2025-02-05, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
3500(!!!) elever går på den skolan. Det låter ju helt absurt. Jag vet ingen normal skola med ett sådant antal elever. Det säger mycket om invandringen när en enda skola i Örebro med komvux och sfi har 3500 elever. Men vissa lever ju på sfi år efter år och vill inte ens lämna systemet därmed.

Tydligen var det ovanligt få personer där just igår eftersom dom haft nationella prov av något slag. Tänk om alla varit där. Då hade det nog varit 100 döda istället för 10 döda.

Men det är ju ingen vanlig skola heller. Att de har 3.500 inskrivna elever betyder ingenting egentligen. Somliga behöver läsa in ett enda ämne, andra kompletterar luckor från grund- och gymnasieskola. Långt ifrån alla läser på heltid eller ens på plats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Dom säger på nyheterna nu att massa falska rykten sprids om dådet igår på nätet och sociala medier, undrar hur mycket som kommer härifrån?
Mycket kommer nog från kvällstidningarna som publicerar rykten som de läst på Flashback
Citera
Medlem
Var det polisen som sköt gm till döds?
Citera
Medlem
Trebcrews avatar
Enligt släkting som intervjuats i AB så flyttade mgm hemifrån i yngre 20-årsåldern. Släktingen säger också att han inte arbetade.

R.A flyttade till nuvarande lägenhet 2011, då var han 21 år. R.A är dessutom nolltaxerad, jobbar man inte och går t.ex på soc så deklarerar man ingen inkomst.

Tror gåtan är löst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zingo258
aftonbladet har gått ut med namn på dom döda

Elva döda efter skolskjutning i Örebro (men det står 12 namn och GM är inte med i den listan så 13 döda hittils?)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BlVgo/stor-polisinsats-i-orebro-misstankt-grovt-vald

Vart menar du att du har läst namnen på de avlidna?
Citera
Medlem
Nu bara jag tror utifrån logiskt tänkande, men att de först gick ut med 5 skadade för att timmar senare säga 10-tal dödade kan helt enkelt vara för att initialt på platsen fanns en handfull skadade ute.
Skolan är stor och tar såklart tid att söka igenom. Ingen springer igenom som Rambo när okänt antal skyttar kan befinna sig där.

Och att inte gå ut med detaljer om offer/gm är väl helt normalt, med hänsyn till anhöriga och pågående utredning.

Tråkigt dock med all ryktesspridning och falska uthängningar på oskyldiga.
Citera
Medlem
Jag tror tyvärr att det är en svensk pga vapen licens spåret. Dvs vilken utläning skaffar sig vapen licens liksom? Detta för tankarna till Matias Fink 94. Med andra ord militären som tog sju liv men ba fick dubbla årtionden.
Om det isf finns facist motiv o dyl är ju en relevant fråga som lär besvaradas strax. Att skjuta människor på må få svenskar som utlänningar borde ni alla tycka e en vidrig handlng. Är det dock riktat mot tex våldsamma islamister el invandrade grova våldsbrotslingar etc hade jag brytt mig mindre.
Citera
2025-02-05, 08:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Verkar vara svårt för många att ta in att GM var en arbetslös enstöring, troligen sd-röstande klappmongo.
Varför ska folk ”ta in” denna gissning om GM? Man vet ju i stort sett ingenting om honom.
Lär väl framkomma mer fakta om snubben tid nog.
Citera
2025-02-05, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Var det polisen som sköt gm till döds?
Inte klarlagt. Han ska ha hamnat i skottväxling med polis, men vittnen pratar om att han sköt sig själv.
Citera
2025-02-05, 08:36
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Jag är van jägare.

Valfritt klass 1-jaktvapen ger tillräckligt svåra skador för att vara dödande även vid träff i mjukdelar och ger mycket svåra skador vid träff i huvudet. Jag läste ett vittnesmål från en kvinna som försökt lägga tryckförband på en kamrat som blev skjuten genom axeln och han verkar ha förblött innan hjälp hann fram, så det har inte varit helmantlad ammunition som använts.

Jag tippar därför på en expanderande jaktammunition (dock inte t.ex. Norma Tipstrike, som ger närmast explosiva skador) och relativt liten kaliber, kanske 6,5x55. Finns mängder med billiga nybörjarbössor att köpa begagnade om man fixat en jägarexamen, och det finns tyvärr gott om oseriösa utbildare som "garanterar" jägarexamen över en helg. Skulle dock tro att han kommit över vapnen via sina föräldrar, att ta jägarexamen och köpa vapen kostar en del.

I de filmer som läckt ut så går det åtminstone några sekunder mellan varje skott, det är gott om tid att ladda om ett enkelt repetergevär även för en nybörjare - med halvautomat hade skotten kommit mycket snabbare.

Det är en halvautomat: https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/tv-videon-fangar-paniken-pa-skolan/
Citera
2025-02-05, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Verkar vara svårt för många att ta in att GM var en arbetslös enstöring, troligen sd-röstande klappmongo.

Det är sådana triggare som du som retar upp och trissar folk till saker som är orsaken till att det händer sådant här saker som har hänt i Örebro. Tyvärr finns det folk som till slut brinner av istället för att nonchalera en som du!
Citera
2025-02-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroookus
Vart menar du att du har läst namnen på de avlidna?
Den inavlade idioten misstog artikelförfattarna för namnet på avlidna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in