2025-02-06, 18:10
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Får bilden utåt att det är en ENORM röra inom polisen. Syns tydligt på hur detta hanterats inför, under och efter händelsen. Är det otydligt från ledningshåll eller vad sker?

Många poliser har hoppat av yrket de senaste åren. De har bytt bana. Bara jag personligen känner flera poliser som har flytt yrket. Det informeras inte så mycket om det här till allmänheten, förmodligen för att vanligt folk inte ska gripas av panik över samhällsutvecklingen.
Citera
2025-02-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Vad är det för katastrof att säker identifiera offren?

Det är bättre att identifieringen är 110% säker än alternativet.

Sen när det gäller att publicera offrens identitet så är det ett beslut för de anhöriga och inte polisen.

Kommunikation är en extremt central del i att hantera krissituationer som dessa. Det tog 6 timmar att kommunicera antalet döda - varpå offren inte har identifierats ännu? Ponera att antalet poliser uppgick till 140 styck.

Om detta inte tyder på antingen grav idioti eller total kollaps av svensk polis då vet jag inte. Betydligt högre krav bör ställas.
Citera
2025-02-06, 18:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaoshiFreigeist
Nej, du citerade korrekt. Polisen blev beskjutna.

Va? Polisen säger ju på presskonferensen att ingen polis blev beskjuten. De besvarade inte heller. Gårdagens presskonferens
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Finns väl ganska många som ångrar sitt yrkesval? Å poliserna kunde nog inte ana att det skulle bli som det blev. Inte lärarna heller.
¨

Självklart är det väldigt många som ångrar sitt yrkesval? Men om en polis är rädd eller ångrar sitt yrkesval så kan den personen inte göra ett bra jobb när det väl gäller eller hur?

En polis har sitt liv och sina kollegors liv att ta hand om i dessa typer av situationer. En telefonförsäljare eller en truckförare som ångrar sitt yrkesval är ju inte direkt samma sak eller hur?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Igår hade Omni en rubrik om att mördaren var klädd i grönt. Och i ett klipp kunde man genom en ruta i ytterdörren på skolan se en man i lång mörk jacka passera förbi kanske 5 m in i lokalen.

Var det mördaren eller var det nån från polisen?

Huvudet var ofokuserat men jag tyckte mannen såg för gammal ut, typ 50. Tänkte det måste va nån polis. Men sen såg jag foton på mördaren och hans haka. Kanske var det mördaren trots allt?
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-02-06 kl. 18:14.
Citera
Medlem
3.5 sekunder innan mannen som skriker finns en kvinna som jag lovar säger "mercy" lugnt, i filen jag rensade
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
det är ingen som säger.
Jo en användare här och alla höll med
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Den fär j-a röken ställde till allt och tjatas in absurdum
Hur f-N kunde poliser tro det vad brand
Har försenat insatsen halvtimme minst
Ilskan kommer att stiga när man hör offren som den fine killen Salim
Må han vila i frid och i himlen

Har inte hört att polisen skulle tro det var brand.

Dom gick in i byggnaden inom 10 minuter vilket är snabbt agerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det går givetvis se att vapnet tillhör RA

Som man använder som GM. Man känner till att han har vapen och vet att han brukar gå till den skolan. Så medans han är där så åker man hem till honom och sno vapnet sen använder han som GM.

Detta är dock en tes som fungerar i starten nu är det försent eftersom det har gått för lång tid.
Citera
2025-02-06, 18:12
Medlem
Stonegroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Tänk om det visar sig att Richard är oskyldig, att Gm lagt vapnet hos honom, tryckt med hans hand så att han får krutstänk på handen och sen sprungit ut tillsammans med dom andra.

Låter extremt långsökt. Han måste både ha tillfälle och sinnesnärvaro, med uppenbart folk lite överallt. Sen känns det inte som "school shooters" brukar vilja gå in och sen ut som en lönnmördare, utan snarare bara bestämt sig för att dö och vill åsamka så mycket skada som möjligt innan de går.

Men framför allt så finns det förmodligen väldigt många fler filmer än de vi sett. Är ju uppenbarligen en väldigt vanlig reflex att börja filma när något oväntat händer. Kanske till och med några av offren filmat, och då blir de ju inte medialt delade av självklar anledning. Polisen har förmodligen en betydligt tydligare bild av vad som hänt. Kanske till och skolan har övervakningskameror?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ok tackar för svar! Gäller det även dom aspiranter som var först på plats?

Absolut de är poliser i tjänst ingen skillnad. Alla har tungväst och skyddsmask.

Tillägg
I termin 4 har du stor pdv övning med examination så de har precis övat på detta.

Kämpa ner gm prio 1 med vad du har
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Igår hade Omni en rubrik om att mördaren var klädd i grönt. Och i ett klipp kunde man genom en ruta i ytterdörren se en man i lång mörk jacka passera förbi kanske 5 m in i lokalen.

Var det mördaren eller var det nån från polisen?

Huvudet var ofokuserat men jag tyckte mannen såg gammal ut. Tänkte det måste va nån polis. Men sen såg jag foton på mördaren och hans haka. Kanske var det mördaren trots allt?

Han var 35 år... hyfsad gammal.

Media postar alla möjliga bilder, många gamla skolfoton när han var barn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in