2025-02-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Behöver inte ens vara han, kan lika gärna vara någon annan som skriker/ varnar åt folk i korridoren "ni ska ut allihopa" eller något liknande

Ja precis, är ju det jag menar. När de sätter text på det är det ju svårt att höra något annat än texten när man lyssnar sedan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är flera ihopklippta stycken från olika tidpunkter. Det kan vara flera timmar mellan vissa. Polisen knackar ju på dörren och det var inte supersnabba in som det verkar

Det är ju det. Det ser dock inte ut som de klippet från "Ni ska bort frnå Europa!" till skotten.

Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Men jag tror jag lyssnade på originalvideon. Såhär ligger det till:

Gärningsmannen tycks vara alldeles utanför dörren (om än att gevärsskott låter väldigt högt och som du säger om att höra hylsorna). Verkar som om han skjuter mot minst två personer (en tjej och en kille). Och att killen stönar till följd av att bli skjuten. Man kan höra tjejen gråta.

Lyssnade du på TV4?

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Jag klippte enbart bort ljudet från skotten då man inte vill råka förlora öronen. Tycker rösten verkar vara längre ifrån än nedfallna hylsor då detta ljud är mycket klarare.

Det jag mest tycker mig höra vad som sägs i början är "Vad fan skall vi".

Bara spekulationer så klart, precis som tv4

Jag vet inte, men håller med om at det låter som att rösten är längre bort. Man hör ju som du säger t.o.m. hylsorna när de slår i marken medans rösten inte alls är spec. tydlig.
Citera
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Absolut, jag skyller inte dådet på autism. Som du säger - finns inget samband mellan autism och utövandet av dödligt våld. Med det sagt - Dom som utövar dödligt våld, särskilt av den här typen, har allt som oftast autism. Och nej, det är ingen tankevurpa.

Dom som utövar dödligt våld har väl mer psykopatdiagnoser eller adhd, missbruk är ju vanligt också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolaii123
Delar åsikten att det låter något dovt, men utgå att det är sådan typisk plastmatta till golv (bilder från insdan på skolan finns på google)

Lyssna på första "hylsan", sedan på andra i direkt anslutning. Första slår i väg+golv, den andra träffar något annat också som en liknande sopkorg som syns i videon för det metalliska ljudet?

Jag tror jag lästa att det går 3500 elever på skolan? Och den verkar stor (tog lång tid att söka igenom) - vet vi vart dessa toeltter är lokaliserade och exakt hur miljön utanför ser ut?
Citera
Medlem
mudryks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedan
Det är anmärkningsvärt hur narrativet kring händelsen i Örebro formas. Att gärningsmannen klädde sig i militära kläder och riktade in sig på invandrare nämns knappt. Inte heller diskuteras han som en terrorist, utan snarare som en ensam person med psykiska problem. Det väcker frågan om hur reaktionerna hade sett ut om gärningsmannen haft ett annat namn och bakgrund. Sverige verkar förändras, och det är svårt att inte reflektera över vilken riktning vi är på väg.
Hur vet du att han riktade in sig på invandrare? Polisens teori är att han riktat in sig på socialtjänsten. Han var även inskriven på skolan som student.

Har du exempel på att media hängt ut någon som terrorist för att hen inte var pursvensk? Akilov? Han hade svurit trohet till IS och det var även något försvaret anmärkte som motiv.
Citera
Medlem
Om han hade gripits av polisen vid liv och rätten hade haft sin gång hade han dömts till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Jo, förvisso. Mycket möjligt. Jag tycker bara att om Socialen var hans enda mål borde han ju gått till kontoret på Ribbingsgatan.
Han hade väl sina anledningar, jag tycker bara det känns osannolikt att han skulle haft Socialen som huvudmål förutsatt att dom inte har en gedigen verksamhet på skolan som jag inte känner till. Jag har trots allt gått på Risbergska, om än för X antal år sen.

Nu är väl sockontor inte helt enkelt att ta sig in på där många personer är pga stärkt skydd pga tidigare hot samt att skolan verkade ju ha någon form av verksamhet som har innefattat arbetsförmedlingen/soc.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedan
Det är anmärkningsvärt hur narrativet kring händelsen i Örebro formas. Att gärningsmannen klädde sig i militära kläder och riktade in sig på invandrare nämns knappt. Inte heller diskuteras han som en terrorist, utan snarare som en ensam person med psykiska problem. Det väcker frågan om hur reaktionerna hade sett ut om gärningsmannen haft ett annat namn och bakgrund. Sverige verkar förändras, och det är svårt att inte reflektera över vilken riktning vi är på väg.

Det är inte diskussionerna och reaktionerna vi ska fokusera på det är vad som sker och varför. Varför sprängs det dagligen, varför mördas det dagligen, varför rinner vapen och droger in som vatten till landet? Varför eskalerar våldet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Du har nog snortat lite för mycket ikväll lille gubben.
Dessutom använder du ett otroligt otrevligt språkbruk (men det placerar dig ju då å andra sidan i ligan i ett visst fack av människor på det betydligt lägre sociala stadiet.
Det är tvärtemot vad du häver ur dig VÄLDIGT vanligt att avlidna människor här i Sverige identifieras av just deras närmsta anhöriga (dvs om kroppen av den avlidne är värdig och i tillstånd att visas för just anhöriga).
Jag har själv för några år sedan identifierat en nära anhörig som återfanns avliden utomhus utan några id-handlingar på sig så håll din lilla trut stängd när du inte har korrekta fakta!

Då citerar jag detta för miljonte gången..

"Det finns tre verktyg för att en identifiering ska betraktas som färdig: Tänder, DNA eller fingeravtryck. Så kallad visuell identifiering, att anhöriga får titta på den avlidna, används aldrig, enligt Lars Bröms.

– Allt annat som vi kan få från anhöriga i form av beskrivning av kropp, tatueringar, smycken och kläder gör att det här kan gå lite snabbare, säger han."
Citera
2025-02-05, 22:56
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Han hade 3 vapen, han ska haft med sig samtliga samt en kniv enligt Aftonbladet.

OK, så han var en Sly Stallone/Rambo med ett gevär i var hand!?
Citera
Medlem
BombaySaphire
Skärp reglerna och kräv läkarintyg som visar att personen INTE har autism, asperger eller Adhd. Annars ingen vapenlicens.

De som vill ha vapenlicens skulle väl då aldrig diagnostisera sig? Sen skulle jag personligen tycka att personer med bipolär sjukdom eller psykostillstånd, hallucinationer osv skulle förbjudas vapen i första hand men men...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulle40
Flera nya bilder på Richard
https://www.krimfup.se/articles/har-ar-skolmordaren-fran-orebro-rickard-andersson

I soffan ser han CP ut.
Han ser faktiskt normal ut. Inga konstigheter på honom.
Vart har de fått tag i dessa bilder ? Från pappans facebook ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in