2025-02-05, 13:48
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Media skriver att GM gick förbi flera och valde sina offer. Så det är bekräftat att det riktades mot invandrare.

Nej, det är inte bekräftat. GM kan ha selekterat efter kön eller avstått från att skjuta ngn, som liknade hans mamma/bror/kusin eller var rödhårig eller vad-som-helst.
Citera
2025-02-05, 13:49
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Om han gått under radarn och inte jobbat i sitt 35åriga liv så borde väl någon på det Sociala haft kontakt och kunnat larma?

Tror ni han haft ett flash-back konto?

Inte säkert han haft kontakt med socialtjänsten för försörjning. Han verkar ju ha dragit sig undan samhället & har han haft soc vill de ha motprestation i form av sysselsättning. Men ingen granne har sett honom så han verkar inte ha varit utanför ytterdörren allt för ofta.

Hans föräldrar kan ha försörjt honom. Jag får intryck av att det är en dysfunktionell familj med tanke på vad som framkommit.
Citera
2025-02-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Media skriver att GM gick förbi flera och valde sina offer. Så det är bekräftat att det riktades mot invandrare.

Troligtvis därför som man håller inne på offrens identitet. Kaosblattarna i orten går ju bara och väntar på en orsak att ställa till med upplopp och bilbränder som hämnd. Eller någon enskild galning som ska mörda svennar.
Citera
2025-02-05, 13:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Först måste alla identifieras, inklusive misstänkt gärningsperson.
Sen måste det fastställas att det verkligen var den misstänkte som utförde dådet

För tänk om gärningen utfördes av en som lämnade vapnet vid en redan skjuten o död person, och sen "flydde" som en elev på skolan?

Skulle dom lämna ut namn på personen ifråga, skulle dom förmodligen översvämmas av "tips" från pöbeln och som skulle ta stora resurser i anspråk att reda ut...

Har full förståelse för polisen

Trams, polisen har känt till identiteten på GM sedan igår eftermiddag. Det här handlar om något annat.
Citera
Medlem
Wooqiprwos avatar
Det sprids tydligen en annan bild av misstänkta GM via brittisk media, på detta foto syns en blond man med glasögon. Har ingen länk att dela med mig av, men går lätt att söka fram både via google och Facebook.
Citera
Moderator
OYs avatar
Ta vapenskåp- och magasindiskussionen i vapenforumet. Finns ingen synbar relevans för brottet i sig.

/Mod
Citera
2025-02-05, 13:51
Medlem
Någon som läst allt och kan göra en sammanfattning? Hade uppskattats för de flesta som ej har tid att läsa allt.
Citera
2025-02-05, 13:51
Medlem
Sammanställning med utpekad misstänkt GM (enligt mig själv då):

Vad vi vet:
- GM är 35 år gammal
- Bor på Storgatan i Örebro, eftersom husrannsakan skedde där (källa)
- Nolltaxerade år 2023

Vad vi tror, enligt ryktesväg:
- GM har initialerna R.A.

På Storgatan 53 i Örebro hittar vi denna man:
- Rickard Andersson, 35 år gammal, Storgatan 53 Örebro
- Genererade obefintlig till liten inkomst enligt Ratsit

Kom ihåg att detta är spekulation och att det inte är skrivet i sten att det är honom, även om det ser ut att peka på det.
Senast redigerad av Ninjaflipp 2025-02-05 kl. 13:55.
Citera
2025-02-05, 13:53
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
Troligtvis därför som man håller inne på offrens identitet. Kaosblattarna i orten går ju bara och väntar på en orsak att ställa till med upplopp och bilbränder som hämnd. Eller någon enskild galning som ska mörda svennar.

Bara för att han valt att inte skjuta vissa betyder det inte att de han valde var invandrare. De kan ha varit lik någon, kanske han valde kvinnor, kanske han valde män. Kanske han valde de som hade t-shirt. Vi talar om en galen person här.
Citera
2025-02-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Fattar inte varför det tar sån tid att avslöja mördaren.. men 10 mördade som gick skolan borde väl någon bekant skrivit vila i frid typ eller ja någon borde väl känna någon som saknar någon helst i en liten pisshåla som Örebro

Örebro är en av Sveriges 10 största städer så att kalla Örebro för liten pisshåla är kanske inte riktigt korrekt.

I övrigt är jag tidigare elev på Risbergska och med tanken på hur skolan geografiskt ser ut måste det ha inneburit ett helvete för polisen att säkra upp och söka genom alla lokaler. Troligen därför det tog så lång tid igår innan polisen uttalade sig i media.
Citera
2025-02-05, 13:55
Medlem
Jag har inte läst in mig i tråden helt men som de allra flesta nog ser är bilden som finns i media ett skolfoto troligtvis 06-07 eller 07-08.. Rätt många bör ha dessa kataloger hemma eller på CD..
Citera
2025-02-05, 13:56
Medlem
Är det någon som har någon som helst information om vad det var för ett vapen som var inblandat? Jag ser många inlägg om automatvapen från människor som inte kan förstå skillnaden på en slangbella och en haubits.
Filmerna jag sett och hört online tyder absolut på en vanlig halvautomat. Dessutom har polisen gått ut med att det var ett jaktvapen och att det var ett vapen som mannen hade licens för och då pekar det med absolut på en vanlig halvautomat.
De flesta vapentillverkare för jaktvapen erbjuder en eller flera modeller i sitt sortiment som kan köpas i en vanlig vapenbutik efter att man uppfyller kraven för ägandet.
SÅ det jag söker är helst modell och märke på vapnet, inget vänsterdravel om hur hemska AR-15 eller svartlackerade vapen är och totalt dravel om att vem som bör ha vapen och hur hemskt det är att mörda stackars oskyldiga djur.

Vapentillverkare och modell...........tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in