2025-02-06, 11:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallvattenberedare
Ingen sa på pressträffen att dom retirerade. Men det verkar inte logiskt att bara stå kvar och låta sig bli beskjuten utan att besvara det. I det här läget antar jag att dom har dragna vapen, blir beskjutna och "ser en person med ett gevärsliknande vapen". Då kan man väl tycka att dom borde skjuta? Rökstatusen verkar lite oklar där.

GM befann sig kanske mellan polis och civila?

Inte läge för polisen att skjuta mot GM om man riskerar att träffa tredje man.
Citera
2025-02-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Det är oklart om det är pågående skjutning under en timme med hundratals poliser i området eller inte men det kommer framkomma. Vad poliserna, IS?, som ankom med en, två helikoptrar en tredje var i väntläge utanför Örebro gjorde är oklart. Och när.
Det är inte så konstigt, Polisen satt inte i spectator mode och kollade på skytten i realtid som alla synska flashbackare... nästa gång tycker jag att vi kallar in insatsstyrkan av tangentbordskrigare på Flashback för att reda ut situationen!
Citera
2025-02-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Om han bara var ute efter soctanter och någon lärare dvs som du påstår, varför sköt han ihjäl studerande med invandrarbakgrund också?

Var dom i vägen eller vill han kanske bara testa att vapnen funkade? Kan du utveckla?

Socpersonal kan ju även vara invandrare. Sen hade han ju varit mobbad under skoltiden också.
Citera
Medlem
Kallvattenberedares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Hur dog RA, självmord eller blev han dödad av polis?
Inte dödad av polis i alla fall. Polisen besvarade aldrig beskjutningen sas det på pressträffen.
Citera
Medlem
Citat:
Om han bara var ute efter soctanter och någon lärare dvs som du påstår, varför sköt han ihjäl studerande med invandrarbakgrund också?

Var dom i vägen eller vill han kanske bara testa att vapnen funkade? Kan du utveckla?

Panik. Förvirring. Hat. Att bränna av älgstudsare mot människor i en skolmiljö borde kunna leda till en och annan mer ofrivillig träff.

Det förekommer uppgifter om att GM gått förbi personer utan att skjuta just dem.

Har skolan uppåt 80% invandrare är det mer underligt om det finns typiska svenskar med bland de döda om motivet varit mest rasistiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Fråga. Kommer fup att bli offentlig när GM är död?
Inet åtal kommer i alla fall att kunna väckas.

Möjligen kommer åklagarna offentliggöra utredningen trots det men det är osäkert.

En annan möjlighet är att MSB gör en utredning som då blir offentlig men de utredningarna bruka ta flera månader.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alejandra-Bruja
När man får försörjningsstöd är det nolltaxering. Du betalar inte skatt på det ekonomiska biståndet.
Tack (även övriga) för info, då fattar jag varför han lnte sågs i loggorna.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Hans utrustning med många och stora magasin tyder på att han planerade någon form av attentat och kanske var den uteblivna ersättningen bara en utlösande faktor? Men han hade möjlighet att skjuta många fler invandrare än han gjorde.
Citera
2025-02-06, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaFall
Fast många KAN under rätt förutsättningar och stöd. Men det finns inget sådant stöd när man är 30+. Det är ett jättestort problem som kokat i Sverige ett tag. De är ju dessutom inte förståndshandikappade, så ambitionerna är alltid större än förmågan.

Stödet för barn och ungdomar med npf är mycket bristfälligt i dagens Sverige så då kan du ju räkna ut vilket stöd vuxna personer med funktionsnedsättning har i synnerhet de som drar sig undan och helt isolerar sig.

Det finns såklart även högpresterande och framgångsrika personer med npf som kan försörja sig själva och mer därtill. Det är inte dom som är i behov av stöd, hjälp och försörjning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redherring1
Jo men de flesta går ju inte bananas och mejar ner en skola med införskaffat automatvapen, även om det är nog så jobbigt att vara arbetslös.
Nu vet jag inte hur lätt det är att ta en jägarexamen eftersom jag själv inte gjort det, men det krävs ju en del pluggande till det så uppenbarligen kunde han ju studera.

Problemet är att han vant sig vid att sitta i en bekväm "kokong" framför TVn, där omvärlden spelar mindre roll. Han vill bara sitta där och existera.

Nu tog de ifrån honom möjligheten att stanna kvar i detta tillstånd.

Det finns ALLDELES för många incitament i samhället att hamna i den situationen, och det förstör hjärnan. Han må ha haft autism, men jag är övertygad om att en hyfsat normal kille kan tränas in i det här beteendet också. Autismen gör dock att detta blir hans prio 1, det är det viktigaste i världen att få sitta där, höjt ovan andras liv och lem.

Det ska INTE vara acceptabelt att välja ett liv som grönsak. Föräldrarna bär tyvärr en del av skulden. Samhället (byråkratin) likaså. OM man inte klarar av något annat liv så bör man bo på anstalt. Alldeles för farligt annars.

Det hade lika gärna kunnat vara så att han bott hemma hos en åldrad förälder och när denne dör rämnar hela hans tillvaro. Nu var "föräldern" i stället socialkontoret.
Citera
Medlem
Du måste vara exceptionellt korkad som efter denna händelsen hävdar att jaktvapen inte dödar. De är en del av problemet. Det är ingen antingen eller fråga. Det finns naturligtvis många saker som påverkar. Senaste mordet jag känner till där man använt jaktvapen vid mord var i Växjö där en mäklare blev skjuten i sitt hem. Vanligast är tyvärr jaktvapen vid självmord, utöver jakt som de är gjorda för.
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Illegala vapen dödar just nu, inte jakt eller vapen för sportskytte.
Hoppad folk verkligen förstår det.
Problemet ligger i psykvården samt att polisen måste kunna sammköra sina register med andra myndigheter för att fånga upp allt bättre, på alla sätt om det så gäller bidragsfusk, illegala invandrare eller licenser för vapen.
Men vissa som inte har koll kommer så klart skrika om att alla vapen ska bort, AR är farligt osv osv. och jämföra Sverige med USA mm.
Citera
2025-02-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Inte alls omöjligt, men han sköt väl utomhus också? Vet man hur stort utrymme han rörde sig på i skolan?

Jag är lite osäker på det, men tyckte att jag läste att den personen som hittades utomhus hade dragits dit av andra i ett försök att räddas. Men som sagt, är osäker på den punkten. Skolan ska vara stor är allt jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in