2025-02-06, 17:25
Medlem
Varför skriver alla på Facebook att det är ett rasistiskt dåd när flera av de avlidna är svenskar?
Citera
2025-02-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det finns ju massor av sådana människor och det är ju faktiskt inte särskilt vanligt att dom utför massaker.

Förstår inte riktigt heller varför dom skulle trivas bättre i nåt slags anti-kapitalistiskt samhälle. Dom har ju massor med problem.
Det är extremt ovanligt (tack och lov!) Tror nog det är en "perfekt storm" av medfödda svårigheter, omgivningens stöd eller bristen på stöd, hobby (vapenintresse), depression osv. som till slut kulminerat i en konflikt med sociala myndigheterna.

Nej, som någon klok sa, ungefär: "Det är oändligt lättare att föreställa sig jordens undergång än kapitalismens". Men det är inte trådens ämne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzyjiggle
Förstod det som att någon ur regeringen ska berätta snart i TV4 om att de vill att skolorna blir låsta. Det är väl egentligen inte en dag för tidigt det blir så, även om det är tråkigt att vi ens ska behöva ha det så...

Kan man inte göra något åt grundproblemet, så får man låsa om sig! Man hade inte behövt förstöra Sverige så hade skolorna varit betydligt trevligare...Politiker borde snart börja förstå att der blir konsekvenser av det man beslutar! Jag kan ju inte påstå att Sverige består av smarta politiker. Det enda de förstår är hur deras egna bankkonton ska växa. De skiter fullständigt i sitt eget folk. En skandal. Det som hänt i Örebro är politikernas fel. De har 16 personers blod på sina händer. Politikerna har skapat det samhälle vi lever i.
Det har skapats av politiker under de sista 40 åren.
Senast redigerad av Ajabaja555 2025-02-06 kl. 17:39.
Citera
Medlem
HuskerDuMais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Konstigt inte fler filmer kommit ut
Tänker på han som gick runt i Fields Köpenhamn och sköt för några år sen
Det höll ju på länge
Folk filmade honom när han gick omkring
Riktigt kusligt
Nån försökte göra något kasta nåt på honom
Liknade scenario där tog det också tid
Han överlevde och är väl på livstid

Eller Brenton Tarrant som klippte 51 muslimer samtidigt som han livesände på facebook när han gick in i två moskéer och knäppte muslim efter muslim, dock i Christchurch, Nya Zeeland.
Citera
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frekking
Jag arbetar inom berörd sektor (utbildning, komvux) samt har arbetat med arbetsmarknadsprogrammen och kan säga att det samarbetet du beskriver mellan kommun och privat aktör tenderar att vara sparsmakad.

Jag och många med mej har varit i dom projekten ett antal gånger så då är det olika på var man bor isf.
Att jag nämner "många" är att det var i grupper om 7-8 till 15st i flera olika rum på samtliga ställen jag varit inskriven på. INte bara på typ ABF, mest andra kommunala "arbetsmarknadsenheter"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
diskussionen borde vara varför socialtjänsten drar bort ersättningen och därmed riskerar en psykisk sjuk människa bli bostadlös och bo under broar. Helt uppenbart är detta skapt av socialtjänsten som i sin tur fått sina direktiv från den moderata regeringen som sparar in på socialtjänst och psykvård.

skulden för morden är denna richard, men den indirekta skulden bär vår statsminister som har mage att åka dit o snyfta för offren.

det skall bli mycket intressant att se vad för vapen han använt, vad jag hört är det en halvautomat men det måste varit ett 20 skottsmagasin vilket begränsar ned antalet jaktvapen rejält. Det finns en ny lag kring magasin också, en knepig sådan stiftad av svensk polis som fick bestämma hela ordformulerinen i lagen men den säger typ att du får endast ha magasin som passar ditt vapen, inget om storlek på magasin

Min feting. Otroligt viktig diskussion
Citera
2025-02-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Håller med.
Det borde väl ha gått att lokalisera skytten utifrån skottsalvorna, skjuta in tårgås genom rutorna och sen storma.
Hur vet du att GM sköt när polisen kom till platsen?

Han kan ha skjutit klart redan då och gömde sig för polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Om du har en pistol har du möjlighet att bekämpa en brottsling – en pistol är utrustning.

Okej...
Hur fungerar en pistol mot en rökfylld lokal?
Citera
Medlem
BullitProofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzyjiggle
Förstod det som att någon ur regeringen ska berätta snart i TV4 om att de vill att skolorna blir låsta. Det är väl egentligen inte en dag för tidigt det blir så, även om det är tråkigt att vi ens ska behöva ha det så...

Fruktansvärt onödigt att låsa skolorna!

Vill man skjuta samma personer som går i skolan, ta dom utanför vid lunchen eller på väg hem.
Eller, varför inte besöka den öppna hockeyträningen/fotbollsträningen?

Man kan ju även skjuta dom som publik på konserter (utanför) eller i något välbesökt köpcentrum.

Att låsa skolorna gör ingen nytta.
Citera
2025-02-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Och det gjorde dom inte alls....

Nä jag såg det. Dom hade sagt till en anhörig att dom skulle gå ut med namnen då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Det har framkommit på pressträffen senast idag.

Nej, det finns ingen information om civila runt gärningsmannen:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
Varför skriver alla på Facebook att det är ett rasistiskt dåd när flera av de avlidna är svenskar?

Det beror på att vänstermedia (TV4) hetsar i den riktningen, och folk som tittar på TV4 är i regel gravt efterblivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in