2025-02-05, 18:06
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Jo, men varför står det inget på hans sida på varken Birthday eller Ratsit då?

Skulle skett i natt om han dödförklarats? Brukar vara så normalt sett iallafall. Men det kanske bara förhalats?

Tror att det har tagit lite tid att styrka identiteten till 100 % och då kan man inte skicka in ett dödsbevis och dessa brukar ofta skickas med "snigelposten" dessutom.
Citera
2025-02-05, 18:07
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ion-Cannon
Men jag tror att socialbidrag skulle göra att det inte skulle stå att han haft 0 i inkomst, så det lutar åt att föräldrarna hans har betalat för hans leverne.

Ekonomiskt bistånd från kommunen är inget man skattar för dvs syns inte i taxeringen. Därav uppgifterna om 0 i inkomst.

Visst är det väl möjligt att föräldrarna försörjde honom, men vad kostar det? Hyra och allt annat, säg 10.000 kr i månaden i flera år och det är ändå lågt räknat? Nej, högst troligt var han socialfall på heltid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Vet vi att det fortfarande är några som inte är identifierade, eller kan det vara så att samtliga faktiskt är identifierade men att man kanske ännu inte lyckats underrätta alla anhöriga?

Om det skulle vara så att många av de döda är invandrare så är det väl fullt möjligt att det även kan bli mer komplicerat att få tag i närstående.

Sedan kanske polisen väntar med att lämna ut offentlig information om de döda tills samtliga är informerade och samtliga närstående är underrättade.

Alla är identifierade men inte "fullständigt identifierade".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmeLee
Han ägde även 4 vapen. Inte heller billigt att införskaffa.
Sades ju på nyheterna idag att han inte haft kontakt med sin familj på flera år!
Citera
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny

Jag vill påstå att detta dåd är ett direkt resultat av den svenska kulturen som är full av passiv aggressivitet, subtil mobbning m.m. Ja, GM var med största säkerhet psykisk sjuk, men hade han blivit bättre accepterad, med mer värme och förståelse, tror jag inte riktigt det hade gått så här långt. Han är trots allt ostraffad sedan tidigare, och var rimligen den mobbade och utstötte som "inte gjorde en fluga förnär" under hela sin ungdom och tidigare vuxna liv.

Utomordentligt väl talat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Jag förstår, välformulerat.
Det jag inte förstår är varför en person skall ha examen livet ut utan att ha uppföljning. Händer mycket på några decennier.
Och varför görs inte regelbundna koll på individer och deras hälsa?
Hur kan en person som RA få ut licens på vapen? Den personens hälsa och mående borde fångats upp. Obegripligt faktiskt.
Finns inte resurser, ja då är väl det ett högprioriterat område att fördela extra resurser till. Det våra skattepengar ska gå till.

Polisen har knappt resurser att lösa sprängningarna eller stoppa rekryteringen av unga.

Skall de börja jaga folk som sköter sig i "förebyggande syfte"?

Som jag tidigare sagt, de flesta som är olämpliga visar genom bristande vandel sin olämplighet.
Skall vi nu förbjuda jakt för socialt isolerade människor? Hur fan skall det funka? Vilka krav sätter vi som inte inkluderar Norrlänningar som har samlat ihop tillräckligt för att pensionera sig vid 35?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Hur vet du det? Vad menas med rekonstruktiv kirurgi?

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2025/02/han-ledde-arbetet-pa-akuten-det-tar-pa-krafterna/

Att man återskapar vävnad, tex ett öra, näsa eller hud (via transplantat). Normalt inte så stort behov av det om kulan gått rakt igenom. Men jaktammunition lämnar ett stort utgångshål…
Senast redigerad av EBVVP35 2025-02-05 kl. 18:10.
Citera
2025-02-05, 18:08
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Njä, det är ju inte så att det sitter en EKG-maskin på varje person som rapporterar personen som avliden till Skatteverket direkt när flatline inträder och uppdaterar databasen direkt.... Läkare ska skriva under en dödsattest, det ska skickas in, godkännas och accepteras. Sen ska dessa tredjepartstjänster i sin tur ta upp datan.

