2025-02-07, 07:04
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Med andra ord, hela skolan behöver rivas eller byggas om ?

Ja något i den stilen .

Det enda som är bra är att det finns en bra å nära,( Svartån) ,där man kunde paddla kanot på gymnastik timmarna på 80- talet ,men tror inte Komvux har några kanoter nuförtiden .

Även stora fotbollsgärdet bredvid där Örebro cupen spelas på somrarna kunde användas utav de som gick på skolan förut . Så visst är det en riktig Campus skola . Dragkamp mellan olika skolor över ån med jätte rep etc.

Så visst har den varit bra i många år .
Citera
2025-02-07, 07:09
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Japp, vilket dom gör rätt i men jag önskar det fanns ett snabbare sätt. Jag fasar för den dagen när många blir slaktade då kommer det hela ta väldigt lång tid.

Det tog lång tid efter exempelvis Tsunamin. De anhöriga får veta mer oftast. Han den avlidne speciella kännetecken, såsom tatueringar o liknande kan anhöriga få veta att det finns en person med just en sådan tatuering. De vet ju ändå iom att deras nära o kära inte kommit hem.
Som flera sagt i tråden redan så är det betydligt bättre att de säkerställer identiteten till fullo.
https://www.sverigesradio.se/artikel/607660
Citera
Medlem
Det som är de mest trovärdiga och som jag kan köpa till 100% är att han var förbannad på både soc och vuxenutbildningen. Den berömda "triggern" var ju när soc sa att "sorry, du får inte mer pengar av oss", för de betyder, förlorad inkomst, man kan inte betala sina fakturor, man torskar sin bostad, man tvingas flytta hem till mamma och pappa igen. De är en solklar trigger. Vuxenutbildningen kan han vara förbannad på för att han blivit underkänd i massa ämnen, de kan också vara "trigger" för många med diverse diagnoser. Men i detta fallet så tror jag att de var en fortsättning på den negativa spiralen i hans liv. De krävs inte mer för vissa att kunna mörda, och de är fruktansvärt att sådana personer vandrar fritt på våra gator och torg för att vi har psykiatrimottagningar som är totalt värdelösa
Citera
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Det finns en bild där han ler: https://gofile.io/d/QnMwuz
Du får skrolla ner lite. Han är visserligen barn, men ändå. Det ser ut som en perfekt tandrad.

Jag tror på ett djupare trauma.

Japp!! Han ser inavlad ut.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schultz.
Det finns 2,2 miljoner legala vapen i Sverige på 10 milj invånare. Nu har det skett ett dåd på grund av en individs psykiska mående. Hade han inte haft vapen hade han likväl kunnat ta en bil och köra in i en folksamling. Att straffa hela Sveriges skyttekultur för detta är inte rimligt.
Hur många offer har den gängkriminella miljön skördat år efter år med både skjutningar och sprängningar?

Som jag sa - inget reellt problem med jaktvapen i landet.
Men vadå straffa? Det vore som sagt sunt och därtill noll effort med någon form av instämpling, och om det är jobbigt att stämpla in genom att delta i jaktlag eller skytteklubb för vapeninnehavare så är det förmodligen folk som skall ifrågasättas om varför dom ens har vapen.
Har man vapen så ÄR det förenligt med deltagande i jaktlag/skytteklubb, eller möjligtvis samling.

Jag köper den teoretiska friheten Sverige erbjuder invånare, men skjutvapen är vad det är.
10 döda nu vore samma som 10 döda i omgång 1st/år, och då vore debatten igång sedan länge.

Hur många fler ”luvor” lever hemma med fulla vapenskåp nere i psykisk avgrund?
Potentiellt fler, än som deltager i jaktlag? Fan vet jag?
Citera
2025-02-07, 07:14
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Han fick härja fritt så länge eftersom rädd och inkompetent polisstyrka gömde sig utanför.

Varför tar det så lång tid att identifiera offren? Enligt egen erfarenhet har de flesta med sig id på sig i plånbok t ex. Det tar 10 min på sin höjd att konstatera dödsfall och sedan fastställa identitet. Hur vet jag detta? Jag har själv gjort det hundratals gånger.

För att enligt Islam så skall man begravas inom 24 timmar efter att döden har inträffat. Av brottsoffren, är mussarna redan under jorden, varför de ej kunnat identifieras.
Senast redigerad av Tor-Odensson 2025-02-07 kl. 07:25.
Citera
2025-02-07, 07:16
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Precis! Och så går PDV till..
Man ska inte rädda liv i första hand utan konfrontera GM. Sen ska man rädda liv!

Men då har ju redan alla dött om man gör så !

Ser man att folk är skjutna ,knivade osv . så är det väl det enda rätta att bli av med den som gjort dem illa ,fort som tusan ,så att det sen går att försöka rädda de flesta som blivit utsatta utav gärningsmannen !?
Senast redigerad av landbandy 2025-02-07 kl. 07:20.
Citera
2025-02-07, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Alltså tog de inte ut några skadade under tiden fram till de hittade gm?

Det är så jag förstår att det gått till.
Citera
2025-02-07, 07:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Han fick härja fritt så länge eftersom rädd och inkompetent polisstyrka gömde sig utanför.

Varför tar det så lång tid att identifiera offren? Enligt egen erfarenhet har de flesta med sig id på sig i plånbok t ex. Det tar 10 min på sin höjd att konstatera dödsfall och sedan fastställa identitet. Hur vet jag detta? Jag har själv gjort det hundratals gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Itrem
Du tog verkligen i från knäna när du sa hundratals gånger.

Det är så det brukar avslöjas när någon försöker vara något som han inte är, det blir väldigt överdrivet.

Just läkare och polis är yrken som drar till sig den här typen av människor.
Senast redigerad av trottwell 2025-02-07 kl. 07:21.
Citera
2025-02-07, 07:20
Medlem
Man måste låsa skolorna och ha vakter från två oberoende bolag som på mitt jobb
Vi har kortläsare och kollar leg på dem som kommer bakom vid dörren.
Funkar bra
Citera
2025-02-07, 07:21
Medlem
guderis avatar
Tycker det är märkligt ändå att man inte kunnat få fram fler namn på offer, när det gäller gärninsmannen har det ju hängts ut flertalet felaktiga, men även korrekta.
Även om polisen eller sjukvården inte kan släppa uppgifter än så borde det ju finnas mängder av anhöriga, vänner till anhöriga, vänner till offer, arbetskamrater etc så fler namn borde ju rimligtvis cirkulera. Måste ju röra sig om hundratals, kanske tusentals människor som ändå har en uppfattning om i alla fall något/några namn på folk som saknas.
Citera
2025-02-07, 07:24
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
För att enligt Islam så skall man begravas inom 24 timmar efter att döden har inträffat. Av brottsoffren, är mussarna redan under gjorden, varför de ej kunnat identifieras.

Antar att det är för att i de land där islam började - där är det så varmt så att de som dött, måste begravas snabbt.
Tror inte de har kylrum i mängd .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-07 kl. 07:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in