2025-02-06, 04:54
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra artikel av Expressen av GM:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-granne--tanker-pa-vad-som-kunde-hant/, igår

Bl a nämns hans relation till skolan.

Men det nämns inget om hans koppling till vapen. Licenser t ex? Jägarexamen?

Han hade licens för 4 vapen sammanlagt och hade även Jägarexamen vad jag förstått.
Varav det skall enligt polisen hittats 3 "lång vapen" som dom kallar det tydligen i skolan, om jag minns rätt.
Citera
2025-02-06, 04:56
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Ja, han hade en bil. Den står fortfarande parkerad innanför avspärrningarna, enligt grannar/vittnen.
Ok. Svårt få ihop hur han fungerade. Han ville inte arbeta, satt ensam kollade TV hela nätterna i en liten etta men hade bil, jaktgevär. Borde inte socialen sett varningstecken?
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Vet man vad det är för vapen än? Är det en halvautomat kan den kasta hylsan ganska långt. Jag vet inte så mycket om halvautomatiska jaktgevär, men en AK4 kastar lätt hylsan 10 meter.

Vi vet inte vilket vapen det är. Att det är halvautomat kan vi så gott som fastställa. Däremot är tiden mellan skott och ljudet av hylsan ganska kort, så att hylsan skulle landa mer än 3 meter bort ser jag som osannolikt i det här fallet.
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Jag hoppas du har i åtanke att det skott som avlossas direkt efter orden yttras är i normalvolym, alltså stängs "höjningen" av mellan orden och skottet. Har du missat det kan jag förstå varför du upplever att skottet är i samma volym som orden.

Annars får vi helt enkelt enas om att vara oense. God natt på dig!

Tycker du fick det där rätt väl förklarat för dig på det där med decibel nivåer. Natti natti på dig!

Tror definitivt att det var han som skrek något, innan han bara sköt.
Citera
Medlem
Det sägs sakna soc-personal. Vi utgår från att de var på komvux-skolan för jobb.

Hade GM målet att döda så många som möjligt, eller var huvudhatet mot soc och misslyckandet i skolan?

Utfallet med döda och skadade borde väl ändå stärka bilden att det var soc som var prioriterat mål för GM?

Hade målet enbart varit att döda så många som möjligt, då borde väl sannolikheten för fler offer varit större?
Citera
2025-02-06, 04:57
Medlem
Samhället kan aldrig skydda sig mot personer som är psykiskt sjuka.
Kanske regeringarna börjar massövervaka befolkningen.(ironi). Psykvård finns knappt det prioriteras inte utan dras ned på
Våra korrupta vänskaspolitiker skor sig själva och drar ner på resten till de välborna.
Det är ett Sverige på dekis.
Senast redigerad av Browser 2025-02-06 kl. 05:27.
Citera
2025-02-06, 04:58
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Tycker du fick det där rätt väl förklarat för dig på det där med decibel nivåer. Natti natti på dig!

Tror definitivt att det var han som skrek något, innan han bara sköt.

Nej, kommentaren om decibelnivåer pratade om skottljuden, inte ljudet på hylsorna som träffar golvet.
Citera
2025-02-06, 04:59
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Jo, den linjen har vi ju diskuterat. Den största felaktigheten i det är dock att hans namn är felstavat i filnamnen. Stavat med "ch" istället för "ck", ett misstag han själv så klart inte skulle göra.

Okej, tackar för rättning, det hade jag missat helt.
Kan det tänkas vara ett medvetet val att kanske stava fel annars?

Varför? absolut ingen aning, men om inget annat spelar någon roll så varför inte?

Bara en tanke...
Citera
2025-02-06, 05:00
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Nej, kommentaren om decibelnivåer pratade om skottljuden, inte ljudet på hylsorna som träffar golvet.

Dom åker ut ur bössan ibland en bra bit, och är det dessutom ett platt jäkla skolgolv, så rullar dom nog en bra bit efter det sedan vettu.

Han stod ju inte utanför dörren medans någon annan sköt och bara rullade lite hylsor.
Citera
2025-02-06, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Samhället kan aldrig skydda sig mot personer som är psykiskt sjuka.
Kanske regeringarna börjar massövervaka befolkningen.(ironi). Psykvård finns knappt det prioriteras inte utan dras ned på
Våra korrupta vänskappolitiker skor sig själv och drar ner på resten till de välborna.
Det är ett Sverige på dekis.

Jo, till en viss del, men det skulle kunna vara mycket bättre.
Citera
2025-02-06, 05:03
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx
Okej, tackar för rättning, det hade jag missat helt.
Kan det tänkas vara ett medvetet val att kanske stava fel annars?

Varför? absolut ingen aning, men om inget annat spelar någon roll så varför inte?

Bara en tanke...

Det är inte omöjligt, men tycks osannolikt enligt mig. Jag kan inte se någon rimlig anledning till en medveten felstavning.
Citera
2025-02-06, 05:05
Medlem
Citat:
Det är ju bekräftat att han gått i särklass för personer med autism.

OK- med allt kaoz i går kväll här på fb, kan du berätta var det är bekräftat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in