När mina släktingar trillat av pinn tog det över en vecka innan de försvann från sånna sidor.

Aha okej. Vet att jag följde någon tråd och då hände det samma natt 00:00 iallafall

Aja, det är säkert som ni säger. Hade ju blivit jakt på honom annars asså
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Men du förstår väl att han var svårt psykiskt sjuk? Obehandlad mental ohälsa som pågår år efter år tenderar att bara bli värre och värre. I det här fallet slutade det med massmord.

Håller med. Människor har svårt att förstå vad psykisk ohälsa på den här nivån kan göra och man är väldigt naiv över det med.
Vi ser det i USA men där är vapen enklare att få tag på, därav fler dödskjutningar där gärningsmannen lider av extrem psykisk ohälsa / mobbning / mani och får ingen hjälp.

Det hade hänt fler i Sverige om vapen var enklare att få tag på, för psykiatrin i Sverige är verkligen ett skämt, underbemannade och svag.
Citera
Medlem
Nle201s avatar
Vet någon var GM:s mugshot kommer från?
Citera
2025-02-05, 18:09
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
GM var inte "galen" eller psykiskt sjuk. Det här var en snubbe som inskaffade vapnen för flera år sedan. Han har säkerligen byggt upp de här tankarna under lång tid, uppfylld av hat och bitterhet. En tickande bomb som fyller alla boxar vad det gäller den här typen av gärningsmannaprofiler.

Utöver detta är det ju uppenbart att han aldrig skulle beviljats vapenlicens. Ingen inkomst under flera år dvs vad betyder det, kanske krävs tillskärpningar i vapenlagen där man gör en kreditupplysning, standard med Försäkringskassan och hemkommunen och ringer det varningsklockor så får man inställa sig för en personlig intervju innan man kan beviljas licens.

Verkar enligt inlägg längst ner som han haft inkomst av kapital.

Citat:
Ursprungligen postat av Bahzerath
Så är det ju till 100%. En ensam kille som på grund av ett flertal olika faktorer, antagligen både externa och interna har radikaliserats i sin ensamhet. På något vis kunna slinka genom systemet och lyckats införskaffa dessa vapen med ondska i åtanke.

Det är ju många svenska ungdomar som tvingas växa upp i invandrarhelvetet och far riktigt illa utan att vuxenvärlden ingriper. Det måste finnas hundratusentals svenskar som blivit misshandlade, rånade, våldtagna, trakasserade av packet. Alla dessa och deras anhöriga är i min värld tickande bomber.

Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Men herregud, handlar om att minimera risken. Nej jag vet att det går få tag på annat sätt.
Men att sitta med en licens i 40 år utan någon som helst kontroll är ju sjukt.
Hinner hända sjukt mycket i en människas liv på den tiden.
Minimera riken, inte eliminera för det går inte.

Skitsnack. När jag växte upp var det vapen i vart och vartannat hem. De hängde på väggen i vardagsrummet eller på hatthyllan. Det var inga masskjutningar eller att man använde jaktgevär/pistoler i kriminellt syfte. Sverige var tryggt! Barn gick med kniv på sig om dagarna. Ingen som hotade eller använde kniv på människor, bortsett från finska tattare.
På den tiden hade man i och för sig en och samma läkare i decennier så läkaren lärde känna sina patienter.

Citat:
Ursprungligen postat av NoraIbsen
Om du läser på i tråden (och även i MSM, har jag för mig), hade han ju levt på avkastning av värdepapper eller liknande.

Det förändrar bilden något. Hur har han förvärvat dessa och vilken mängd talas det om? Det krävs rätt stort kapital för att man ska kunna leva på det, i synnerhet över tid.
Citera
2025-02-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Hur vet du det? Vad menas med rekonstruktiv kirurgi?

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2025/02/han-ledde-arbetet-pa-akuten-det-tar-pa-krafterna/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rekonstruktiv_kirurgi

Rör sig således om väldigt allvarliga skottskador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in