2025-02-07, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Det funkar inte så. Fk, soc, af mfl befolkas av likgiltiga kärringar som inte kan ett skit om npf eller har förmåga att fundera över varför rn 35 årig kille sitter ensam isolerad hemma i decennier. Hade inte samtliga haft huvudet uppkört i sin hbtq genuscertifierade inkvoterade röv utan signalerat till vården att ngt inte är bra så hade det åtminstone funnits en chans. Ja hade man förklarat för RA att ja utifrån dina förutsättningar får du sannolikt mer om du deltar i vårdutredningar o en ev diagnos o därefter sjukersättning så får du kanske 3 ggr så mkt som idag.
En npf person har stora behov av förutsägbarhet struktur osv och klarar plötsliga förändringar mkt dåligt i de flesta fall.
Triggern är säkert ekonomisk och handlandet är en panikreaktion på det. Ansvaret är dock samhällets och inte den sjuke individen vars samsjuklighet med andra sjukdomar är hög tex spcial fobi depression panikattacker osv.

Sverige är handöingsförlamat inkompetent och likgiltigt för dessa människor.
Ansvaret är 100% FK SoC och AF samt vården som.är obefintlig i dagens Sverige.

Det är precis så det är. De olika myndigheterna ser till sina uppdrag och budgetar och ingen bär det övergripande ansvaret. Socialtjänsten är dessutom ”sista instans” för människor som egentligen inte har någon annan utväg.

De borde ha samverkat med Försäkringskassan. Sannolikt hade GM extrem social fobi och andra arbetsfömågenedsättande diagnoser.

Jag hoppas verkligen politiker och polisen mfl läser här i inne och börjar få upp ögonen.
Citera
2025-02-07, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Samtidigt har Socialtjänsten ett samverkansansvar. De hade kunnat koppla in Försäkringskassan och slussat honom dit. Det är rätt uppenbart att han inte var fungerande av vad som har framkommit av anhöriga samt att de går att se på de foton som finns.

Att rycka någons försörjning och ställa krav som säkert var övermäktiga för GM känns som en rätt given trigger.

Skrivit det tidigare och skriver det igen; utbilda myndighetspersonal och skolpersonal vad det innebär med npf-diagnoser! Vissa har bristande förmågor och inte bristande viljor.

Man kräver inte att en person i rullstol ska gå för att det är ett synligt handikapp men NPF handlar om dolda handikapp. Låt säga att du har extrem social fobi; hur ska du då kunna vara aktiv och söka jobb? Okunskapen är tyvärr brutalt stor i Sverige.

Du vet inte vad du pratar om. Självklart har soc försökt att få iväg han till försäkringskassan. Dock har säkerligen inte medverkat, dykt upp på möten i tid, svarat i telefon osv... Då blir det svårt.
Citera
2025-02-07, 07:55
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Rättsmedicinalverket hade personal nere i Thailand efter Tsunamin. Arbetet där tog tid med alla men de lyckades med att identifiera så gott som alla omkomna Svenskar. I Thailand så arbetade de efter samma principer som idag.

Om jag kommer rätt så identifierades drygt 500 Svenskar av personalen från rättsmedicinalverket Det är väl bara ca 10 Svenskar som fortfarande saknas efter Tsunamin.
Förutom den svenska flickan som skickades till England och begravdes, innan hon fick grävas upp och resterna skickas vidare.
Det är sånt man vill undvika.
Citera
2025-02-07, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Han fick härja fritt så länge eftersom rädd och inkompetent polisstyrka gömde sig utanför.

Varför tar det så lång tid att identifiera offren? Enligt egen erfarenhet har de flesta med sig id på sig i plånbok t ex. Det tar 10 min på sin höjd att konstatera dödsfall och sedan fastställa identitet. Hur vet jag detta? Jag har själv gjort det hundratals gånger.

Egentligen borde man inte svara på dina helt intelligensbefriade inlägg i tråden. Du påstår tex att du är läkare. I så fall måste man ifrågasätta hur du kunnat bli det.

Beträffande det du skriver här om "rädd och inkompetent polisstyrka" så har du uppenbarligen ingen aning om de faktiska omständigheterna. Det är lätt att sitta på flashback och vara stöddig. De poliser som var först på plats var trafikpoliser och ett antal aspiranter. Att de inte sprang in med sina "puffror" mot en motiverad mördare utrustad med halvautomatiskt gevär är helt förståeligt och helt rätt agerat.
Citera
2025-02-07, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Politikerna kanske ska vakna och börja se dessa människor med diagnoser och utan jobb och fritid
De finns i vårt samhälle och såna här illdåd är väntade av alla oss som träffar dessa skuggmänniskor och vet hur dåligt de mår och hur dåligt de klarar av att ta sig ur sin isolering fysiskt och psykiskt…

Man kanske ska fundera hur man har behandlat och bemött dessa människor. Rannsaka sig själva. GM mådde nog rätt kasst i hela sitt liv.

