2025-02-05, 12:29
Medlem
Fillejubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Hur stämmer det här med bilderna på den ihjälskjutne som ligger vid ingången utanför skolan?
Tänker man att han gick in i skolan, bytte om, och sen gick ut igen och sköt?

Var hittar man bilder? Fb laggar kraftigt för att bläddra bland 300 sidor
Citera
2025-02-05, 12:29
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lipstickhasbian
Det är RA som är GM. Min kollega bor i samma trappuppgång. Hennes barn mötte honom i trappan vid 11-tiden med ryggsäck och jaktkläder. Polis har varit i hans lägenhet hela natten.

RA på vilken adress då?
Citera
2025-02-05, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Så det är inte Storgatan 55? Vad heter han?

53?
Citera
2025-02-05, 12:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
De är lite luriga så du ska inte helt gå på deras uppgifter. Det kan finnas skadade på andra sjukhus då de samarbetar med andra regioner. Uttalandet kommer från just det sjukhuset.

Vilka är de?
Jag fick informationen från polisen Eid Forestegen mun.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-02-05 kl. 12:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
https://sv-se.facebook.com/daniel.soleimani.3

rätt likt va?

Har kollat hans instagram tidigare.
Har dock problem med att han skriver på danska och ska bo i Silkesborg i Danmark enligt hans fb, samtidigt som svensk media skriver att han ska bo i Örebro.
Han verkar inte heller vara så ensam och deprimerad som Aftonbladet beskriver gm. Han verkar vara kock, enligt både Facebook och Instagram.
Och på hans senaste uppladdade bilder på insta 2019 ser han inte ut att vara en dag över 20.
Inte en chans att han har åldrats så mkt på så få år.
På den pixlade bilden från AB så verkar håret även vara ljusare.

Inga teorier som folk har verkar stämma, därför tror jag att han inte ens hade sociala medier, iaf inte med hans riktiga namn och bild. Han ska ju inte ens ha haft några vänner öht och ha hatat andra människor. Så då verkar det ju lönlöst att vara aktiv på Facebook mm.
Det finns dock en med hans namn på fb som bor i Örebro utan bilder med bara en vän, står dock att han är sambo där.

Är nog bäst att vänta med att slänga ut sig teorier om vem det är då alla hittills har varit felaktiga och fel personer har blivit uthängda i onödan.
Och ang de där bilderna och att flera utländska medier lägger ut samma bilder på samma kille kan vara pga att de tar information från varandra så det blir en kedjereaktion.
Men sen så är det också någon på X som säger att han ska vara skyldig till någon skjutning i USA, men också skolskjutningen i Örebro. Snurrigt.

Allt detta tyder att man inte ska tro på något i nuläget och inte dra några förhastade slutsatser om informationen inte kommer från polis eller etablerad svensk media.
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2025-02-05 kl. 12:34.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det finns ett visst motstånd hos polisen att gå ut med identitet på den här typen av gärningsmän.

Du menar, att det finns ett visst motstånd i Sverige hos polisen att gå ut med identitet på den här typen av gärningsmän. I de flesta länder så finns ju inte denna aversion inför att informera allmänheten.
Citera
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CWG
På presskonferensen gick polisen ut med att man inte betraktar det som ett terrordåd. Men hur kan polisen ens veta det när polisen inte hunnit undersöka motivet? Polisens uttalanden blir mer och mer märkligt.

Det finns en bild att så länge man inte sympatiserar med ISIS och andra muslimska terrorgrupper är det inget terrordåd utan bara en galning...
Citera
2025-02-05, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saimenvikare
Nu har jag bara läst lite här och var i tråden, men i och med att jag såg att någon skrivit något i stil med att de misstänkte gärningsmannen var autistisk, så vill jag säga följande:

Ja, tyvärr är det väl så att flera som gjort sånt här varit mer eller mindre autistiska/haft annan NPF-problematik. MEN! Det är en VÄLDIGT liten majoritet av oss som skulle göra sånt. De flesta autister är snälla och fredliga, och skulle aldrig någonsin skada någon eller på annat sätt göra någon illa. Isåfall är det säker psykiska problem inblandande.

Det här säger jag för att jag inte vill att det inte ännu mer ska spridas felaktig information kring de med NPF.

Känner mig lite som en kränkt man under metoo, men säger ändå: Inte alla autister.

Det är en väldigt vanlig fördom att autister skulle sakna empati. Som autist uttrycker man sig inte på samma sätt som neurotypiska, och visar inte empati på samma sätt. Det betyder förstås inte att empatisk förmåga saknas, men den uppfattas inte alltid av omgivningen eftersom neurotypiska förväntar sig att autister ska uttrycka det på samma sätt som de gör. Samtidigt har neurotypiska ofta svårt att sätta sig in i hur autistiska personer känner. Dual empathy problem kallas det.

Jag tror dock att framför allt manliga autister kan bli väldigt farliga om de får andra psykiatriska besvär. En autist som utvecklar antisocial personlighetsstörning kan nog vara kapabel till det mesta, beroende på dennes värderingar i övrigt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Undrar hur han försörjde sig, utan inkomst, i 10 år.

Hans föräldrar är ju dock i 65+, bor i villa och har det sannolikt ganska gott ställt. Så de kanske betalade, vad kan en nedsliten lägenhet på 33 kvadrat i Örebro centrum kosta per månad?

Han hade överskott på kapital på över 100.000 under två av åren. Så några pengar periodvis fanns det tillgång till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torch
Bilden alltså. Vilken feg jävla incel-fitta. Synd han sköt sig själv, annars hade man kunnat tortera honom till döds offentligt på något torg.
Vet du att han sköt sig skälv? Polisen har inte bekräftat det.
Citera
2025-02-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Enligt medier så bytte han om på toaletten på skolan till jaktkläder. Gick han då först ut med jaktkläder, tog av sig under färden för att ta på sig igen. Låter omständigt och jag förstår att han inte vill gå in på en skola med jaktkläder för det syns rätt tydligt

Du har rätt, min kollega beskrev det som "ryggsäck och väskor med konstiga kläder", det var jag som tolkade det som jaktkläder.
Citera
2025-02-05, 12:33
Medlem
mudboy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillejubb
Media säger att GM anlände med gitarrfodral och bytte om i skolan. Barnet kanske har mött någon annan, en ryggsäck är inte likt ett gitarrfodral.

Kan ju möjligtvis haft gitarrfodral med vapen etc i bilen som han förberett under natten/dagen/dagarna innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in