2025-02-06, 10:13
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hade han öht jagat? Svårt att tro
Människor en gång... Nädå vet inte.

Jag tänkte på det här 2024-01-02 Var det någon som försökte fixa vapenlicens.
Citera
2025-02-06, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Varför tar det så lång tid att identifiera de döda? Tydligen brann det på skolan i samband med massakern? Har mördaren försökt bränna liken? Identifiering borde väll gå lätt om det bara handlat om en skjutning. Nu skrivs det om tandundersökningar. Jag antar att de flesta så går till skolan har ID eller körkort med sig?

Aftonbladet skriver om att de saknas människor från socialkontoret. Det låter mycket konstigt. Jag är rädd för att det här kan vara något mycket värre än vad vi först trodde.

GM hade licens på ett hagelgevär, det skulle kunna vara en orsak.

Nu gissar jag men jag tror att rättsläkare behöver mer på fötterna för att dödförklara en person förutom att kolla leg i sådana här sammanhang.
Citera
2025-02-06, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Om man är sjukskriven utan SGI, vilket RA omöjligen kan ha haft om han aldrig jobbat, så får man inte ersättning från Försäkringskassan. I det läget kan man istället få ekonomiskt bistånd, d.v.s. "socbidrag".

Ersättning från Försäkringskassan är skattepliktig inkomst. En person som har nolltaxerad i inkomstslaget tjänst har således inte haft ersättning från Försäkringskassan.

Fast garantiersättning som är den lägsta nivån kan du få. Sjukpenning förutsätter sgi. Har du en varaktig nedsatt arbetsförmåga pga sjukdom kan du få sjukersättning eller aktivitetsersättning.
Citera
2025-02-06, 10:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Sjukersättning och förtidspension/sjukpension är ju otroligt svårt att få numera och det finns fortfarande galna människor som behöver försörjning, folk som sitter och pratar för sig själva. Inte alla är slackers
Har man en dokumenterad diagnos är det lätt som en plätt att få.
Citera
Avslutad
Pressträff : https://www.svtplay.se/video/84doQV1/svt-nyheter-direkt/polisen-efter-masskjutningen-i-orebro?video=visa
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Kungahuset brukar sällan sällan tala om politik öppet eftersom dom inte får det, men nu fick Drottningen nog och satte ner foten.
Kungaparet var märkbart tagna av händelsen och drottningen talade ur hjärtat.
Tyckte det var fint.
Motsatsen är varje gång Magdalena Andersson öppnar munnen. Varje ord låter så uttänkt och inläst.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Sjukersättning och förtidspension/sjukpension är ju otroligt svårt att få numera och det finns fortfarande galna människor som behöver försörjning, folk som sitter och pratar för sig själva. Inte alla är slackers
Har man en dokumenterad diagnos är det lätt som en plätt att få. Går inte att runda
Citera
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Ja han/någon har tagit i handtag men det verkar som han mest varit i korridoren.
Gissar att han haft ett mål och sen skjutit några extra i närhet.
Sen va de ju någon Vaktmästare som försökt gömma sig bakom en soffa som sköts i axlarna. Så han har kanske varit i något personalrum också.

Tycker han borde ha kunnat ta sig in i klassrum ifall han velat döda så många han möjligen kunnat, är ju rätt logiskt att många ligger och häckar där bakom låsta dörrar.

Får inte riktigt intrycket av att hans primära syfte var att ta så många han kunde ur daga bara för 'nöjets' skull.
Citera
2025-02-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaFall
Det kommer helt klart bli avgörande för vilket narrativ som sprids. Om det flesta döda är anställda så blir det motivet, om de flesta döda är invandrare så blir det motivet. I alla fall så länge man inte är TV4 och fultolkar.

För mig låter det klart och tydligt att han i filmklippet säger "Jag kan inte jobba", vilket kan vara ett möjligt motiv.
Vilka som råkade komma i vägen för honom (förutom de ev specifika han hade riktat in sig på) behöver inte vara något annat än en ren slump.
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Vissa enkla moment som behövs utföras kan te sig omöjliga för en aspie. Det kan vara ett telefonsamtal som ska göras, eller brev som måste fyllas i och postas, eller vad som helst, där allt bara tar stopp.

Jag kan tänka mig det. Och denna månaden gjorde dom en riktig jäkla fuling med han.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Vissa enkla moment som behövs utföras kan te sig omöjliga för en aspie. Det kan vara ett telefonsamtal som ska göras, eller brev som måste fyllas i och postas, eller vad som helst, där allt bara tar stopp.
Sant
Samtidigt som den kan utföra högre studier och liknande
Det är det inte folk fattar
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jambo-afrika
GM hade licens på ett hagelgevär, det skulle kunna vara en orsak.

Nu gissar jag men jag tror att rättsläkare behöver mer på fötterna för att dödförklara en person förutom att kolla leg i sådana här sammanhang.

Ja, gissningsvis är det lättare att identfiera människor med huvud än utan. Är inte lika diplomatisk i mina svar som polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in