2025-02-06, 17:40
Medlem
hagelbössa och headshoots.. förstår att det tar tid för polisen att identifiera
Citera
Medlem
Taebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ok hade inte en aning om det då jag aldrig sett en patrullerande polis bärandes på en gasmask men men.

Nu har Expressen lagt det bakom betalvägg (såklart) men tidslinjen verkar vara att första poliserna var på plats mindre än 5min efter larmet. Första insatsstyrkan inom 15min och sedan så går det ca 45 min innan GM hittas död.

Jag kan tycka att det är ganska snabbt agerat och är mer skeptisk till deras informationshantering
Gasmaskar är något varje polis har med sig i polisbilen. Dock i sina egna väskor.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuskerDuMai
han hade väl ar15 då är polisens glock17 inte mycket att komma med

Om han har ett gevär så studsar polisens kulor på honom?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja men att han slängde iväg några skott mot poliserna gör ju inte att de kunde lokalisera honom om han sedan sprang in bakom ett hörn och försvann i röken.
Polisen på en presskonferens igår sa att polisen inte hade blivit beskjutna.
Citera
2025-02-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja, vi gissar alla eftersom vi inte har någon adekvat beskrivning från polisen.
Nej det är riktigt.

Jag anar iofs att nån sorts utredning så småningom blir offentlig, eftersom det här dådet är så uppmärksammat. Men den kommer inte i morgon . . . .
Citera
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Precis. Eftersom lokalerna var rökfyllda kunde de ju ha träffat många oskyldiga som doldes av röken om de började skjuta runt omkring sig.

Folk är såna idioter och tror att det här var som det brukar vara på film.

Du har definitvt sett för mkt film. Varför skulle polisen vara så galna att de skjuter vilt omkring sig.
Det finns andra sätt man kunde agerat på. Men att vänta och titta på under pågående brott är inte polisens uppgift.
Citera
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag har läst det också på sociala medier, nästan bara invandrare som skriver så och några få svenskar. Det är bara för dom drivs av politisk och rasistisk ideologi, det finns några få här också som påstår att det är rasistisk brott men ingen vet någonting men dom vill så gärna att det är sant så dom är alldeles lyriska nu.

Det är för att nästan alla brott i Sverige begås av invandrare att vi nu äntligen har en svensk som gör något då får dom något att gå i taket av lycka och försöker nu få till att svenskar är lika sjuka, Men det spelar ingen roll om hur många Richard som gör massmord i Sverige för det kommer aldrig bli jämt om det nu är en tävling.

Det står lika åt andra hållet påpiskat av en höger"individ" Malin Yamato Lääkkö
Sök på hennes namn på Facebook så ser ni vart detta börjar luta åt. "Vi och dom" från två sidor.
Oavsett vem som har "rätt" av dessa vinklingar (förmodligen ingen) så får ni söka detta själva.
Citera
2025-02-06, 17:42
Medlem
HuskerDuMais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Jag har aldrig sagt att dom har det. Men dom borde ha det på alla polisstationer, och dom borde få utbildning både på masker och hur man skjuter tårgas!

Med tanke på hur Sverige ser ut idag med alla skjutningar och sprängdåd borde väl sån utrustning vara en självklarhet. Det räcker inte att bara vänta på nationella insatsstyrkan. Det tar för lång tid!

Men som vanligt är det väl politiska beslut som ska tas, och det tar väl ett par år...

Kan fungera om media inte går ut med det vilket de alltid gör, då skulle GM vara förberedd, hade massmördaren nu varit ute efter poliserna hade han troligen planerat att vara utanför lokalerna inom 5 minuter efter han börjat skjuta för att överraska de som kom till brottsplatsen.
Citera
Medlem
Citat:
Det är ju inte som att GM står som en jävla helfigur i nån korridor. Han kastade ju en rökgranat och försvann i röken.

Polisen har inte nämnt någon rökgranat vid något tillfälle – så ytterligare en gissning när information saknas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Man avlider troligtvis inte av tårgas. Och vid en pågående skjutning borde polisen agerat även om det var fara för eget liv.
Men då vet vi vid nästa skolskjutning att polisen inte kommer vara till nån större hjälp

Så du menar att polisen borde skjuta i en tårgasfylld lokal, utan ordentlig sikt, där det kan springa omkring chockade oskyldiga? Snille där!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Polisen på en presskonferens igår sa att polisen inte hade blivit beskjutna.
OK. Då hade den jag citerade fel.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Polisbilar har en massa specialutrustning i bagageluckan. De har mer sig specialprylar för alla möjliga situationer. På polisstationen finns ännu mer utrustning att hämta.

Kikade runt lite men alla artilklar eller YT verkar bara visa att dom har sin hjälm med sig för farliga situationer. Men någon har i tråden borde ju veta 100%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in