2025-02-06, 12:31
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen
Det är ungefär 100% prisskillnad. Ruger PCC slumpas bort för 7-8k pga att alla som har råd vill ha AR.

Polisen skulle gå ut med att det var en AR15 direkt på grund av att polisen vill förbjuda AR15 och gärna piskar upp antipatier mot vapen med det "förbjudna utseendet".

Och så ett tillägg till min tidigare post:

6. På presskonferensen kallar polisen det för ett ”gevärsliknande vapen”. Låter som en Ruger PCC, som ju ser ut lite som ett vanligt jaktgevär. Hade det varit en AR15 hade polisen direkt uppfattat vad det var, och ingen polis hade kallat det för "gevärsliknande".
Jo jag vet hur polisen försöker bromsa vissa vapen där bland AR, men det blir så löjligt när man pratar AR då det inte är vapnets funktion det handlar om utan dess utseende.
Om geväret ser ut som ett klassiskt jaktvapen eller militäriskt spelar ju noll roll när man skjuter.
Men polisen är ju knepiga med allt för skytte om det så är jakt, sport eller skjutbanor osv. mest av princip.

Jag äger som sagt en Ruger PCC och den ser ut ungefär som på bilden.
https://images.app.goo.gl/n6rbDKGrVp4DPAbo7
Sen är pipor olika för jag eller sportskytte men i övrigt lika, beroende på hur de är utrustade.
Original ser den ju inte ut som samma.
https://images.app.goo.gl/uoAP9Gsw5LAm8aNr5

Men det är samma vapen, samma funktion, halvautomat 9mm.
På samma sätt skiljer sig andra halvautomater med AR, bra utseende och det verkar folk nte förstå när man vill förbjuda AR.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Tycket det isf är konstigt att man inte vet. Man hittar väl ett antal kroppar? Å SÅ svårt m identifiering kan det väl inte vara?

Det krävs DNA Analys, tandröntgen eller fingeravtryck.

Det är dom tre sätten man använder för identifiering av offren. Inget konstigt att det tar lite tid.

Nej, man kan inte bara kolla på tillhörigheter eller försöka se vem det är, då det öppnar för misstag.

Det ska vara 100% failproof innan man går ut med namn på offer. Vilket jag förstår och respekterar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Det sa de inte, utan att de såg någon i röken med något som såg ut som vapen. Därefter en ”förklaringslucka” på en timme tills att de fann MGM död.

Jag skrev inte bara utifrån pkn, utan också vad som framkommit i initierade artiklar med poliskällor. Brukar vara väldigt träffsäkert gällande detaljer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Läser på X att vänsterpacket nu försöker få detta till en rasistiskt motiverad skolskjutning. Islamister och vänstern ser rasism i princip allt.

De vet inte vad de ska göra nu, deras hjärnor smälter. Vita bosnier bland skadade och en saknas. Bosnier som ofta själva kan vara ganska "rasistiska" mot afrikaner som ett exempel. Jobbade med en bosnier i tiden som avskydde somalier då han menade att de bara lever på bidrag.

Vänstern kommer vrida på detta tills det passar, men alla som lever i verkligheten kommer inte gå på deras politiska agenda.
Citera
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Jag älskar argumenten som svenskar håller mot amerikanska vapenlagar. Att det måste regleras och så vidare.

I Sverige ger vi alltså licens till en autist, utan inkomster eller uppenbart intellekt full tillgång till de värsta eldvapen?

Ironi på hög nivå när arga Maggan sen står och syftar på att vapen måste begränsas i samhället.

Den här personen har ju gjort allt rätt enligt den lagstiftningen som finns i riket, där sitter Maggan med till exempel.
Citera
2025-02-06, 12:32
Medlem
Minimum 5 av 6 av de skadde, tror ikke 5 av 6 i sverige er innvandrere, eller?
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Knappast 15 procent invandrare på skolan vid tiden för skjutningen, utan att veta tippar jag på att långt över 50 procent av de studerande var invandrare kanske rent av 70-80 procent.

Nyadeln tar mycket av samhällets resurser.

