2025-02-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Ja, håller med. Det är ngt med stark social fobi som går långt över utmaningarna vi autister generelltt kan ha med sociala koder. Många med autism (som jag t.ex) har ju maskerat sin diagnos för att kunna fungera med er alla ute i samhället och verka social. Det tar enorma energiresurser och i många fall blir det oftast inte bra då man trots sina försök att verka som andra ändå uppfattas som "off" och att ngt inte stämmer.
Jag är oxå 35 år som Andersson och har i många drag samma livssiutation som honom. Valet att socialt isolera sig kommer av egen erfarenhet från att man försökt få vänner, partner osv men det inte funkat så tillslut ger man upp. Det är en väg till isoleringen.
Men kan jag inte läsa att Andersson försökt få kontakt med någon, dock verkar han ha rest med familjen Men i skrivande stund vet vi inget.
Ang. vården måste jag ju säga att den är dålig för oss med autism. Det verkar inte finnas resurser.
Vad jag förstår ligger umgänget med familjen några år tillbaka i tiden.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det är för mig mycket troligt att han var rasist.

Om man känner sig väldigt misslyckad i samhället så känns det säkert skönt att skylla på någon annan grupp.

Det kommer att komma fram huruvida han var rasse eller inte när polisen undersöker hans liv, dator och mobil närmare. Han kanske ville imponera på folk på flashback som en sista gärning.

Man får nog också hålla för öppet att han var rasist, men att det inte var drivkraften i dådet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaakpa
Nu kan du ju inte ta fakta från USA och jämföra det med Sverige. I USA kan du köpa helautomatisk AR-15 vilket du inte kan göra i Sverige.
Du verkar ju också tro att AR-15 skulle vara en ny typ av vapen i Sverige. Halvautomatiska jaktvapen har varit godkända i Sverige mycket länge. 2023 kom nya regler som sa att polisen inte skulle få ge avslag bara pga UTSEENDET på vapnet, funktionen är densamma som varit godkänd sedan åtminstone 1980 talet.
Jag påpekade också att AR-15 knappast är aktuellt då uppgiven kaliber är 30-06, då skulle det förmodligen istället vara en AR-10 som hanterar de kraftigare kalibern. Det är ett rätt dyrt gevär som troligtvis inte varit aktuellt för en person som R.A.

Det är ju samma vapen, AR 15 som AR 15.

Och en snabb googling visar att de tidigare tillåtna halvautomatiska gevären hade en magasinkapacitet på 5 skott, inte 30. Någon enstaka hade kapacitet på 20.

De halvautomatiska vapnen som gjordes lagliga i augusti år 2023 skjuter 30 skott på 1 minut, eller mindre än 1 minut. Påstår du att den typen av vapnen var lagliga innan åt 2023?
Citera
2025-02-06, 14:20
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Finns ju andra källor som säger att han var helt tyst.

Säger dom också att han var på samma ställe som det här klippet är ifrån förutsatt at det är han då?

Som jag sagt bara avvakta och se.
Citera
2025-02-06, 14:20
Medlem
Imzadis avatar
Sett ett svenskt namn som offer. Icke bekräftat dock.
Citera
2025-02-06, 14:21
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
För att detta är en falseflagattack

Har sagt det förut, att polisen håller käften såhär mycket tyder just på det.
Plisen har ju kontaktat anhöriga, varför skulle dom ha en plikt att ge dig en namnliste?
Ni foliehattar har nästan lika svåra psykiska problem som GM.
Citera
2025-02-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plic
Jag delar din bild helt. Har själv barn med autism och vet hur svårt det är att få adekvat hjälp idag. BUP har fått se sina anslag nedskurna så mycket att de snart bara kan ta hand om de barn som har akuta självmordstankar.
Men fortsätt gärna att sänka skatterna och subventionera höginkomsttagarnas RUT- och ROTavdrag!
Blir så trött på det här samhället ibland.

En känga till politikerna. Man har kort och gott gjort ett medvetet val att skära ner på stödet till sina medborgare och hoppas att problemet "försvinner".

Det man inte förväntade sig var att folk helt enkelt antingen finner nya vägar (gängkrig, bombdåd) för att göra sitt namn och tjäna pengar alternativt att man väljer att ta den här vägen...

