2025-02-05, 11:46
Medlem
Zingo2s avatar
Verkar som en svensk utfört detta hemska brott.
Det gillar nog inte alla SD:are, för nu kan dom inte skylla på invandrare.

Till offren R.I.P
Citera
2025-02-05, 11:48
Medlem
Jag hoppas verkligen vi slipper politiker som går till attack mot vapenägare och kommer med den typen av pinsamma utspel. Som bekant är det försvinnande få brott som begås med lagliga vapen.
Citera
2025-02-05, 11:57
Medlem
Mullrets avatar
Politiskt kan man skylla på 1992 och 1995. Då infördes ädelreformen och psykiatrireformen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Psykiatrireformen

Baktanken har nog varit att spara pengar då mentalsjukhus är dyra att driva.

Men. Utan daglig koll slinker de värsta dårarna igenom. Sedan har polarisering ökat i samhället. Killen i Örebro var nog ensam, frustrerad och pank. Säkert inga tjejer att umgås med heller.

Då blir man nog hatisk mot invandrare.. Som på pappret får allt.

Så. Dåligt med psykvård och uppföljning. Dåligt med mentalsjukhus. Så blir det kaoz.
Citera
2025-02-05, 11:59
Medlem
LKKINGENs avatar
Kan tycka nyanserna i diskussion kan vara lite märkliga.
När en person får nog av alla araber och negrer, en person som uppenbarligen sett vad det handlar om då han både bodde i området och gick på skolan, griper till handling och gör sitt på det rnda sätt han ser är görligt då är han en psykist sjuk person.
Men när Israel som land gör samma sak i Gaza eller USA runt om i mulimska världen då kallas det krig.
Han, Mangs och Brevik samt alla andra som inte orkar vända andra kinden till längre när vårt en gång trygga och fungerande samhälle förfaller pga faktaresistenta politiker och medborgare pratar om det hela som ett problem som hår att lösa.
Lösningen är alltid att det behövs fler insatser mer integration och mindre utanförskap.
Sedan att de som skall integreras inte vill något annat än att ha det som där dom kom ifrån är det ingen som ser, tydligen.
Intervjuerna som synts ooch hörts ger vid handen att det handlar om immigranter som inte kan lära sig prata ordentlig svenska och utgår fr att huckle är normen.
Nu är polacker lite av bottenskrapet i den vita världen men han borde hyllas för sin insatts.
Att skylla på en psykiskt sjuk enstöring är en enkel utväg för woke media och politiker för då kan man ducka frågan vad det var som drev honom till detta.
Läs min fotnot och begrunda.
Senast redigerad av LKKINGEN 2025-02-05 kl. 12:02.
Citera
2025-02-05, 12:02
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Jag tror inte att det här dådet kommer leda till några politiska handlingar alls. Sveriges makthavare har i decennier importerat amerikansk kultur och nu sitter vi med amerikanska problem. Vid det här laget känner jag mig relativt säker på att politiker vill ha ett osäkert samhälle med oförutsägbara våldsdåd lite då och då.

Ingen politiker kommer driva på för förbud för halvautomatiska vapen. Finns ingen anledning att ha AR-15 som privatperson men hela riksdagen verkar ge sig fan på att vi ska bli lill USA.

Polisen kommer inte heller bli bättre på att fånga upp dylika enstöringar innan dåd sker

Alltså, det här leder inte till något
Citera
2025-02-05, 12:03
Medlem
centralts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2

Till offren R.I.P

Vi högermänniskor älskar att detta hände 11 färre personer att betala bidrag till. Och samhället får också upp ögonen hur ett mångkulturellt samhälle fungerar. Detta är fantastiskt.

RIP offren men detta är bara vänsterns fel.
Citera
2025-02-05, 12:04
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har ingen lösning på hur såna som GM ska stoppas från att få vapenlicens. Jag konstaterar bara att just han INTE borde ha fått det. Ett förslag skulle ju kunna vara någon form av psykologiskt test innan man får vapenlicens. I dag existerar inget sådant.

Du säger att det är rimligt att ”hederliga människor skall kunna försvara sig”. Det är det - dock inte genom att gå runt med skjutvapen på sig då detta enligt ALL forskning visar på motsatsen.