Då blir det också invandrare som stryker med.
Enkel logik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Han verkar ju i alla fall ha haft kontakt med socialtjänsten.

I den bästa av världar hade Socialen kunnat larma psykvården och fått ett vårdintyg på honom. Då hade han kunnat tvångsvårdats enligt LPT. Som lagen är skriven idag, kommer NPF-dignoserna upp till kriterierna för LPT. Det bör ändras, tycker jag.

LPT: https://www.internetmedicin.se/psykiatri/lagen-om-psykiatrisk-tvangsvard-lpt
Hur hade du tänkt att tvångsvård för ADHD skulle se ut?
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Vad bedömer ni risken för fler skolskjutningar för i framtiden nu i och med detta? efter Anton Lundins svärd/knivdåd har vi haft ett antal liknande dåd där minst två inspirerats av Antons dåd och andra dåd som Columbine. Samtliga har dock varit knivdåd. Skulle inte förvåna mig om vi ser fler skolskjutningar nu i och med detta. Förmodligen både svenskar och babbar som gärningsmän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Fast om han utgör en fara för sig själv eller andra så kan han tvångsvårdas. Men då måste han ju utredas ordentligt.
Ja och eftersom de här diagnoserna inte kvalificerar för vårdintyg, är det svårt att få dem till vården öht, eftersom det då måste ske frivilligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Jo men precis. Många gånger känns det förlegat hur vi har byggt upp samhället. Det är inte alla ungar som trivs med att sitta rakt upp och ner på en stol och lyssna koncentrerat på en lärare som babblar. Bara en sån sak som att vi är skapta för att röra på oss medan skolan bygger på stillasittande under typ 6-8 timmar per dag, 5 dagar i veckan. Det går ju emot den mänskliga naturen även för en person utan några psykiska problem. Och så har vi politiker som gärna pekar på andra men har svårt att rannsaka sin egen politik.

Det är troligen en bidragande orsak till att fler får diagnoser. Samhället är för enkelspårigt på ett vis som inte speglar hur människor är. Det skapar psykisk ohälsa. Vanligt folk håller ju på att gå sönder. Jag kan inte säga att det beror på högerpolitik eller vänsterpolitik för oavsett partifärg har samtliga politiker bidragit till hur det är idag. Det är väl kanske dags att samtliga partier sätter sig ner och försöker lösa problemet. Problemet är relativt enkelt att lösa då det bara är att lyssna på folk. Till en början kommer det troligen kosta endel pengar men troligen får man igen det när människor börjar må bättre och kan bidra efter förmåga och funktion.

Man bör nog ställa sig frågan. Varför har vi ett samhälle? Är det för att vi vill göra någonting bättre tillsammans eller ska det vara för att uppfostra människor till att lyda?
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Har skrivit det flera gånger tidigare i tråden. Men dödstalet kommer inte stanna på 10. Första presskonferensen nämndes ”tiotal”. Jag har inte hört något mer uttalande om antal döda sedan dess från polisen. Nu börjar det räknas in att flera från Kommunal saknas som gick utbildning , folk från socialtjänsten och personal på skolan. Jag tror på minst 30 döda då han fick hålla på så länge.

I vart fall så går de väldigt försiktigt fram med informationen. Först hette det officiellt, i flera timmar, "5 skadade", medan andra källor talade om döda. Nu är det 11 döda, men det pratas om att inte alla är "fullständigt identifierade".

Är det en medveten strategi för att försöka dämpa reaktioner?
Citera
2025-02-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Vad bedömer ni risken för fler skolskjutningar för i framtiden nu i och med detta? efter Anton Lundins svärd/knivdåd har vi haft ett antal liknande dåd där minst två inspirerats av Antons dåd och andra dåd som Columbine. Samtliga har dock varit knivdåd. Skulle inte förvåna mig om vi ser fler skolskjutningar nu i och med detta. Förmodligen både svenskar och babbar som gärningsmän.
Den är förstås högre än den var för en vecka sedan, finns gott om tomtar med tillgång till pappas vapenskåp som kommer få idéer nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in