2025-02-06, 14:29
Medlem
Nyhetsuppdatering av BBC News om dådet och det nya uppgifter som släpptes idag.. https://www.youtube.com/watch?v=enRE2c77xAU
Citera
Medlem
xvodors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Vet man ens om han haft kontakt med psykvården? Han kan ju lika gärna varit omedicinerad?

Helt klart en mycket viktig del av polisutredningen som blir väldigt intressant att ta del av. Blir intressant att se komplett medicineringshistorik och gärningspersonens relevanta genvarianter.

Vid exempelvis SSRI finns det en del intressanta studier:
"Antidepressant-induced akathisia-related homicides associated with diminishing mutations in metabolizing genes of the CYP450 family"
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.2147/PGPM.S17445
"The relevance of cytochrome P450 polymorphism in forensic medicine and akathisia-related violence and suicide"
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1752928X16300051
"Suicidality, violence and mania caused byselective serotonin reuptake inhibitors(SSRIs): A review and analysis"
https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.3233/JRS-2004-292
"Psychoactive Medication, Violence, and Variant Alleles for Cytochrome P450 Genes"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34069803/

Tyvärr är vården totalt ointresserad att se och följa upp när medicinering har oönskade effekter, eftersom det är bekvämare att skylla på att det kan vara "den underliggande sjukdomen" som medicinen avslöjar.

Det är också långt fler läkemedel än SSRI som kan skapa både psykos och akatisi. Kombinationer av läkemedel kan också skapa oönskade effekter. Det krävs ju inte studier på kombinationer av läkemedel innan de används på patienter. Det görs ofta väldigt dumma misstag.

Mest kritiskt är insättning och utsättning av psykofarmaka. Även dosförändringar är känsliga. Men ofta bygger medicinen också på en skör balans som med tiden slutar att fungera.
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Att släppa fritt vapen som kan avfyra 100 skott på 3 minuter är att skapa ett farligt samhälle.

Droger är förbjudna, det är åldersgräns på alkohol och nikotin.

Vill man äga automatvapen så kan man flytta till USA och vara med om en masskjutning per vecka. Det är inte ett sånt samhälle jag vill ha.

- Det är förbjudet att köpa nytillverkade helautomatiska vapen i USA numera. - Med undantag för vapen tillverkade Pre-may 1986. - Och de går för astronomiska summor. - Men visst: - Vill man köpa en helautomatisk Heckler & Koch MP5:A för 30.000 dollar tillverkad 1984 kan man göra det...

- Det är en federal restriktion. - Men sedan varierar vilka regler som gäller från stat till stat. - I Californien är det till exempel väldigt restrikerat, medans det i Wyoming eller Idaho är "more of anything goes", pansarbrytande ammunition, spårljusammunition m.m

- Men ingenstans i USA kan du som privatperson köpa ett nytillverkat helautomatiskt vapen lagligt.

/WTF
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Du har uppenbarligen inte sett på nyheter från Kina... och den som vill ha ihjäl folk gör ju sånt i en kontext där frukten är lågt hängande... gå in på ett dagis och se hur många du har ihjäl med en vanlig förskärare.

Jag har sett de nyheterna, och jag mimns tydligt ett av de vansinnesdåden där en galning gick in på en förskola och högg barn, och alla barn överlevde. Hur många hade överlevt om han hafe haft ett AR gevär och 2 extra magasin?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Vore intressant att veta vad det var som fick honom att 'stänga av' från omvärlden på högstadiet.
Det har ju klasskamraterna berättat om.

Det måste nog, som du skriver, vara så att GM hade fler problem än bara ett.
Kanske var han odiagnosisterad?

Kanske var han själv och hans närmaste inte riktigt insatta i allt omkring honom? Eller så brydde man sig inte; kanske inte ville erkänna det.

Kanske schizoid personlighetsstörning? Har likheter med autism.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schizoid_personlighetsst%C3%B6rning

Och ja, jag vet att man inte ska sitta och hobbydiagnostisera folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det är för mig mycket troligt att han var rasist.

Om man känner sig väldigt misslyckad i samhället så känns det säkert skönt att skylla på någon annan grupp. Jag tror inte han är typen som vill se sin egen del i det hela.

Det kommer att komma fram huruvida han var rasse eller inte när polisen undersöker hans liv, dator och mobil närmare. Han kanske ville imponera på folk på flashback som en sista gärning.

Fel. De brukar alltid i regel lämna rejäla manifest för att få ut sitt budskap. De sprider dem ofta innan gärningen så det inte går att dölja.
Citera
2025-02-06, 14:30
Medlem
Citat:
Och en AR 15 kan förses med en bumpstock och avfyra 400 skott på en minut.

Men när jag söker på Browning bar så ser jag att den har en magasinkapacitet på 4+1 skott, så nej det är inte lika farligt.

Det finns extra stora magasin att köpa till många vapen. Renodlade jaktgevär finns det ibland åtminstone 10-skotts magasin att köpa till.
Citera
2025-02-06, 14:30
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Och de vapen som kommer in blir upphöjda som "Beslag av farliga kriminella vapen" när det egentligen oftast handlar om nåt jävla gammalt mög, en luftpistol, mynningsladdare, pluggade salongsgevär och allehanda jävla skräp.
Ja det är nästan uteslutande skräp som lämnas in. Men S stirrar sig blind på siffrorna inte på innehållet.
Och nu när dom är i opposition har dom lösningar på allt.
Citera
2025-02-06, 14:31
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Körde bil?? Han hade väl inte körkort

Tidigare idag kl 11.56 fick du svar på frågan om körkort: (FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)

Edit: sorry det är jag som hamnade bakåt i tråden, såg jag nu.
Senast redigerad av Mommysnewtits 2025-02-06 kl. 14:36.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Exakt. Det är inte en slump att marktrupper inom det militära inte enbart är beväpnade med kniv, utan också har skjutvapen. Det senare är helt enkelt mer effektivt om man vill skada eller döds folk. Det gäller även vid planerade massmord på skolor - skjutvapen fungerar då bättre än kniv.

100% sant!

Med en kniv kan man "bara" döda någon i ens omedelbara närhet, med ett skjutvapen kan man döda folk som springer iväg från en.

Den här typen av vapen har 30 skott i magasinet som kan avfyras på mindre än 1 minut.
Citera
Medlem
Citat:
Du kan inte jämföra knivvåld med skjutvapenvåld som har den här magasinkapaciteten.
Visst fan kan du det. Finns många exempel på det, senast niggern som gav sig på småflickor i Uk.

Att ge sig på lagliga vapenägare är bara löjligt här. Muslimer kör bilar in i folksamlingar..

Problemet är vad vårt samhälle blivit efter massimport av slödder från dysfunktionella länder. Muslimer framförallt. Det har förstört vårt land. Så enkelt är det.
Citera
Medlem
Kan någon länka till bilder och info på de vapen som användes under dådet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in