Citat:
Ursprungligen postat av
Topshi
Jag går på komvux men i en annan stad, är själv svensk men 90% av alla man ser i korridorerna är av utländskt ursprung och det är sällan någon har en konversation på svenska när man går förbi. Är nog likadant på de flesta vuxenutbildningarna i sverige.
Det beror nog på var någonstans man är. Jag har tagit kurser vid en komvux i centrala Göteborg, då upplevde jag det som ganska blandat. Förvånansvärt många svenskar i medelåldern som egentligen knappast kunde haft för avsikt att studera vidare. De kanske bara ville kunna komma in på några strökurser på högskola för skojs skull. Men det var å andra sidan nästan tio år sedan jag läste där nu.
Hursomhelst så borde väl ändå den här skolan ha upplevts som väldigt dominerad av utlänningar med tanke på att SFI hade sin verksamhet på samma plats. Det är väl heller ingen orimlig gissning att många som studerat sfi gärna tar sig an komvux i samma lokaler som de redan känner sig hemma i. Huruvida det har någonting med motivet att göra lär vi dock inte få veta förrän polisen talar ut mer. Nu när gm tydligen inte haft några sociala medier alls.