2025-02-07, 10:18
Medlem
Som jägare skulle jag ställa mig bakom ett möte med psykolog innan man får vapenlicens. Som kan bekostas av jägaren själv, som skickas med till polisen första gången.
Det skulle kanske sålla bort någon som inte bör ha vapenlicens. Även om det inte är svårt att köpa olagliga vapen, så bör det försvåra.
Citera
2025-02-07, 10:20
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nej. Men det där är väl en del det hela. Hur många från socialtjänsten är bland de som skadats eller dött? Jag tror det är en kombination av hat mot socialen och invandrare. Om jag får gissa då. Men det är väldigt tyst om det andra och istället blåser man gärna upp det om socialtjänsten. Den här högerextrema regeringen önskar säkert att detta inte handlar om rasism och invandrarhat. Fast jag tror att det är precis vad det handlar om. Om det stämmer att han ropat ”ni ska bort från Europa” så är det väl rätt solklart vad det handlar om?

Jag är ingen hashtomte med socialbidrag för övrigt. De där uttrycken brukar just hashtomtar använda. Den enda jag vet som använt det ordet var just en missbrukare. För övrigt använder du det som ett skällsord, många som går på socialbidrag gör väl så gott de kan! Även människor med beroendeproblematik. Nu råkar jag ha universitetsexamen, ett bra jobb och har aldrig någonsin haft problem med droger. Däremot har jag mött människor som haft det och de har inte direkt valt det livet. Man har många gånger olika förutsättningar. En del har otur i livet också. Jag blir lite ledsen när människor på Flashback uttrycker sig så.
Bra sagt! Vi föds med olika förutsättningar och olika livshändelser kan påverka vår framtid. Ingen väljer väl att bli arbetslös, missbrukare eller psykiskt sjuk. I dagens konsumtionssamhälle är det nog extra svårt att se människor runt omkring sig konsumera som om det inte fanns någon morgondag, åka på semester och renovera huset titt som tätt när man själv knappt har mat för dagen. Det kan föda avund och i slutändan hat. Det är ett hårt och skoningslöst samhälle vi lever i på många sätt, långt ifrån "Alla ska med"-parollen (vilken politiker var det nu igen som myntade uttrycket?).

En sak jag undrar alltmer över är hur psykvården fungerar. Jag har tack och lov ingen egen erfarenhet av den, men man läser ju om nedskärningar och personalbrist. När jag växte upp på 70- och 80-talen fanns det särskilda mentalsjukhus där de svårast sjuka vårdades. Såvitt jag vet har de alla lagts ner (Beckomberga i Stockholm, Sankt Lars i Lund etc.)? I stället verkar psyksikt sjuka leva ute i samhället, och tanken är att de ska klara sig med medicinering och regelbundna läkarkontakter. Men om någon missköter sin medicinering kan det gå illa. Ingen väljer att bli psykiskt sjuk, men samhället måste se till att människor med våldstendenser inte kan skada andra. Vissa människor borde förmodligen hållas inlåsta, både för sitt eget och andras bästa.
Senast redigerad av PrincessAnne 2025-02-07 kl. 10:44.
Citera
2025-02-07, 10:22
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Kan Örebromassakern ha motiverats av Ulf Kristerssons uttalande i TV4 om att brottsligheten i Sverige till stor del är kopplad till invandring?

https://www.tv4.se/artikel/55W4bqbriBTNAfWT6LQilt/ulf-kristersson-om-valdsvagen

Det spekuleras ju i att han ville hämnas på Soc, sedan hans försörjningsstöd blivit indraget. Soc har ju tydligen en exp på skolan.
Citera
2025-02-07, 10:22
Medlem
AppleIntelligences avatar
Sköt han bara invandrare?
Citera
2025-02-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fixarenruntdig
Han ser helt jäkla psyko ut skytten e de inte en blick som säger mer en tusen ord??

Funderat att det borde ringt varningsklockor och Säpo borde agerat eller??

