2025-02-05, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jipfeb
Han blev skjuten på plats så inget åtal väcktes

Bror, jag menar. Får allmänheten ta del av FUP, i och med att denne avled på plats och därmed kunde inte åtal väckas. Om inte åtal väcks och individen är avliden och ingen omkring skadas när man offentligör FUP, får man ta del av FUP?

Eller är det åklagarmyndigheten som avgör om den nedlagda undersökning med en avliden GM ska publiceras?
Citera
2025-02-05, 22:13
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redherring1
RA klarar alltså inte av att slutföra varken grundskola eller gymnasiet, och har levt på försörjningsstöd sedan 20-års åldern. Däremot klarar han av att ansöka till, genomgå och sedan examinera en jägarexamen samt att ansöka om vapenlicens och införskaffa ett antal vapen. Vilken hycklare! Ville inte ta tag i sitt liv förmodligen, bara sitta hemma och göra det han tyckte var kul och få bidrag för sitt uppehälle utan krav på motprestation? Med jägarexamen har han ju bevisat att han KAN plugga och genomföra ett test - om han vill!

Han fixade körkortet också. Jag skrev det tidigare, ju mer som framkommer verkar det handla om en person - visserligen med en NPF - diagnos, men det är det ju många som har - som blivit så våldsamt kränkt av att längre inte få sin försörjning garanterad utan krav på motprestation att han tappar det helt när det väl ställs krav på att han åtminstone ska göra det han kan för att bidra till sin egen försörjning, exempelvis vara arbetssökande.
Citera
2025-02-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Det är bekräftat i media att han inte klarade grundskolan och att han gick på ett särskilt anpassad programmet i gymnasiet för personer med asberger eller autism.
Länka.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Borde inte rättsläkare ingå i utredningen?

JO?
Citera
Medlem
arnekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Välkommen till kalle anka-landet Sverige...

Vi har den värsta skolskjutningen någonsin och då sker detta:

"Först på plats var en buss med polisaspiranter."

"De var ute tillsammans med trafikpoliser för att ”känna hur det var att arbeta i uniform”."

Vidare tar det 3 timmar (!) för polisen att säkra skolan... känns tryggt att en GM kan gå omkring 3 timmar i en skola och leta offer innan polisen säkrat den...
3 timmar? Han var död efter 1 timme..kanske dags o läsa på lite,. Rövface
Citera
Medlem
Katastrofen1s avatar
"jag kan inte jobba". Är det han skriker.

TV4 får kämpa vidare.
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
På min tid fick man själv uppsöka socialen och arbetsförmedlingen så det var inget som lärdes ut i skolan.

Det har ändrats nu. När jag gick på soc för något år sedan, så ville de att jag skulle gå och skriva in mig på komvux helt plötsligt under en vecka... Annars skulle jag inte få nå pengar.. Och detta var för att tydligen skulle arbetsförmedligen dyka upp där inne sen i skolan och visa folk hur man ska skriva CV och skicka in en vanlig ansökan...

Om nu polisen säger att socialen var inne där... Så har det ju samband med att han inte fick några pengar..
Senast redigerad av buhbye 2025-02-05 kl. 22:20.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Abstrakt
Även om flera studier har föreslagit ett samband mellan våldsbrott och Aspergers syndrom (AS), har få undersökt de bakomliggande orsakerna. Syftet med denna granskning är att avgöra i vilken utsträckning psykiatriska faktorer bidrar till kränkande beteende i denna population. Onlinedatabaser användes för att identifiera relevanta artiklar som sedan korsrefererades med nyckelordssökningar för "våld", "brott", "mord", "misshandel", "våldtäkt" och "sexbrott". De flesta av de 17 publikationer som uppfyllde inklusionskriterierna var enskilda fallrapporter. Av de 37 fall som beskrivs i dessa publikationer hade 11 fall (29,7 %) en definitiv psykiatrisk störning och 20 fall (54 %) hade en trolig psykiatrisk störning vid tiden för brottet. Dessa fynd understryker den roll som psykiatriska störningar spelar i förekomsten av våldsbrott hos personer med Aspergers syndrom och belyser behovet av deras tidig diagnos och behandling.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18449633/

Personer med autism påverkas lättare av miljöfaktorer. Det är därför.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Vänstervridna går inte logiskt samman för mig.

Min enda fungerande etikett är: Intelligens-befriade verklighetsfrånvända stockholmare"

Absolut. Kan också helt enkelt vara så att dom vet att dom får mer trafik och en starkare reaktion om dom går med den linjen. Men min erfarenhet är att innehållet blir vridet åt vänster, vare sig det är "med flit" eller för att det helt enkelt säljer bäst.
Citera
2025-02-05, 22:15
Medlem
Jag tycker det mest låter som om han säger: "Ni ska dö allihopa!"
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Varför bullshita en sån här grej ? Vad får du ut av det?

Det är ingen bullshit, utan jag har lyssnat 40 gånger och har en hyffsat klar bild av vad som sägs och i vilken ordning. Det kan såklart vara som någon säger att det inte är GM som hörs, men jag tycker allt att skotten och den rösten lirar samman, dvs prat först sedan skott. Ljudet är sådant att den som skjuter kan vara samma person som gapar "Ni har kommit till Europa!"
Citera
Medlem
Den som inte hör att han säger (på rikssvenska) jag kan inte jobba!
Och sedan skrattar till.
Den är gravt hörselskadad..

Lyssna vid örat och läs inte texten!
Senast redigerad av OscarOrso 2025-02-05 kl. 22:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in