2025-02-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
100% tyder på ett s.k. rasistiskt motiv. Val av plats, tid, offer, förloppet. Helt oavsett om han skrek ”Ni ska ut ur Europa” eller inte.
0% tyder på något annat motiv. Socialen?

Samhället är däremot livrädda för en motreaktion som Korankravallerna i Örebro om man målar upp detta. Vore som att kasta bensin på elden.
Frågan är vad det skulle ge att nämna att det var rasistiskt, en stor del skyller ända på att det var
mångkulturens fel. andra på att de som säger att det är rasistiskt är ute efter billiga politiska poänger
bara
Citera
2025-02-06, 19:20
Medlem
53....so whats avatar
Väntar med spännig (brukar ta ungefär 3 dagar) på att hela debatten skall svänga till att bli rasistisk och att det kommer att pekas ut att anhängare till vissa partier är de som borde stå som syndabockar.
Oavsett vad gärningsmannen hade för tankar, och kollade på för hemsidor så är det samhällssystemet som är den springande punkten.
Många människor mår djävligt illa och har svårt för att hantera vardagen.
Denna händelse är bara en otrevligt resultat av problem som vi inte löst från början.
Politiker, kommuner, sjukvård o.s.v. har inte förstått hur människor kan reagera.

Tror att detta bara ett steg i fortsatt utvecklig av såna här attentat.
Citera
2025-02-06, 19:22
Avslutad
Citat:
100% tyder på ett s.k. rasistiskt motiv. Val av plats, tid, offer, förloppet. Helt oavsett om han skrek ”Ni ska ut ur Europa” eller inte.

Och om det visar sig att majoriteten av de dödade inte alls är elever utan arbetat inom socialtjänsten, är det fortfarande uppenbart rasistiskt? Jag tänkte också först att det självklart är rasistiskt motiverat p.g.a. stället, men kan finnas andra skäl än att det var SFI på skolan som gjorde att han angrep just den.
Citera
2025-02-06, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CelestialTales
Invandringen förklarar minst 90% av all brottslighet. Hur många svenskar finns det i ett vanligt fängelse?
Och personliga beslut förklarar 100%. Invandringen förklarar 0% gällande denna tråds frågeställning.
Citera
2025-02-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelestialTales
Det är så tragiskt att välfärden som våra gamla byggt upp inte går till svenskar utan till invandrade kriminella.
De etablerade nyhetsmedierna hejar på förfallet.
Hur kunde det bli så fel? Inte konstigt att en och annan helt ballar ur ibland.
tänk dig att sitta på komvux där du är enda svensken i klassen. en batikhäxa som är dummare än dig pratar ner till dig för att hon gick socionom linjen o tror hon är bättre.
varje mening är en diss för att du är vit man.
varenda invandrad klasskamrat mobbar dig o kallar dig huvan.
tillslut säger batikhäxan att du ska nu svälta ihjäl på gatan. medans klasskamraterna rullar in i sina nya bmw med drogpengarna dom vunnit.
det är fantastiskt att han höll ut så länge.
Citera
2025-02-06, 19:23
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Samhället är däremot livrädda för en motreaktion som Korankravallerna i Örebro om man målar upp detta. Vore som att kasta bensin på elden.
Hoppas de får förklara varför de mörkade antal döda initialt
Först var det några få skadade, för att sedan hoppa upp till ett tiotal döda.
Detta visste man ju de ansvariga redan, och jag hoppas en utredning granskar just detta i ett senare skede. De visste även om att det rörde sig om invandrare.
Det syntes ju på Kristersson när man tittar på pressträffs spektaklet igen i efterhand.
Vad var anledningen till att man inte delgav den information man hade till hands ang, dödstalen?
Det kunde inte ha påverkat utredningen på något sätt.
Det är Uffe som är högst ansvarig för detta
Citera
2025-02-06, 19:31
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Typiskt polisen att vänta utanför tills skytten mördat klart för att sen inleda "trygghetsskapande åtgärder"

Hoppas de får ångest över sitt agerande
Hur hade du agerat då ?
Sprungit in och ropat " var är du, kom till polisen nu.

