2025-02-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toffiefee
Det vet vi nu! INGEN ar15 eller något annat "hÄfTiGt" vapen man kunnat få efter 2023.

Dessa licenser är från runt 2011:

-En ruger i .22 (lär knappast stått för de dödande skotten)

-En browing bar long track i 30-06 (halvautomat älgstudsare)

-Mossberg hagel 590

-Winchester 1300

Källa: https://www.svd.se/a/bm6rr5/vapnen-som-rickard-andersson-kan-ha-anvant-i-orebro

Men jo jo - förbjud och konfiskera alla AR15 så är problemet löst.

Jag har också läst att han har haft licenser sen 2011. Men inte att han köpte alla då. Med den infon jag hittills har snubblat över så kan han mycket väl ha köpt det fjärde vapnet för 6 månader sen och de andra 2011 och strax därefter. Din källa låter lite som gissningar. "Vapen som R A kan ha använt i örebro" kanske inte är de tyngsta bevisningen
Senast redigerad av sisus 2025-02-07 kl. 12:02.
Citera
2025-02-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag har svårt att förstå hur man inom PDV menar att skytten alltid måste oskadliggöras först och att man i princip ska gå förbi och låta skadade ligga (och dö?!). Förstår absolut att man måste göra så under de första minuterna. Men om man under en timmes tid varken ser eller kan oskadliggöra skytten måste man väl försöka ta hand om de skadade? Vilken mardröm att som anhörig stå utanför och ha tappat kontakten med sitt barn/man/fru och inte få gå in men heller inte se att den anhörige får hjälp?! 💔

Polisens viktigaste uppgift där och då är att försöka stoppa PDV så att inte fler ska dö eller komma till skada. Av förklarliga själ kan man inte slappna av förrän man är säker på att hotet är borta, därav går det inte att stanna och hjälpa skadade på rutin. Sen gör många säkert det de kan för att hjälpa, men polisen har också riktlinjer att jobba utefter och ska ju inte heller behöva sätta livet till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Egentligen skulle insatsstyrkan gå in, hitta Andersson - sen verkans eld. Detta hade ju skonat offer i mängder. Men så verkar inte ha skett, därav svidande kritik från media och upprörda folk som gömde sig på toaletter och i olika rum.

Insatsstyrkan gick in på 10 minuter efter larmet. Hur snabbt kräver du att de ska vara på plats? Du själv har inte fått på dig byxor på 10 minuter.

Polisens snabba insats skonade folk i mängder, berättar polisen Lars Bröms.
https://www.sverigesradio.se/artikel/identifieringen-av-offren-vantas-bli-klar-idag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Psykiatrireformen är det stora problemet och har dödat mängder med människor.
Men det vill man inte diskutera.

Lär bli mycket diskution om det nu. Borde väl vara enkelt att vara lite mer generös mot sjuka personer som tex mördaren i Örebro?
Finns ju massor av friska personer som fuskar. Men den här killen var ju helt klart sjuk.
Citera
2025-02-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Polisen Lars Bröms säger att gärningsmannen förmodligen tog sitt liv strax efter att den första patrullen gick in. Så polisen förhindrade fler döda.

https://www.sverigesradio.se/artikel/identifieringen-av-offren-vantas-bli-klar-idag

Har du missat ordet "förmodligen" i den meningen? Det ordet innebär att man inte med säkerhet kan säga att polisen förhindrade fler döda. Det innebär att man inte vet något om det.
Citera
2025-02-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja.

Vi vet inte hur mördaren tänkte men inte osannolikt att han insåg att när polisen är på gång in är det snart över, han vill såklart inte tas levande, då återstår att dra sig tillbaks och avsluta på egen hand.

Han hade möjlighet att leta efter fler offer men väljer att ta sitt liv. Kan tala för ovanstående.
Antagligen hade han bestämt sig att begå självmord när polisen kom till platsen.
Citera
2025-02-07, 12:01
Medlem
Zvazis avatar
Han hade ingen inkomst, inget jobb. 0 kr på sitt bankkort. Vem hjälpte honom med hyra, mat osv? Föräldrar? Hade GM körkort & bil? Vad brukar han göra på dagarna? Spela Tv spel? Så många frågor.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Vad är ovanligt? Amerikanska college har ofta egen beväpnad polis. Inte så längesedan en kyrkskjutning stoppades av beväpnade kyrkobesökare.

Du skrev så här:

Citat:
Hade vanliga civila fått bära vapen så hade de av självbevarelsedrift skjutit gm långt före polisen klivit ur bilarna.
Du löser inget genom att vara passiv.

Jag menar att det är ovanligt att beväpnade civila stoppar en masskjutning. Beväpnad polis är något annat än beväpnade civila, förstås.

Men det finns några exempel. Skjutningen i Texaskyrkan för lite mer än sju år sedan är ett sådant. Men i det stora flertalet fall så griper inte civila in med vapen, trots liberala vapenlagar.

Det går nog därför inte att slå fast att skjutningen i Örebro hade stoppats om civila fått bära vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toffiefee
Det vet vi nu! INGEN ar15 eller något annat "hÄfTiGt" vapen man kunnat få efter 2023.

Dessa licenser är från runt 2011:

-En ruger i .22 (lär knappast stått för de dödande skotten)

Vi får väl se men jag tror att han använde hagel och 30-06.

Kom dock ihåg att båda skolskjutarna i Finland 2007 och 2008 enbart använde pistol i kaliber .22LR (Sig Sauer Mosquito respektive Walther P22) och de dödade 8 respektive 10 offer vardera. En Ruger 10/22 med 25-skottsmagasin har betydligt högre eldkraft och praktisk precision än pistoler i samma kaliber med 10-skottsmagasin. En skolskjutare hade med lätthet kunnat döda 10 personer eller fler enbart med en Ruger 10/22.
Citera
2025-02-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siskebabmedsas
Hur har det gått med det där ”ni ska ut ur Europa”?
Har lyssnat på klippet och hör inte det där. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att han skulle dra den kommentaren.
Om TV4 spridit sitt, och det inte stämmer. Då är det ytterst allvarligt. För alla okritiska åsnor tar det som TV4 skriver som sanning.

En kvinnlig lärare kände igen sin röst, hon skrev ”ni ska ut allihopa”. Hon ville med andra ord rädda liv.
Finns på Facebook om du kollar i tråden hittar du länken.
Citera
2025-02-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Har du missat ordet "förmodligen" i den meningen? Det ordet innebär att man inte med säkerhet kan säga att polisen förhindrade fler döda. Det innebär att man inte vet något om det.
Bakom just det här "förmodligen" kan ju finnas en så enkel förklaring som att poliserna på plats hade öron och kunde höra hur ett slutligt skott avlossades efter kontakt och att det därefter förblev tyst till insatsen avslutades?
Citera
2025-02-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siskebabmedsas
Hur har det gått med det där ”ni ska ut ur Europa”?
Har lyssnat på klippet och hör inte det där. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att han skulle dra den kommentaren.
Om TV4 spridit sitt, och det inte stämmer. Då är det ytterst allvarligt. För alla okritiska åsnor tar det som TV4 skriver som sanning.

Jag tror att det är ren bullshit från tv4. Om man lyssnar på originalet så hör man hur patronen faller ner i golvet efter skottet. Detta skulle innebära att GM står exakt utanför dörren. Om nu någon ropar "Ni ska ut ur Europa" så finns det kanske fler GMs. Då patronen som faller ner i golvet gör ett mindre ljud ifrån sig än att någon skulle ropa "Ni ska ut ur Europa".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in