Citat:
Ursprungligen postat av
spindeldrottning
Ja, håller med. Det är ngt med stark social fobi som går långt över utmaningarna vi autister generelltt kan ha med sociala koder. Många med autism (som jag t.ex) har ju maskerat sin diagnos för att kunna fungera med er alla ute i samhället och verka social. Det tar enorma energiresurser och i många fall blir det oftast inte bra då man trots sina försök att verka som andra ändå uppfattas som "off" och att ngt inte stämmer.
Jag är oxå 35 år som Andersson och har i många drag samma livssiutation som honom. Valet att socialt isolera sig kommer av egen erfarenhet från att man försökt få vänner, partner osv men det inte funkat så tillslut ger man upp. Det är en väg till isoleringen.
Men kan jag inte läsa att Andersson försökt få kontakt med någon, dock verkar han ha rest med familjen Men i skrivande stund vet vi inget.
Ang. vården måste jag ju säga att den är dålig för oss med autism. Det verkar inte finnas resurser.
Citat:
Ursprungligen postat av
spindeldrottning
Ja, håller med. Det är ngt med stark social fobi som går långt över utmaningarna vi autister generelltt kan ha med sociala koder. Många med autism (som jag t.ex) har ju maskerat sin diagnos för att kunna fungera med er alla ute i samhället och verka social. Det tar enorma energiresurser och i många fall blir det oftast inte bra då man trots sina försök att verka som andra ändå uppfattas som "off" och att ngt inte stämmer.
Jag är oxå 35 år som Andersson och har i många drag samma livssiutation som honom. Valet att socialt isolera sig kommer av egen erfarenhet från att man försökt få vänner, partner osv men det inte funkat så tillslut ger man upp. Det är en väg till isoleringen.
Men kan jag inte läsa att Andersson försökt få kontakt med någon, dock verkar han ha rest med familjen Men i skrivande stund vet vi inget.
Ang. vården måste jag ju säga att den är dålig för oss med autism. Det verkar inte finnas resurser.
Med all respekt, drottningen! Du talar ju utefter exakt det fack som samhället har satt dig i. Jag menar ju att absolut ingenting av detta stämmer, men det förutsätter ju att vill/ kan bryta sig loss därifrån! Gärningsmannen gjorde uppenbarligen detta på ett mycket extremt sätt.
Men du talar tex om empati. Detta hoppas jag att du förstår att det endast är ett ord påkommet och det har egentligen inget berättigande ifall man övervärderar det hela. Empati kommer ifrån ordet sympati och ordet sympati är egentligen ett ärligare och mer korekt ord, d.v.s. att man känner för något som man upplever därför att man tidigare självt upplevt samma sak inom en själv.
Detta strunt med ständiga delningar med ord är inte nåt annat än just strunt. Numera har jag hört att de delar på affektiv och kognitiv empati, och då är ju affektiv empati det som spelar roll, och den kognitiva delen är endast ett sätt att trycka ned de som samhället ej anser "tänka nog nyanserat", vilket de sedan på ett mystiskt sätt kopplar ihop med ordet empati. Vilka lögnare!