2025-02-05, 10:39
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Eller så skaffade han inte vapenlicens samma år han nolltaxerade. Om han ens hade vapenlicens.

Betvivlar iofs att det finns ett riktlinjer som säger att de som inte tjänar pengar inte får ha vapen.
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Det behöver man inte uppge, Polisen gör förstås en registerkontroll och kollar upp allt sånt ändå.

Om man nolltaxerar är inte alls relevant för att beviljas vapenlicens. Det finns inte ett ord om inkomst i polisens handbok för vapenhandläggare. Där står bara om ekonomisk brottslighet.

https://polisen.se/siteassets/dokument/rattsavdelningens-handbok-for-handlaggning-av-vapenarenden-ra-2024_1---polisen.se.pdf

3.1.1.8 Allvarlig ekonomisk brottslighet
Ekonomisk brottslighet av allvarligare slag kan i vissa fall ge skäl till att
ifrågasätta lämpligheten att inneha skjutvapen.
Om det rör sig om ekonomisk brottslighet av mycket allvarligt slag bör
tillstånd inte meddelas förrän omkring tre år har förflutit sedan gärningen.
Jag har aldrig heller någonsin under alla mina år som jägare, där jag i åtminstone 20 år följt diskussionen i olika jaktforum, hört om någon som nekats licens på ekonomisk grund.
Citera
2025-02-05, 10:41
Medlem
Polisen bekräftade precis följande i pressträffen:

* När polisen kommer till platsen så hör dem skottlossning
* Polisen blir beskjuten på platsen
* När polisen först påträffar GM så är han avliden, dem kan inte bekräfta om han skjutit sig själv
Citera
2025-02-05, 10:41
Medlem
Den här pressträffen är en ren katastrof. Vem fan har installerat ljudet? Micken ger konstant white noise som peakar, så det går knappt att lyssna utan att bli halvdöv. Amatörmässigt på en så pass viktig pressträff.
Citera
2025-02-05, 10:42
Medlem
BengtAschbergs avatar
Total värdelös presskonferens..22 timmar efter händelsen.

"Det är en uppgift jag inte har....."
"Den uppgiften har jag inte ..."
Citera
Medlem
Att polisen inte hittat något betyder inte att något inte finns.
Polisen bedrev utredning om Palmemordet i 34 år utan att hitta gärningspersonen. Det betyder inte att Palme inte är död.

Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ideologi är helt obsolet eftersom polisen utrett att det inte finns ideologiska motiv. Troligtvis efter att man gått igenom GMs elektronik.

Det här rör sig snarast om psykiatriska problem, av vad som framgått.
Citera
Medlem
Hur kan de va så svårt att hitta en bild på en 35årig kille från Örebro? är det den blonda killen med glasögon som är GM? För den mörkhåriga jägaren som också heter RA från Uppsala är de absolut inte.
Citera
Medlem
Aftonbladet verkligen frossar i blattars lidanden just nu: "Marwa: Känner lukten av blod". Naturligtvis bakom betalvägg.

Här kan de slå två flugor i en smäll: smaskiga detaljer om död och lidande och blodlukt, samtidigt som svartingsympatierna slår i taket.

Sedan presenteras en vit gärningsman och då kan de ösa på med sitt gamla vanliga antivita hat efter det, och någon dum idiot på kultursidan, typ Karin Pettersson, kan skriva artiklar om att SD och Tidöpartierna på något sätt skapat ett främlingsfientligt klimat där sånt där helt enkelt händer.
Citera
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
De här presskonferenserna är ju bland de sämsta jag sett i hela mitt liv.
ingen som helst info.

De göder pressen så de inte skall spekulera.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nja, skulle inte betrakta mig som extremt informationssökande. Snarare normalt.

Men om man jämför med exempelvis hur detta skulle rapporterats i UK eller USA, då hade det varit mycket mer fokus på den information som allmänheten efterfrågar, dvs fakta. Det hade redan varit 3D-modeller på hur polisen rörde sig i skolan, en tidslinje med minutprecision över allt, samt tydlig info om antal döda/skadade.

Tycker bristen på info i detta fall är problematisk, då det öppnar upp för en extrem våg av spekulation och knasiga idéer.

Instämmer. Det finns inte heller ngn rimlig anledning för polisen att inte namnge MGM - utöver svenska myndigheters och medias generella inställning, att allmänheten inte bör vara välinformerad.
Citera
2025-02-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzyjiggle
Vet inte om detta kommit ut här förut för det är otroligt många sidor. Men kan detta ha ett samband med skolskjutningen? Jag har själv ingen aning alls.

https://www.flashback.org/t3579052

Tvekar på det. Jag tror ni underskattar hur många som går runt och idealiserar skolskjutningar och självmord.
Citera
Medlem
Enligt andra osäkra uppgifter (men samtidigt intressanta) har personer på och runt skolan sett flera beväpnade personer skjuta. Vi har knappt någon information om den person polisen säger har avlossat skott, och samtidigt har det uppstått rökutveckling eller brand på plats, vad eller av vem vet vi inte. En skottväxling har ägt rum mellan polis och gärningsman. Därefter hittas gärningsmannen redan avliden. Var han död redan under skottväxlingen? Vem avlossade det dödande skottet? Ingen kommentar.

Frågorna blir bara fler.

Samt, varför kan man inte ens kommentera vad för vapen som använts? Med respekt till anhöriga till vapnet?
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Om någon har skolkatalog från Örebro vid denna tiden så är det kanske på Eklundaskolan man kan hitta honom. R*chard S*mon född 1989
* = i

Svensk idiot, du gör skäl för ditt namn.

Sluta häng ut människor innan det är bekräftat vem GM är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in