Citat:
Ursprungligen postat av
BokMyran
Kanske är det där misstaget har skett – att han borde ha fått sjukersättning, men att detta av någon anledning inte har fångats upp. Det kan bero på bristande samverkan mellan socialtjänsten och sjukvården, att skolan eller andra delar av systemet har missat honom, eller att familjen inte kunnat ge det stöd som behövts tidigare i hans liv.
Jag har tidigare jobbat inom daglig verksamhet och vet att det kan vara svårt att få sjukersättning, även när det är uppenbart att en person behöver det. Det är också långa köer till gruppbostäder och annan stödverksamhet i Sverige, vilket försvårar situationen ytterligare för dem som är i behov av hjälp.
Jag vill egentligen inte gå in på en diskussion om invandring, men jag anser att kraven kan vara för låga för vissa som kommit till Sverige, samtidigt som det ofta ställs hårdare krav på personer som är födda här. I slutändan är det människor som arbetar på socialtjänsten, och subjektiva bedömningar kommer alltid att spela en viss roll.
Ditt resonemang är bra och tar upp viktiga poänger. Jag håller med om att det förmodligen var en kombination av flera faktorer som ledde fram till det här, både det vi har nämnt tidigare och det du tar upp om bristande samverkan mellan olika instanser. När någon är på botten kan det vara svårt att ens orka ta tag i det som krävs, och där borde systemet eller människor runt omkring ha fångat upp honom om det var så uppenbart att han inte klarade av att hantera sin situation.
Men samtidigt, och här kommer det avgörande, han lyckades organisera sig tillräckligt för att skaffa vapen, fixa licens och planera en attack. Det visar att han inte var helt oförmögen att ta beslut och driva igenom dem när han ville. Det gör det omöjligt att se honom som enbart ett offer. Att han ansåg sig ha blivit illa behandlad av systemet ger honom ingen rätt att skada oskyldiga människor.
Det kan absolut kännas som att systemet är kallt och orättvist ibland, särskilt för den som är utsatt. Men att gå från frustration till att ta liv är ett uttryck för ren svaghet. Starka människor hanterar motgångar, de låter sig inte brytas ner till den punkten där de riktar sitt hat mot oskyldiga. Han gjorde ett val, och det valet visar mer om honom än om systemet.