Ärligt talat om man går ut på stan så ser man människor som är vrak överallt. Det är väldigt många människor som det går dåligt för i livet. Just den stora mängden gör att man kommer ju ingen vart med det. Varken förebyggande åtgärder eller överhuvudtaget rätt åtgärder till rätt person.
Citera
2025-02-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Sköt han bara invandrare?

Han var inställd på att döda sfi studenter och polisen har hittills undvikit att nämna deras namn.
Citera
2025-02-07, 10:27
Medlem
Europes avatar
Citat:
Utveckla!

Finns inget att utveckla. Det finns inget som pekar på ett samband. Jag kan ge exempel på tusentals liknande frågeställningar och svara på dem lika giltigt:

Kan Örebromassakern ha motiverats av vädret?
Nej.

Kan Örebromassakern ha motiverats av att Gilmore Girls sänds på SVT?
Nej.

Kan Örebromassakern ha motiverats av att Trump införde tariffer mot Kanada och Mexiko?
Nej.

Jag kan givetvis fortsätta i all oändlighet. Självfallet går det aldrig till 100% veta att något helt orelaterat inte har koppling till ett dåd, men så länge inte något pekar på det, så är det fullständigt efterblivet att börja fäkta om att det skulle finnas ett samband. Om en psykiskt sjuk person attackerar en vuxenskola och socialförvaltning denne har känd koppling till, så lär den kopplingen vara sambandet, inte något en statsminister sa på en presskonferens.
Citera
2025-02-07, 10:28
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Han var inställd på att döda sfi studenter och polisen har hittills undvikit att nämna deras namn.

Hur vet du vad han var inställd på? Hur vet du att alla offer var invandrare?
Citera
2025-02-07, 10:28
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Kan Örebromassakern ha motiverats av Ulf Kristerssons uttalande i TV4 om att brottsligheten i Sverige till stor del är kopplad till invandring?

https://www.tv4.se/artikel/55W4bqbriBTNAfWT6LQilt/ulf-kristersson-om-valdsvagen

Ja. Har själv påpekat det i ett antal inlägg.

Ord har betydelse, särskilt när de kommer från en statsminister. Först säger han att de inte har kontroll på våldsvågen, sen att den beror på invandringen. Det krävs inte mycket mer för en labil galning att bestämma sig för att själv ta kontroll. Det kan ha varit droppen som fick bägaren att rinna över. Orsak och verkan. En statsminister borde veta bättre.

Han verkar själv medveten om att hans politik och ordval kan ha orsakat dådet, för varje gång han ska kommentera det så inleder han med "Vi har sett det i så många andra länder", för att distansera sig själv från det som hänt och inte ta ansvar.

Sen har han dessutom fel i sak. Våldsvågen beror inte på invandringen, utan på bristande integration - något som han själv är högst ansvarig för att skära ner på. Men det är en annan debatt.
Citera
2025-02-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det spekuleras ju i att han ville hämnas på Soc, sedan hans försörjningsstöd blivit indraget. Soc har ju tydligen en exp på skolan.

Köp inte att han var ute efter Soc. För han bytte om på skolans toaletter och gick sedan gick dit sfi-undervisningen sker.
Citera
2025-02-07, 10:30
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Hur vet du vad han var inställd på? Hur vet du att alla offer var invandrare?

Vittnen har berättat att han gick förbi vissa offer och skonade dem, men valde att döda andra. Han gjorde alltså en gallring.
Citera
2025-02-07, 10:31
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Ja det kommer antagligen lanseras en väl förberedd "diskussion" (propagandakampanj) i medier och morgonsoffor som syftar till att dra tillbaka mängder av laglydiga människors vapenlicenser. Skulle bli väldigt förvånad annars.

Klassisk problem - reaction - solution. Lägg därtill att väldigt många omständigheter vad gäller detta dåd är suspekta och påminner en hel del om konstigheter som Sandy Hook och Christchurch.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tido-partierna-overens-om-andringar-i-vapenlagstiftningen

Som på beställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in