drygt 4 kilometer från skyttens hem. Detta får en att undra varför han skulle gå så långt för att skada någon som inte är målet för hans vrede?

Jag anser helt enkelt att det strider mot all logik att betrakta detta terrordåd som en isolerad händelse utförd av en sinnesförvirrad och galen man som samhället inte har lyckats ge adekvat vård (vilket också kan vara sant). Att han var en vit svensk man som riktade in sig på att döda personer på en SFI-skola är dock inte en oviktig detalj i sammanhanget.

Om du inte hade varit så jävla slapp så hade du snappat upp att socialen, förmodligen tillsammans med arbetsförmedlingen, just denna dagen hade anordnat en arbetsmarknadsinsats på berörd plats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Han ser ut som tagen ur ett mugshot från 90-talet. Tänk Arklöv och grabbarna.

Finns det någon film/ ljudupptagning på killen där han pratar? Jag tycker det vore mycket intressant att studera kroppspråk och sättet han talar på. Det kanske kan få experterna här på Flashback att också lista ut exakt vilka diagnoser killen har.

Tycker han känns skrämmande.

Extrema Adam Lanza-vibbar
Citera
2025-02-07, 13:01
Medlem
Citat:
Svaret på dina frågor och anledningen till att jag tänker som jag gör besvaras delvis av mitt tidigare inlägg som du citerar. Vad gäller offrens identitet kommer vi förhoppningsvis få fler detaljer idag (fredag), och det är högst sannolikt att majoriteten av de döda kommer vara utlandsfödda och utomeuropeiska personer. En ytterligare aspekt som försvårar argumentet att dådet saknar all ideologisk hemvist är följande (detta kanske redan har diskuterats i tråden eller inte, med tanke på den låga nivån härinne):

Jag anser helt enkelt att det strider mot all logik att betrakta detta terrordåd som en isolerad händelse utförd av en sinnesförvirrad och galen man som samhället inte har lyckats ge adekvat vård (vilket också kan vara sant). Att han var en vit svensk man som riktade in sig på att döda personer på en SFI-skola är dock inte en oviktig detalj i sammanhanget.

Jag håller med i din argumentation och tycker att den är rimlig och vettig. Men Kommunal saknar medlemmar eller medarbetare som med största sannolikhet är bland de döda, och pressen (+ polisen? Missat det i så fall) har gått ut med att det är soc-anställda. Kan de ha haft något planerat besök på komvux som GM visste om eller kanske till och med var inbjuden till? Rena spekulationer såklart, men det är väl mycket det vi håller på med här.
Citera
2025-02-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
De kan inte då de är illegala och hmm "fattas".

Hur fan utbrett är det i hela landet då när en sketen skola i en håla har så många illegala.

Det var inte "illegala" som blev mördade. De var människor som gjorde rätt för sig.
Av vem får du betalt för att sprida desinformation och misstro?
Citera
2025-02-07, 13:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
Suck…
Om du hade läst tråden hade du sett att den ligger på Reddit. Det var så TV4 fick tag på den.

Oavsett vem det är som skriker så vore det konstigt om en gärningsman som vill ha ut invandrare skriker ”Europa”, hade varit mer logiskt om han skrek ”Sverige”.
Ännu märkligare vore det att han vill ha ut de svenskar som han sköt ur Europa. Noll logik.

TV4 kan kanske fått tag i originalet?

Det finns en inriktning bland högerextremister som värnar om Europa, snarare än Sverige. Europa anses invaderat av flyktingar. I sig inte orimligt att han skulle skrika att de ska ut ur Europa. Däremot ska jag säga att för mig är det inte tydligt att rösten på filmen säger så.

Sköt han svenskar också alltså? Ok - de enda jag hört talas om var från Syrien och Bosnien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in