2025-02-05, 23:22
Medlem
Stig-connys avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-efter-skolskjutnignen-i--orebro-har-hittat-flera-gevar/

Tydligen flera "Långvapen"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Ni har tagit Bolibompa?
Du hör inte "Skaaa jaaag ut å jobbaaa?!", lite med Gunde Svahn-dialekt. Men som sagt svårt att höra ett så lågt ljud som är dämpat och filtrerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Vill du kommentera detta igen när vi får se BO listan? Om vi lyckas hitta ett mönster tillsammans.

Ännu en autist som inte förstår.... Han var ute efter sockärringar, inte babbar. Men visst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Nu har även jag lekt med ljudet. Saktat ner det bland annat. Tycker det låter som "Ska jag ut och jobba?!".

https://jumpshare.com/s/HKXW8rbXUhGw9YDoZulh

”Jag ska skjuta allihopa” låter det nu som, i mina öron.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalKamelen
Minns inte riktigt angående kupolerna. Men när man kommer in genom entrén så ligger det korridorer på höger sida med klassrum, personalrum, etc, korridorerna är väldigt långa. Till vänster ligger en stor skolmatsal.

Som misstänkt då. Minns du var toaletterna var lokerade när du arbetade där?

Jag tolkar det som att från Entrén, har du en lång korridor, med avstickare till höger, isf stämmer det med de ljusinsläpp som finns monterade i taket
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Kanske lite ot men det verkar som yngre kvinnor måste säga oh, my god ca 50 ggr per dag och i synnerhet i sociala medier. Ont undrar om rektorn agerade enligt protokollet, hon verkar ha rusat iväg utan vidare instruktioner till eleverna eller har jag missuppfattat det?

Jag reagerade också på rektorns uttalande att hon sprang till myrorna. Lite som en kapten som lämnar ett sjunkande skepp med manskapet kvar.

Rektorn är ytterst ansvarig , borde inte rektorn vara sist ut?

Inget ont om henne, men jag tror det är tänkt så.

Jag reagerade också på läraren som öppnade dörren och såg en elev skjutas och stängde dörren.

Nu är ju detta en vuxenskola så kanske är skillnad. Men hade det gällt barn eller minderåriga ungdomar så hade rektorns och lärarens agerande varit anmärkningsvärt.

Sen räknar jag inte med att personal på en komvux ska vara några superhjältar utan det är ju vanligt folk som gick till sitt miserabla arbete denna grådaskiga februaridag för att få sin jävla dag gjord. Man räknar knappast med agera mänsklig sköld till sina fullvuxna elever och ta en kula för dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Jo så är det, jägarlicensen ger att man får ha 5 skotts magasin vilket levereras för sådant köp och licens, vad som är att med en AR blir det säkert en smal sak att beställa original magasin på nätet.
Kan misstänka att det rör sig om klass 2 ammunition alltså en AR 15.

Du har, som du säkert vet, lagligt kunnat beställa magasin av olika kapacitet i alla tider till dina andra halvautomater också. Det är inte unikt för AR.

Enligt hörsägen så rör det sig om en repeter i 30-06, ett hagel och en ruger pcc i 9mm. Tror inte det rör sig om en ar i detta fallet men tiden får utvisa.
Citera
2025-02-05, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Varför har ni snöat in så på autism?

Han hade kompisar när han var yngre, var med i ett kompisgäng & lekte. De märkte inget avvikande.

Ngt sker med honom då han börjar högstadiet: slutar prata, stänger ner & isolerar sig de kommande 20 åren.

Det låter snarare som trauma, PTSD el. dylikt.

Precis. Killen hade förmodligen inte autism/Asperger.
Citera
Avslutad
Alltså med tanke på stavelserna så är det ju helt klart ett sammanhängande e och o ljud... Alltså antingen "Europa" eller "inte ropa" helt klart...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Har du lyssnat på följande med hörlurar:
https://jumpshare.com/s/HKXW8rbXUhGw9YDoZulh

Jag tycker det låter exakt som att han säger "Ska jag ut å jobba?!". Men alla hör nog olika.
Nej! Det låter som "Ni ska bort från Europa".
Citera
Medlem
Flashbackatmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nej, det är inte han inne på toaletten som stönar, det är en person utanför som blir skjuten.

Det är filmen som är en minut, den inifrån toaletten. Längst ner i listan här: https://gofile.io/d/qIaCIe
Jag tänker inte lägga upp min förstärkta ljudfil som jag skapat med AI, av respekt för han som blir skjuten. Jag tycker inte det passar sig.
Sluta vara så mesig och upp med den bättre ljudfilen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellesein
Vi behöver absolut som samhälle erbjuda mer hjälp till personer med NPF. Jag tror det största problemet är att ju äldre du blir desto mindre bryr sig samhället om dig, och för någon med NPF så känns inte ålder på något speciellt sätt, många stannar en viss mental ålder resten av livet. Jag tex är snart 30 och tror jag kommer känna mig mentalt som 16 resten av livet, så när saker runt om mig förändras, men jag inte förändras, så blir det ett problem. Så tänk dig att du tex får stöd, pengar, hjälp osv, sen åldras du och poff är allt borta. Ingen bryr sig. Dina föräldrar börjar tröttna på att du lever på dom och vill att du ska stå på egna ben. Men för dig är du lika beroende av dom nu som för 20 år sedan. Samma sak i skolan, i trean har du resurslärare, privat undervisning med läraren, en ståbänk och stressboll och bildstöd. Sen kommer fyran och plötsligt har du inget av det plus högre krav, betyg, pubertet osv. Jo och har du tur så får du lite mobbning, äcklig skolmat och svåra sociala situationer på köpet också.

Exakt det där känner jag igen från exet samt hennes barn. När något gick utanför boxen, jävlar vad det kunde smälla.
Både på henne, om man inte gjorde nåt man kommit överens om utan va kreativ och impulsiv.
Eller hennes grabb, på skolan om något hände som inte borde ske. Jävlar va det small eller rymdes iväg in i skogen.
Eller dottern som har diagnos ADHD, röjde järnet i kompisars väskor, hyllor osv. Svårt med sociala relationer allihopa.

Återigen bara be en bön att mitt barn slapp ärva de egenskaperna.
För hur som helst är det en begränsning, men inte nödvändigtvis ett absolut hinder. Bara man själv erkänner och är medveten tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in