2025-02-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malificent
Jag hoppas att de kollar hans dator och digitala spår noggrant. Funderar på varför någon byter från namnet Simon till Rickard? Om det skulle kunna ha med namnens ursprung att göra? Och om det kan ha kopplingar till en eventuell ideologisk övertygelse? Att hans ursprungliga namn, med ursprung i mellanöstern, inte passar in i hans ideologiska narrativ exempelvis.
Simon var efternamnet han hade. Bytte till Andersson som var hans fars efternamn innan han gifte sig. Alltså hade han tidigare moderns efternamn innan han bytte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Be.Kind
Bra formulerat! Helt sant! Även om det aldrig rättfärdigar ett sådant här vansinnesdåd så förklaras här vårt sjuka system väldigt bra!
Jag skulle inte kalla det sjukt att vuxna människor får ha sin integritet i fred så länge de inte själva ber om hjälp.
Citera
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cmill
Läste detta nyss

När informationen om vilka det är som omkommit kommer tror han att det kan bli stökigt.
Och polisen är ”beredd på det mesta”.
– Vi gör fortlöpande bedömningar om det får konsekvenser i samhället på något sätt, säger Lars Wirén.
Vad är det ni är oroliga för?
– Det kan vara motdemonstrationer, opinionsyttringar, eller personer som vill agera på egen hand
.

Expressen

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
”Yusuf Abdow, ordförande i Örebro moské, känner många av familjerna som är drabbade. Han var med på sjukhuset när de läste upp listan med skadade och saknade.
När informationen om vilka det är som omkommit kommer tror han att det kan bli stökigt.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-oro-efter-massmordet-i-orebro-beredda-pa-det-mesta/

Det rör sig alltså helt uppenbart om muslimer. Richard riktade in sig på muslimer.

Känns sannolikt att det kan röra sig om enbart utländska namn, ja. Eller ja, det är enda anledningen till att polisen skulle uttala sig sådär. Moskéns uttalande stärker tesen.
Citera
Medlem
b1tss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Ja..

Okej tack. Har nog aldrig sett en människa som ser mer udda ut.
Citera
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Tragiskt att någon med sådan bakgrund inte kan finna sig ett vettigt liv.
Han verkar gilla alldeles för mycket för att vara tillbakadragen ensling - som jag. Det är det som ställer till det, halvmesyrer funkar aldrig.
Citera
2025-02-05, 18:00
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cute.as.ducks
Vadå stökigt? Han erkänner alltså att invandrare är så jävla ouppfostrade?
Finns stökiga inom alla folkgrupper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Av dom bilder som finns så verkar han befinna sig i Thailand och Jamaica. Hur har han finansierat det?

Det vet jag inte. Mest troligt är det hans familj som betalat för honom då han inte verkar ha levt på bidrag. Min gissning(som kan vara totalt fel!) är att han levt på bidrag fram till att han fyllde 30 och därefter antingen fått hjälp av sin familj eller levt på socialbidrag, vilket jag tror är något man måste söka månadsvis och som i princip innebär att man lever på existensminimum(verkligen inte kul). Men jag tror att socialbidrag skulle göra att det inte skulle stå att han haft 0 i inkomst, så det lutar åt att föräldrarna hans har betalat för hans leverne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbilly23
Du påstår det utan att veta vilka offren är alltså??

Jag får spekulera fritt hur mycket jag vill speciellt på det här forumet var vi bl.a hänger ut flertalet folk helt på måfå och skyltar journalister som brottsoffer.
Citera
2025-02-05, 18:01
Medlem
Aftonbladet skriver att han visst var inskriven på den aktuella skolan, läst flera som skrivit att han inte var:

"Rickard Andersson har varit inskriven på den kommunala vuxenutbildningen, som har sin verksamhet i lokalerna där masskjutningen ägde rum. Det visar dokument från kommunen som Aftonbladet tagit del av.

Enligt 35-åringens individuella studieplan har han varit registrerad på flera kurser i matematik. Han har dock inte slutfört någon av dem. Den senaste noteringen är från i maj 2021, då han avbröt kursen matematik 1a. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EyXmPK/orebro-skolskjutning-live
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matriarken
Och enligt media så har han varit selektiv i vilka offer han skulle skjuta , vissa har han inte brytt sig om medan andra har han skjutit. De han skjutit är invandrare/muslimer? Bara en fundering.

Det är ju inte direkt någon skräll om det finns ett rasistiskt/hatmotiv när man ser till hur sådana här gärningsmannaprofiler ser ut internationellt.

Vit, udda snubbe med diverse personlighetsdefekter som tar sig in på en skola där det i princip bara går SFI/Komvuxelever och ställer till med massaker. Lågoddsare även på att man kommer att hitta en hel del intressant när man börjar sålla i hans digitala fotspår och aktiviteter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Ja, enligt obekräftade uppgifter till aftonbladet, så de ska man inte luta sig för mycket på innan mer info kommer.

Man litar ju mer på Aftonbladet än det här psykiskt sjuka forumet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tre timmars handfallenhet. Här försöker riksklåparen och polischefen i Örebro Roberto Eid Forrest, på typiskt närkingskt manér blanda bort korten vad gäller den misslyckade insatsen som kostade tio oskyldiga människors liv.

Men läs mellan raderna:

"Aspiranter först på plats", "de var försiktiga", "lokalerna var stora", etc.

Att det finns mordiska galningar får man räkna med, men med världens högsta skattetryck borde vi kunna ha bättre poliser än Närkepolisen.

Länk: https://www.svd.se/a/EyXEvl/polisen-darfor-tog-insatsen-vid-campus-risbergska-tre-timmar

Märkligt uttalande. Tidigt cirkulerade det ju uppgifter om att det hade varit skottväxling mellan Polis och GM samt att även Poliser var skottskadade.
Men sedan har det framkommit uppgifter som säger att GM var död redan när Polis kom till platsen? Vad kan de ha haft för framkörningstid 3-5 minuter? skolan ligger väl hyfsat centralt och dessa var ju redan ute och patrullerade när larmet kom som jag förstod det.

Så det kan ju inte ha varit PDV och skottlossning när Polis kom till platsen eftersom de får lära sig att prio 1 är att gå in och skjuta ihjäl aktuell skytt för att sedan påbörja livräddande åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in