Skolpersonal och myndighetspersoner måste utbildas på riktigt kring vad npf-diagnoser och psykiatriska sjukdomar innebär för en individs förmågor.
Citera
2025-02-07, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigt.
Du vet inte vad du pratar om. Självklart har soc försökt att få iväg han till försäkringskassan. Dock har säkerligen inte medverkat, dykt upp på möten i tid, svarat i telefon osv... Då blir det svårt.
Har han berättat det här för dig? Nä, du spekulerar så du vet inte heller. Allt är spekulationer, vi har ingen aning om vad hans triggers vart eller inte vart, om hans diagnos överhuvudtaget spelade någon roll i detta eller om man bara var sinnessjuk.
Citera
2025-02-07, 07:58
Avslutad
Myndigheter styrs av politikers budget och ett gäng höga chefer som mest tänker på sin titel, maktutövning och hög lön…
Citera
2025-02-07, 07:59
Medlem
Citat:
Han fick härja fritt så länge eftersom rädd och inkompetent polisstyrka gömde sig utanför.

Varför tar det så lång tid att identifiera offren? Enligt egen erfarenhet har de flesta med sig id på sig i plånbok t ex. Det tar 10 min på sin höjd att konstatera dödsfall och sedan fastställa identitet. Hur vet jag detta? Jag har själv gjort det hundratals gånger.
Det tar 3 minuter att konstatera dödsfall, några minuter att fylla i dödsbevis och dödsorsaksintyg och skicka in allt OM (och det är det springande punkten) individen är identifierad, har namnband fr vårdinrättning et dyl. Och individen dör en förväntad död eller det inte finns misstanke om annans inblandning.

Om individen är okänd, oidentifierad eller saknar ansikte är det avsevärt mer komplicerat än så, vilket du borde veta om du är läkare…. Sluta idiotförklara dig själv
Citera
2025-02-07, 08:00
Medlem
Citat:

Jag har inte haft varken plånbok eller idkort på mig i flera år. Digitalt körkort plus betalkort är nog standard idag för människor under 4o iaf.
Citera
2025-02-07, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigt.

Jag hoppas det är så som du beskriver. Det lär framtiden utvisa! Det kan även vara det helt motsatta, att man inte riktigt har förstått vidden av hans svårigheter och problematik.

Låt säga att GM bara har suttit i sin lägenhet isolerat sig och spelat spel. Har man okunskap kan man tycka att han är lat och att han utnyttjar systemet. Har man däremot kunskap om vad vissa psykiska besvär och npf innebär får man en helt annan förståelse.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-07 kl. 08:07.
Citera
2025-02-07, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Rickard var autistisk likt Elon Musk. Är det autism det som gör att man blir massmördare?

Är Autism en gemensam faktor när det gäller gärningsmän i skolskjutningar?

Nu är det väl varken bekräftat att han var autistisk (eller har jag missat nåt?), eller fastställt att autistiska begår fler såna här gärningar än neurotypiska.

Men om vi antar att det är så, så skulle en teori kunna vara att autistiska ständigt misstolkas / överses pga att de inte visar samma känslouttryck som neurotypiska gör. Det är procentuellt ytterst få människor i den här världen som kan tolka en människa rätt när orden som kommer från läpparna inte motsvarar uttrycket i ansiktet. Autistiska tas helt enkelt inte på allvar.

Med det sagt så antar jag att det är fler neurotypiska som blir uppmärksammade av samhället och stoppade i tid, innan något sånt här inträffar, än motsvarande siffra för autistiska.

Både psykiatrin, polisen, samhället och gemene man är extremt okunniga när det kommer till just autism och hur dessa personer fungerar. Det skulle inte förvåna mig alls om Rickard har uttryckt vad han planerat för någon, men denne/dessa har inte tagit honom på allvar tack vare avsaknaden av ansiktsuttryck. I värsta fall har dem till och med skrattat åt honom.
Citera
2025-02-07, 08:03
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaFall
Nej jag var ironisk. De har självklart inte begravt någon än om de inte identifierat kroppen. Dock kan ID getts till vissa anhöriga tidigare än andra, och de kan såklart då valt att begrava personen.

Jo ,ja då är jag med .
En sorgligt dag för många anhöriga idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in