De måste dessutom skydda de drabbade och utan att veta vart eller vem skytten är eller om de är fler, vilka vapen som finns m.m
Att vänta på en insattsstyrka är klokt. De har mer utrustning, tyngre vapen och en helt annan uppgift än vad den så kallade vanlige polisen har.
De vet hur byggnaden ser ut innanför väggarna, vart rummen befinner sig, korridorer och övriga utrymmen. De kollar upp sådant.
Sedan agerar de tillsammans, rum efter rum, korridor efter korridor.
Inte för intet att killen inlåst på toaletten blev visiterad. Han kunde varit en medskytt.
Hur skall man kunna veta det i en kaotisk situation

Jag tror nog att om du varit Polis och rusat in vid första smällen, som du tycker att de skulle ha gjort, även du varit ett utav offren.
Om du överlevt hade du blivit av med polisbrickan för tjänstefel.
Senast redigerad av gabrielle2 2025-02-06 kl. 19:33.
Citera
2025-02-06, 19:32
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Nej, det stämmer inte.
https://www.forbes.com/sites/ariannajohnson/2023/05/08/texas-has-the-second-most-mass-shootings-in-2023-how-its-other-gun-violence-crimes-measure-up/
Hmm det förvånar mig. Nåja jag bor heller på en plats där jag har rätten att försvara mig med samma medel som de kriminella använder
Citera
2025-02-06, 19:33
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpgskvallertant
Raskonflikter har ju skett i landet sedan 1600-talet med samerna, vårat ur folk.
Sen hur du resonerar är lite skrämmande? Vare sig man är svensk eller utländsk ska man inte ge sig på oskyldiga människor? Absolut att de händer men du kan inte säga ” bara för att dom gör de så får vi göra det ” det är liksom inte ett sunt argument?
Man kan skylla på mer saker än invandring, betyder inte att man ska missunna någon sin rösträtt

Trodde faktiskt inte att någon skulle vara korkad nog att svara "men samerna då", men se vad man kan underskatta vänstermupparna.

Det faktum att vi haft konflikter med samerna innan massinvandringen började (detsamma kan för övrigt sägas om judar och zigenare) är naturligtvis inget argument för att massinvandringen var en bra idé, tvärtom.

Dessa konflikter var små därför att samerna (och judarna och zigenarna) var få till antalet. Samerna är dessutom mer lika oss om man jämför med negrer och araber. Antalet mord, våldtäkter, förnedringsrån och så vidare som dessa raskonflikter ledde till var därför väldigt litet. Likväl var det faktum att det fanns olösta raskonflikter mellan svenskar och samer trots att vi levt sida vid sida i tusentals år naturligtvis ett argument mot massinvandring av ännu mer främmande folkslag och i långt större antal.

För övrigt är samerna på sin höjd urfolk i en begränsad del av Norrland. Det verkliga urfolket i Sverige är svenskarna.

Jag skrev inte att "vi får göra det", som i att vi svenskar får begå massakrer på invandrare därför att invandrare begår illdåd mot oss. Jag skrev att vissa psykiskt labila svenskar kommer att göra det därför att det är så raskonflikter fungerar, och att det är invandringens fel att dessa raskonflikter existerar i vårt land.

Tror du att Rickard Andersson hade begått en massaker på samer ifall vi inte haft massinvandring? För min del ser jag det som troligast att han inte hade begått någon massaker alls. Massinvandringen har gjort vårt samhälle hårdare, kallare och mindre empatiskt, därför att det är vad massinvandring gör med ett land, alltid och utan undantag.
Citera
2025-02-06, 19:35
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Enligt media hade skytten även med sig ett hagelgevär och ett kulgevär kamrat i 30-06. Betyder det att Holland & Holland samt Carl Gustaf riskerar förbjudas?
Troligen inte. Var ju knappast en tillfällighet att de vapnen var backup och att det var halvautomaten han använde. En ar 15 är överlägsen "vanliga" jaktvapen när det kommer till att döda så många man kan på kortast tid. Men det betyder inte att man bör förbjuda dem. Jag tror på människans frihet att äga vad de vill och göra vad de vill sålänge de inte stör andra
Citera
2025-02-06, 19:38
Medlem
Han säger väl ändå "Ni ska dö allihopa" inte "ni ska ut ur europa"
Citat:
Ursprungligen postat av MarkusStor
Det var ju fake news, hans skrik om ut ur europa
Citera
2025-02-06, 19:44
Medlem
Expo-grundaren Tobias Hübinette spekulerar i att gärningsmannen var sverigedemokrat.

https://insikt24.se/tobias-hubinette-antyder-att-garningsmannen-for-skolskjutningen-i-orebro-var-sverigedemokrat/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in