2025-02-06, 17:00
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Det är tjafs på X/Twitter om att rektorn ska ha flytt. En del tycker det var fegt och att hon skulle varit kvar och lett säkerhetsarbetet.
Andra tycker att man ska fly i första hand för det är det man lär sig på kurserna om dödligt våld och att det inte finns nån skyldighet att riskera sitt eget liv om man inte är militär eller polis.

Jag vet inte var denna diskussionen startade från första början eller hur det framkommit var rektorn befann sig. Utifrån namnet så är rektorn en vanlig tant i 50-60-årsåldern.

Hur många liv hade hon kunnat rädda genom att agera istället för att fly?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
GM kan ju ha skjutit några innan polisen kom. Du kanske inte läste mitt tidigare svar i tråden. Jag menar från det att polisen kom. Hur många liv tog han då? Det är frågan.
3 kanske? Eller 0. Vi vet inte förstår du. Men det är inte rimligt att förvänta sig att polisen ska lyckas lokalisera och knäppa honom på en gång, i verkliga livet har inte bad guys en röd ram runt sig som på din Xbox...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Polisen hade bara träning, beväpning och numerärt övertag. Det fanns ingenting de kunde göra.
Precis. De möttes ju av ett inferno, som de varit så tydliga med att påpeka till media med darrande underläpp. Fick rök i ögonen. Inte skönt. Höga ljudsmällar. Aj aj. Skrik och panik i lokalen. Jobbigt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Det är tjafs på X/Twitter om att rektorn ska ha flytt. En del tycker det var fegt och att hon skulle varit kvar och lett säkerhetsarbetet.
Andra tycker att man ska fly i första hand för det är det man lär sig på kurserna om dödligt våld och att det inte finns nån skyldighet att riskera sitt eget liv om man inte är militär eller polis.

Jag vet inte var denna diskussionen startade från första början eller hur det framkommit var rektorn befann sig. Utifrån namnet så är rektorn en vanlig tant i 50-60-årsåldern.

Hade det varit en rektor på en grundskola hade det varit annorlunda. Men detta handlar om vuxna elever, inte minderåriga.
Citera
2025-02-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LouizCypher
Skolan är inte en skuta där kaptenen ska stanna kvar till sist. Vid PDV-situationer så är varje räddat liv en framgång. Sen om rektorn övergav elever i samma klassrum eller dylikt kan ju ses som omoraliskt. Men ligger du död så kommer ingen tacka dig för att du åtog dig att stanna kvar i något ädelt syfte.
"Ledningen" står för vägledning och stöd vid katastrofer. Om man överger "skeppet" och lämnar det till var och en att klara sig själv bäst så är man inte ledare och ska inte ha betalt därefter. Nu förväntar jag mig inte Chuck Norris av en rektor, men man har ett ansvar för elever och övrig personal.

Skiter man inte det ska man inte vara rektor eller ledare.
Citera
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
GM kan ju ha skjutit några innan polisen kom. Du kanske inte läste mitt tidigare svar i tråden. Jag menar från det att polisen kom. Hur många liv tog han då? Det är frågan.

Han behöver väl eg. inte ha tagit mer än sitt eget, förutsatt att skotten utanför toaletterna som nog var efter rökbomben inte var mot ngn förutom det sista som han valde till sej själv.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Har fler offer framkommit?

Vi har fått:

Adnan Imsirovic - Bekräftad
Salim Iskef - Bekräftad
Bassam Al Sheleh - Bekräftad
Camilla - Bild
Elsa - ?

Lever Niloofar?
Vad har du för bekräftelse på Bassam?
Citera
2025-02-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Hur många liv hade hon kunnat rädda genom att agera istället för att fly?
I ett sånt läge, när det är en aktiv skjutning på gång är man bara en vanlig människa. Hon avhumaniseras inte bara för att hon är rektor
Citera
2025-02-06, 17:03
Avstängd
Den nuvarande curlade generationen är helt chockade över något som egentligen inte är så anmärkningsvärt. Mattias Flink dödade 7 vuxna personer 1994. Majoriteten var kvinnor. Tisdagens attack är på samma nivå. Sverige har drabbats av flera attacker de senaste 10 åren..men attackerna har varit förhållandevis små om man jämför när omvärlden drabbats.
Citera
2025-02-06, 17:04
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Precis. De möttes ju av ett inferno, som de varit så tydliga med att påpeka till media med darrande underläpp. Fick rök i ögonen. Inte skönt. Höga ljudsmällar. Aj aj. Skrik och panik i lokalen. Jobbigt.

Jag ska kanske poängtera att jag egentligen inte har några synpunkter på polisens agerande. Jag har bara synpunkter på det scenario som målas upp i media och här i tråden, som med största sannolikhet har väldigt lite med verkligheten att göra. Och så har jag synpunkter på vissa människors åsikter om ovan nämnda scenario. Men i grund och botten sitter vi alltså endast och diskuterar ett luftslott.

Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Den nuvarande curlade generationen är helt chockade över något som egentligen inte är så anmärkningsvärt. Mattias Flink dödade 7 vuxna personer 1994. Majoriteten var kvinnor. Tisdagens attack är på samma nivå. Sverige har drabbats av flera attacker de senaste 10 åren..men attackerna har varit förhållandevis små om man jämför när omvärlden drabbats.

Jag tror ungefär 0 personer är chockerade över att något sånt här kunde hända. Givet hur samhället ser ut i övrigt, vad som händer i våra grannländer osv tror jag de flesta fattade att detta bara var en tidsfråga.
Citera
Avslutad
Man kan nog känna viss sympati med GMs situation och pressen han var under, hans roll mot socialtjänsten om det nu är motivet. Sen är det såklart alltid fel i slutänden att mörda folk och det han gjorde.

Men utan pressen på honom, indraget bistånd, tvång, istället mer förståelse för honom, hans problem och situation hade man isåfall kunnat bespara 10 människoliv. Det är också en lärdom man isåfall kan dra av det här.
Citera
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Då måste man ju vara en duktig skytt och tränat någonstans! Men var och möjligtvis med vem, är det något som framkommit?
Precis! Han kanske var en ganska duktig skytt. Han kanske hade automatvapen och han kanske var militärklädd och hade skottsäker väst. Det hade kunnat vara självmord för poliserna som eventuellt hade stormat byggnaden med sina pistoler. Nog för att en enda kula räcker för att oskadliggöra någon men i en situation där man inte vet vem eller vilka man har att göra med utan bara hör något som kan vara automateld är det fullt rimligt att spärra av området och ta skydd, inte att storma in huvudlöst. Två poliser eller 130 gör ingen skillnad. Tänk om det hade varit fem gärningsmän med automatvapen och militär elitutbildning.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-02-06 kl. 17:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in