Citat:
Ursprungligen postat av
Tuor
Så är det. En person som RA behöver antingen få ett skräddarsytt jobb (absolut inte Samhall) eller förtidspension. Det finns inget mellanting.
Kan hänvisa till min historik en eller två poster bakåt men kan sammanfatta kort här oxå. Stödinsatser från samhällets sida ställer tydliga krav på individen - det är inget liksom "kravlöst område" som vissa får för sej ("bara släng in han på samhall så skulle allt blivit toppen"). Även på sk lågtröskel-verksamhet så finns krav och även som standard en sk värdegrund att förhålla sej till (som alla måste skriva under på och till förmåga följa). Dessa kan se lite olika ut från kommun till kommun men jag vet mer än väl att en hel del diskvalificerar sej helt å hållet från stödinsatser pga tex missbruksproblematik, total oförmåga till samarbete eller brist på kommunikationsegenskaper, alltför svår adhd eller autism, etc (alternativt visar sej deras brister efter några enstaka dagar i en stödverksamhet varpå dessa inte är välkomna tillbaka förrän dessa problem blivit åtgärdade). Dessa blir istället fall för missbruksvården, psykiatrin, sjukvården osv att försöka ta hand om.
Att folk som RA/GM går under radarn är inte så jäkla konstigt då det krävs mycket för att tex bli tvångsplacerad nånstans numera - struntar tex folk i viktiga möten och telefonsamtal med myndigheter och vården så är det oftast inte så att dessa typ "jagar ifatt" dom (precis tvärtom i vissa fall!!).
Ska bli intressant när utredningen + gräv av journalister börjar ta mer fart hur mycket GM eg hade att göra med myndigheter å vården sista åren samt hur hans familj och skolan hanterade honom spec när han var under 18 år. En gissning från min sida är att GM kan ha lite liknande historik med myndigheter som en viss Theodor Engström (dvs viss kontakt fanns men var ytterst bristfällig).