Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Jag har ingen lösning på hur såna som GM ska stoppas från att få vapenlicens. Jag konstaterar bara att just han INTE borde ha fått det. Ett förslag skulle ju kunna vara någon form av psykologiskt test innan man får vapenlicens. I dag existerar inget sådant.
Du säger att det är rimligt att ”hederliga människor skall kunna försvara sig”. Det är det - dock inte genom att gå runt med skjutvapen på sig då detta enligt ALL forskning visar på motsatsen.
Den här ganska uttömmande artikeln visar att du ljuger och att forskningen spretar i alla riktningar, åtminstone gällande effekten av hur lagarna ser ut gällande
concealed carry.
https://www.rand.org/research/gun-policy/analysis/concealed-carry/violent-crime.html
Och den kommer ändå från lindrigt vänsterblivna RAND Corporation och skriver således i inledningen att "There is supportive evidence that shall-issue concealed-carry laws may increase total homicides, firearm homicides, and violent crime". Men skummar du igenom artikeln ser du att det exakt lika gärna hade kunnat stå att "det finns belägg" för att det "kan minska" våldsbrottsligheten, eftersom det finns studier som pekar i båda riktningarna. (Faktum är att det tycks finnas fler studier som visar motsatsen, men RAND argumenterar för att dessa studier håller sämre kvalitet än studier som visar vad RAND vill att de ska visa.)
Och till och med RAND skriver redan i inledningen: "Evidence for the effects of permitless-carry laws on total homicides is inconclusive."
Så, det finns studier som visar att
shall-issue carry laws (att myndigheterna ska ge dig licens för att bära vapen om du ber om det, även om de i vissa fall kan kräva att du inte är dömd för våldsbrott och/eller att du ska gå en kurs i vapenhantering) respektive
permitless carry laws (inget tillstånd behövs öht) ger lägre våldsbrottslighet, högre våldsbrottslighet, eller inte har någon skönjbar effekt på våldsbrottsligheten.
RAND anser att beläggen för högre våldsbrottslighet väger över för
shall-issue men
inte för
permitless, något som känns anti-intuitivt och inte tycks stämma överens med brödtexten i artikeln. Men om det är så, så visst, då löser vi ju det genom att inte kräva licens över huvud taget.
När jag personligen grävt i saken har jag kunnat konstatera att sambandet är mer eller mindre noll, fast då har jag fokuserat på vapenlagarna totalt (hur lätt det är att köpa, inneha osv, inte bara att få bära det dolt på offentliga platser).
Men, du kanske menade rent bokstavligen att risken att utsättas för våld ökar ifall du faktiskt
bär ett skjutvapen på dig, oaktat hur lätt det är att få tillstånd för det? Intressant teori, men tillåt mig tvivla å det extremaste på att "ALL forskning" visar detta som du så tvärsäkert hävdar. Själv har jag svårt att hitta någon forskning alls som specifikt granskar den saken.
TL; DR: Vi kan debattera hela dagen om liberala vapenlagar, eller specifikt rätten att bära vapen på sig, ökar eller minskar våldsbrottsligheten, men sluta ljuga om att ALL forskning stöder din tes.