Den här ganska uttömmande artikeln visar att du ljuger och att forskningen spretar i alla riktningar, åtminstone gällande effekten av hur lagarna ser ut gällande concealed carry. https://www.rand.org/research/gun-policy/analysis/concealed-carry/violent-crime.html

Och den kommer ändå från lindrigt vänsterblivna RAND Corporation och skriver således i inledningen att "There is supportive evidence that shall-issue concealed-carry laws may increase total homicides, firearm homicides, and violent crime". Men skummar du igenom artikeln ser du att det exakt lika gärna hade kunnat stå att "det finns belägg" för att det "kan minska" våldsbrottsligheten, eftersom det finns studier som pekar i båda riktningarna. (Faktum är att det tycks finnas fler studier som visar motsatsen, men RAND argumenterar för att dessa studier håller sämre kvalitet än studier som visar vad RAND vill att de ska visa.)

Och till och med RAND skriver redan i inledningen: "Evidence for the effects of permitless-carry laws on total homicides is inconclusive."

Så, det finns studier som visar att shall-issue carry laws (att myndigheterna ska ge dig licens för att bära vapen om du ber om det, även om de i vissa fall kan kräva att du inte är dömd för våldsbrott och/eller att du ska gå en kurs i vapenhantering) respektive permitless carry laws (inget tillstånd behövs öht) ger lägre våldsbrottslighet, högre våldsbrottslighet, eller inte har någon skönjbar effekt på våldsbrottsligheten.

RAND anser att beläggen för högre våldsbrottslighet väger över för shall-issue men inte för permitless, något som känns anti-intuitivt och inte tycks stämma överens med brödtexten i artikeln. Men om det är så, så visst, då löser vi ju det genom att inte kräva licens över huvud taget.

När jag personligen grävt i saken har jag kunnat konstatera att sambandet är mer eller mindre noll, fast då har jag fokuserat på vapenlagarna totalt (hur lätt det är att köpa, inneha osv, inte bara att få bära det dolt på offentliga platser).

Men, du kanske menade rent bokstavligen att risken att utsättas för våld ökar ifall du faktiskt bär ett skjutvapen på dig, oaktat hur lätt det är att få tillstånd för det? Intressant teori, men tillåt mig tvivla å det extremaste på att "ALL forskning" visar detta som du så tvärsäkert hävdar. Själv har jag svårt att hitta någon forskning alls som specifikt granskar den saken.

TL; DR: Vi kan debattera hela dagen om liberala vapenlagar, eller specifikt rätten att bära vapen på sig, ökar eller minskar våldsbrottsligheten, men sluta ljuga om att ALL forskning stöder din tes.
Senast redigerad av Threadkiller 2025-02-05 kl. 12:29.
Citera
2025-02-05, 12:06
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2

Till offren R.I.P
Ja det kanske du tror det verkar som men så är det alltså inte.
Citera
2025-02-05, 12:14
Medlem
Alltså varför berättar dom inget om gm. Att dom kommer ta hand om personalen är ganska givet. Medialt är det dåligt hanterat.

Etniska konflikter har våra partier skapat, helt medvetet med tvungen integration, det har pågått i lång tid och det kommer öka när fattigdommen och arbetslöshet ökar. Det är givet. Jag tror det blir värst för svenskar.
Citera
2025-02-05, 12:18
Medlem
[quote=kangaroozzickness|90918583]
Jag tror inte att det här dådet kommer leda till några politiska handlingar alls. Sveriges makthavare har i decennier importerat amerikansk kultur och nu sitter vi med amerikanska problem. Vid det här laget känner jag mig relativt säker på att politiker vill ha ett osäkert samhälle med oförutsägbara våldsdåd lite då och då.

Ingen politiker kommer driva på för förbud för halvautomatiska vapen. Finns ingen anledning att ha AR-15 som privatperson men hela riksdagen verkar ge sig fan på att vi ska bli lill USA.

Polisen kommer inte heller bli bättre på att fånga upp dylika enstöringar innan dåd sker

Exakt!
Citera
2025-02-05, 12:18
Medlem
Karin Pettersson på Aftonbladet hugger direkt och försöker göra politik av dådet:

Citat:
På bilderna från platsen, alla vittnesmål från de rädda elever som gömde sig i skolan, finns en gemensam nämnare. De flesta är människor med svart hår, med så kallad utländsk bakgrund.

Under årtionden av gruppvåldtäkter och förnedringsrån riktade mot svenskar så har sådana som hon vägrat se mönstret.

Men nu, innan bekräftat namn och bild finns på varken GM eller BO så hugger Pettersson direkt på lösa rykten.

De visar verkligen övertydligt var de står.
Citera
2025-02-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness

Varför ska man förbjuda jaktvapen?
I Sverige 2025 lättaste vägen för gemene man att få tag på vapen är definitivt inte processen genom jägarexamen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in