2025-02-05, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Astrido
Osmakligt att tv4 intervjuar Özz nujen just nu. Han som finansierade terrordådet på drottnggatan i Stockholm

Jag tycker Özz är en dryg idiot, men han finanseriade terrordådet på Drottninggatan lika lite som att staten finansierade denna snubbes attack på en skola. Att staten betalat pengar till honom gör inte att de finansierat detta terrordådet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
tror gärningsmannen bara var trött på sitt liv i skymundan och frustrerad att det hittintils inte vart någon "riktig" skolskjutning ala " american style" och tog beslutet att det ska jag ordna för jag mår så jävla dåligt. Sagt och gjort och avsluta sitt eget liv efter, den fega jäveln.

tror inte han var diagnosticerad autist.

Tror inte han var autist övh.

Rätt säker att han var en jävla incel faktiskt.

Finns ingen ideoligi eller svar på varför. Bara en tragisk person som förstört massor av liv.

ok men har han inte ens nån koppling till komvux? eller valde han bara att gå till en skola?

finns ju skolor med yngre å lättare mål, och platser med mer folk, tex event, eller köpcenter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Undrar hur föräldrarna mår nu som spenderade sin tid på att resa jorden runt medan den missanpassade avkomman fick sitta hemma och passa hunden?

Måste nog kännas för jävligt, som att inte känna sitt eget barn och hur det mår psykiskt...är jag helt fel ute med ett påstående om att mamman är chef för ett gruppboende för ungdomar/personer med psykiskt dåligt mående??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Nu är ju detta lite off-topic. Men jag lyssnar på en hel del true crime podcasts (plöjer några om dagen) och i flera (skulle nästan säga alla) där en autist vart GM, så har det blivit så på grund av en av två anledningar:

1. Faller lättare för grupptryck.
2. Deras förmåga att vara tillmötesgående och svårigheter att säga nej göra att det enkelt hamnar i ett "stockholm syndrome" liknande tillstånd.

Jag tror inte autistiska personer är mer benägna än någon att falla för grupptryck. De har ofta svårt med sociala koder och kan mycket väl missa hinten om någon försöker utöva grupptryck på dem. Det är samma med att de inte skulle kunna säga nej. Det är ofta tvärtom, de säger nej till sådant som personer som uppfattar social koder aldrig skulle göra.

Lyssna på podcast och sedan kan man allt. Läs lite vetenskapliga rapporter om autism och våldsprott istället. Journal of Autism and Developmental Disorders från 2018 har en rapport som t.o.m. menar att autister tenderar att vara mindre benägna att delta i aggressiva eller våldsamma handlingar jämfört med den allmänna befolkningen. Det är inte oemotsagt i den vetenskapliga världen, men den är i alla fall mer nyanserad än du.

Starka reaktioner på när folk här pekar ut oskyldiga individer eller invandrare i allmänhet. Borde vara lika starka reaktioner på den här typen av dumheter.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lipstickhasbian
Det är RA som är GM. Min kollega bor i samma trappuppgång. Hennes barn mötte honom i trappan vid 11-tiden med ryggsäck och jaktkläder. Polis har varit i hans lägenhet hela natten.

Enligt medier så bytte han om på toaletten på skolan till jaktkläder. Gick han då först ut med jaktkläder, tog av sig under färden för att ta på sig igen. Låter omständigt och jag förstår att han inte vill gå in på en skola med jaktkläder för det syns rätt tydligt
Citera
2025-02-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CWG
På presskonferensen gick polisen ut med att man inte betraktar det som ett terrordåd. Men hur kan polisen ens veta det när polisen inte hunnit undersöka motivet? Polisens uttalanden blir mer och mer märkligt.

Tycker personligen att det måste kunna antas att det är ett vansinnesdåd och inte ett terrordåd -- om man jämför på en skala från typ Charlie Hebdo (terrorbrott) till rena psykopat-brott (vansinnesdåd).

Men med det sagt får man ju absolut intrycket att det skulle kunna finnas någon form av helt vanställd ideologi/politisk koppling. Snubben har bytt till gröna kläder, åkt en bit bort till en skola med mycket invandrare, osv.

Men det är ju inte absolut klart heller. Skulle ju kunna vara en klassisk situation där han gått/gick på skolan och ville ge igen mot samhället.
Citera
2025-02-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Men de lär inte räcka. Licensen innefattar inte foto. Vapnet kunde varit någon annans.
Men i kombination med annat id är det ju nåt annat.

låter tveksamt, Polisen har (hur knäppt det låter) en egen serienummerserie på vapen som inte står på vapnen. Sedan skall man ange vapnets korrekta serienummer i ansökan men det är mycket ofta dessa blir felaktiga vilket aldrig kontrolleras.

som sagt, det jag skriver låter knäppt men det är så det är,
Citera
2025-02-05, 12:19
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskfinne
Svensk polis är extremt inkompetent när det kommer till sånt här. Tar ett tag för nötterna att förstå.

I Örebro nu har polisen uppträtt exemplariskt. Ett stort tack till dem för noggrannheten. Polisen kan inte rå för att idioter på nätet outar fel stackare. Alla måste ta ansvar för sina egna handlingar. När GM är formellt identifierad kommer polisen släppa identiteten och media publicera utifrån det enorma allmänintresset.
Citera
2025-02-05, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
fy fan vilken jälva vidrig historia detta. Men detta med vapenlicens, denna kille kan väl knappast ha fixat skriva jägarexamen och gå med på uppskjutningar mm, känns helt osannolikt. Och ännu mindre vara med i pistolskytteklubb och få vapen den vägen då de kräver en jävla närvaro och har en väldigt bra kontroll, så vad fan är det för vapen killen skjutit med. Jag menar- en rökbomb? Dessa finns ju inte ens i försvaret längre

Beror på vad man menar med rökgranat. Det går att få tag på rökspridande anordningar. Kolla vid sportevenemang och liknande. Men måste varit ganska kraftfull då det skadade 6 poliser som fick rök i sig.
Citera
2025-02-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Då har polisen fel, angående att det inte var rasismbrott.

Polisen har inte fel
Citera
2025-02-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokce15
Han sköt sig själv kort efter att polis anlände. Går att läsa i media. Har han haft id på sig har det gått snabbt att få en identitet. Har han även haft licens på vapnen kan man även spåra vapnet på nolltid.
Polisen har inte bekräftat att han sköt sig skälv. Dom ville inte svara på den frågan. Dom sa att dom kände sig beskjutna när dom kom till platsen. Inget om hurivida dom bemötte elden.
Citera
2025-02-05, 12:22
Medlem
azontos avatar
Hur menar dem när de säger att GM gick med handen för munnen hela tiden? Låter ju fett skumt? Höll han handen för munnen som han var på väg att kräkas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in