Men vem vet, man kanske fortfarande stoppar huvudet i sanden och hoppas att problemet eventuellt "försvinner".
Citera
2025-02-06, 14:22
Medlem
Citat:
Ja, håller med. Det är ngt med stark social fobi som går långt över utmaningarna vi autister generelltt kan ha med sociala koder. Många med autism (som jag t.ex) har ju maskerat sin diagnos för att kunna fungera med er alla ute i samhället och verka social. Det tar enorma energiresurser och i många fall blir det oftast inte bra då man trots sina försök att verka som andra ändå uppfattas som "off" och att ngt inte stämmer.
Jag är oxå 35 år som Andersson och har i många drag samma livssiutation som honom. Valet att socialt isolera sig kommer av egen erfarenhet från att man försökt få vänner, partner osv men det inte funkat så tillslut ger man upp. Det är en väg till isoleringen.
Men kan jag inte läsa att Andersson försökt få kontakt med någon, dock verkar han ha rest med familjen Men i skrivande stund vet vi inget.
Ang. vården måste jag ju säga att den är dålig för oss med autism. Det verkar inte finnas resurser.

Citat:

Med all respekt, drottningen! Du talar ju utefter exakt det fack som samhället har satt dig i. Jag menar ju att absolut ingenting av detta stämmer, men det förutsätter ju att vill/ kan bryta sig loss därifrån! Gärningsmannen gjorde uppenbarligen detta på ett mycket extremt sätt.

Men du talar tex om empati. Detta hoppas jag att du förstår att det endast är ett ord påkommet och det har egentligen inget berättigande ifall man övervärderar det hela. Empati kommer ifrån ordet sympati och ordet sympati är egentligen ett ärligare och mer korekt ord, d.v.s. att man känner för något som man upplever därför att man tidigare självt upplevt samma sak inom en själv.

Detta strunt med ständiga delningar med ord är inte nåt annat än just strunt. Numera har jag hört att de delar på affektiv och kognitiv empati, och då är ju affektiv empati det som spelar roll, och den kognitiva delen är endast ett sätt att trycka ned de som samhället ej anser "tänka nog nyanserat", vilket de sedan på ett mystiskt sätt kopplar ihop med ordet empati. Vilka lögnare!
Citera
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Det är ju samma vapen, AR 15 som AR 15.

Och en snabb googling visar att de tidigare tillåtna halvautomatiska gevären hade en magasinkapacitet på 5 skott, inte 30. Någon enstaka hade kapacitet på 20.

De halvautomatiska vapnen som gjordes lagliga i augusti år 2023 skjuter 30 skott på 1 minut, eller mindre än 1 minut. Påstår du att den typen av vapnen var lagliga innan åt 2023?

Alla vapen som har löstagbara magasin kan ju förses med i teorin hur stort magasin som helst... En vanlig Browning BAR kan skjuta 30 skott på en minut om man vill det....
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Men det vi glömmer är att politiker är enkla varelser som gärna plockar poäng genom att "framstå som kraftfulla"... Ett förbud av sagda vapenmodell skulle applåderas av politrukerna, men saknar helt verkan.

10 personer dör i viltolyckor varje år , skall vi "förbjuda" älgar ?
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Men det vi glömmer är att politiker är enkla varelser som gärna plockar poäng genom att "framstå som kraftfulla"... Ett förbud av sagda vapenmodell skulle applåderas av politrukerna, men saknar helt verkan.
Ja så är det ju.
Därför media också delar fel bild av ändringen för AR också och vill få folk att tro att halvautomat är nåt nytt fast det egentligen bara handlar om utseende av vapen.

Magdalena tex tjatar om vapenamnesti och menar att kriminella skulle lämna in sina vapen, vilket aldrig skulle hända. Det hände inte heller när dom testade förra gången.
Några gamla jaktvapen kom in samt sprängmedel som legat och blivit gammal. Inte för att någon tänkt använda detta utan att dom kom på att det var dags att göra sig av med det pga att media berättade om amnestin.
Det är väl bra om sånt kommer in men enligt Maggan och S ska det förebygga och hindra brott, och de är ju bara för att visa att man gör något även om det är helt meningslöst i det syftet.
Citera
2025-02-06, 14:23
Medlem
Citat:
Min poäng är att Kina har samma problem... men där går folk in på skolor med kniv... skjutvapen är förbjudna. Man kan använda vad som helst om man vill skada många.

Ytterst handlar skillnaden i våra resonemang om att vi helt enkelt ser olika på statens mandat. Du är en sån människa som litar på att staten ska skydda dig med förbud, tills allt är förbjudet.

Ja, och du eller jag eller någon annan befinner sig i ett köpcentrum och en dåre tar fram en kniv och börjar hugga då har vi en chans att springa därifrån. Har personen en pistol så avlossar han 6 skott, sen måste han ta en paus och ladda om och de som inte är träffade fortsätter att springa. Med ett halvautomatiskt vapen avfyrar han 30 skott, byter magasin, avfyrar 30 till.

Det går snabbt att skjuta och det är enkelt att ladda om, det är så de kan gå runt och skjuta alla de stöter på. Det fungerar inte med en kniv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in