2025-02-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
En massa diagnoser kastas på den här killen i tråden. Att han var knäpp fattar jag ju men var han dokumenterat kliniskt sjuk på nåt sätt vad vi vet?

Inte "sjuk" nej, han hade någon form av autism vilket är ett handikapp.

Utöver detta spekulerar folk i vad han mer hade, för det hör inte till vanligheterna att autister går ut och mejar ner folk.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Finns väl annat polisen kunnat göra på insidan?

Valla GM mot en ofarlig del av byggnaden, eller bara runt i byggnaden så han inte hinner skjuta folk.

Prata med GM. Försöka få honom att lugna ned sig.

Hjälpa folk i byggnaden att fly.

Identifiera GM, få en bättre bild av vad som egentligen försigår.

Osv.

Jag tänker inte ge mig in i debatten om polisingripandet eftersom jag varken vet hur polisen ska ingripa, eller för den delen hur polisen faktiskt har ingripit. Jag tror varken på vad media, vittnesmål eller polisen själva säger i detta avseende. Men att bara stå utanför medan man hör skott avfyras inne i byggnaden (om GM nu fortfarande sköt när polisen kom) låter under alla omständigheter som fel agerande, oavsett vad rätt agerande kan tänkas ha varit.

En omöjlig uppgift för polisen med sina pistoler att möta någon med kraftigare vapen.
Polisen kan inte heller veta hur många gärningsmän det finns där.
Det är en uppgift för NI.
Citera
Medlem
Polisjobb är nåt av det lökigaste du kan göra oftast hela arbetspass gör du ingenting ingen kollar eller kräver nåt av dig
Citera
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromsback
Det är intressant att höra GM skrika samma mening som två riksdagspartier framfört i den offentligheten. Nu är de tysta som möss.
Då har du hört något som ingen annan hört, från just GM. Detta var inte bekräftat att GM skulle sagt det. Någon hörde det genom en toalettdörr, utan att se vem som sa det.
Citera
2025-02-06, 15:53
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
En massa diagnoser kastas på den här killen i tråden. Att han var knäpp fattar jag ju men var han dokumenterat kliniskt sjuk på nåt sätt vad vi vet?

Det har inte framkommit något överhuvudtaget om han har varit diagnostiserad med någon bokstavskombination eller dylikt.

Det enda som har stått i media är vad anhöriga själv har berättat - att han har mått psykiskt dåligt under en längre period.

Men ingenting om någon faktisk medicinsk diagnos.
Citera
2025-02-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Inte "sjuk" nej, han hade någon form av autism vilket är ett handikapp.

Utöver detta spekulerar folk i vad han mer hade, för det hör inte till vanligheterna att autister går ut och mejar ner folk.

Är det här med autism belagt eller är det mer nån sorts trådsanning?
Citera
2025-02-06, 15:54
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Har sett två filmer från skolan, och två offer ligger utanför så han började skjuta innan han gick in. Vid ytterdörren och på parkering/vändplan. Eller så har dom sprungit ut och dött?

De har sprungit ut efter skotten och den på parkeringen har släpats dit av ickeskjutna. Den ena är skolans vaktmästare som sprang fram till en skjuten kvinna och försökte hjälpa henne när han sköts i båda axlarna. Han har genomgått ett flertal operationer, enligt sin svåger som berättade i SVT igår.
Citera
Medlem
Det finns ju någon som skrivit om att det är värre med ensamhet, än att bli uppmärksammad för något dåligt man gör. Så han ville kanske dö, åtminstone uppmärksammad för något?
Citera
Medlem
Citat:
Är det här med autism belagt eller är det mer nån sorts trådsanning?

Sök själv. Han gick i autistklass under skolgången.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Polisen gjorde inget bra arbete i detta. Han sköt sig själv innan dom gjorde någonting i princip .

Du var där förstår jag. Berätta, vad gjorde polisen. Åt munkar?
Citera
2025-02-06, 15:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Jasså var du med? Hur var det på plats....berätta gärna.
(1) https://polistidningen.se/2025/02/aspiranter-bland-de-forsta-pa-plats/ (2) https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mrGVWl/polisaspiranterna-kan-inte-ens-tanka-bilen-200-sekunder-granskar-polisskolan (3) Resten är min fräcka tolkning. Gärna motargument.
Citera
2025-02-06, 15:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det kan matchas mot familj.

Då får vi hoppas att det inte är en ensamkommande. Men social-tanterna borde kunna identifieras den vägen, om man inte vill titta på deras medhavda identitetshandlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in