2025-02-05, 16:04
Medlem
Samma weird-ass vattenkammade mittbena som tonåring och som vuxen? Dolde ansiktet med handen och en luva? Millennial men finns inte på sociala medier alls? Ja redan där har man ju en triss i enstöringspoäng som man borde syna närmare innan man ger honom licens på fyra vapen…
Citera
2025-02-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Någon som grävt i om det finns en koppling mellan GM och Risbergska skolans Komvux? Har han försökt att läsa in vad han missat under sina sista skolår och av någon anledning har det skurit sig?
Han har tydligen varit inskriven på skolan för 3-4 år sedan men inte avslutat några kurser
Citera
2025-02-05, 16:05
Avslutad
Jävla media fokusering på gärningsmannen, även här i denna tråden. Uppmärksamheten som skapas kring mördare är en del av problemet.

Jag vill ha namnen på offren, så jag aldrig glömmer dom 🌹Vila i Frid 🌹
Citera
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Någon som grävt i om det finns en koppling mellan GM och Risbergska skolans Komvux? Har han försökt att läsa in vad han missat under sina sista skolår och av någon anledning har det skurit sig?

Det står i Expressen att han har varit inskriven och försökt läsa bland annat matte, men har inte slutfört kurserna. Den senaste noteringen från honom är från 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-andersson-35-misstanks-for-massmordet-i-orebro/
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Skulle gissa på autism, schizofreni, incel och rasist ...
Eller så extremt lågt iq att dröm och verklighet flyter ihop. Dubbelmördaren i Linköping 2004 hade två prickar som pratade till honom att utföra sitt dåd. Aldrig hört vad den diagnosen kallas, men verkar likartat. Liknande vegetativt leverne. Politiker bör se över om psykvården borde jobba uppsökande, kunde vara en samhällsinvestering (en "mental deklarering").
Citera
2025-02-05, 16:06
Medlem
Piddelitos avatar
Tack vare det hejdlösa gissandet här och annorstädes var en flerbarnspappa i Uppsala tvungen att ha polisbevakning inatt. Bra jobbat, era stolpskott.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/han-pekades-felaktigt-ut-som-skytten-i-orebro
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4ll4h
Bör finnas någon elevhälsa på skolan. Dessa borde ha reagerat.
Ja, verkligen. Det är dessutom stor sannolikhet att han har varit i kontakt med psykiatrin.
Citera
Medlem
Citat:

Om du var läskunnig hade du läst att han läste Matematik 2021 där.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purjopung
Ja. Filmklippet jag såg var det ett halvautomatiskt gevär som hördes. Och många skott.
Om det nu är jaktlicens så är det antagligen ett AR-liknande vapen som han modifierat med extra stort magasin.

halvautomater för jakt ( klass 1 ) blev tillåtna först sommaren 2022.
Billigaste är tex en Ruger för 20.000 kr, men han hade ju ingen inkomst.
Vart fick han vapnet från ?
Citera
2025-02-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Väldigt märkligt att det tog fyra-fem timmar innan polisen, SVT m fl gick ut med att det faktiskt var tio personer som hade dött. Jag hörde om skjutningen strax före klockan fem ,och så sent som vid 17.30-tiden kunde man fortfarande läsa på SVT och DN att det rörde sig om 5-6 skadade som förts till sjukhus men inga dödsoffer. Då var själva skjutandet sedan länge över.

Uppgifteb att det var flera döda fanns på utländsk media, t ex BBC, innan dess - jag antar att de hade fått veta det genom att fråga själva på plats eller möjligen via alternativmedia? I en sådan här situation ska polisen och svensk media kunna få ut grundläggande, tydliga uppgifter snabbt, det är inte okej med en massa husch-hysch

Vilka gjorde det? BBC gick ut med antal döda först i samband med pk:n 18:08:

Police in Sweden say "around 10" people have died following the shooting at Risbergska school, but they can't be more precise than that.

https://www.bbc.com/news/live/c206q444zx3t?page=3
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Han sköt så att Nörkepoliserna hörde det när de kom fram, varvid de sprang iväg och gömde sig. De överdrev först och sade att de hade "blivit beskjutna", vilket givetvis var en lögn. Närkingarna låg och tryckte - förlamade av skräck - tills det att mördaren Andersson löste problemet genom att skjuta sig själv.

Två och en halv timmes handlingsförlamning från polisens sida ledde till den värsta "skolmasskjutningen" i vårt lands historia.

Roberto Eid Forrest har blod på sina händer.

Jag bettar en tjugolapp i koppen till första bästa rumänska tiggare på att du har fel, dvs att du har missförstått. Om de hittade MGM avliden måste de först ha gått in i byggnaden och det gör de stegvis. Jag tror att han sköt sig själv långt tidigare. Facit lär komma i polisrapporter, sätter du en tjuga emot?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Passande nick...snarkofagen.
Urgamla bilder-det händer lite på sådär 20 år...
https://ibb.co/bMFx9Gh2

Va? Du skickar en länk som är 18 min gammal och inte 20 år. Dessutom är personerna till vänster och i mitten inte mördaren..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in