Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Min input, angående vapen
Först finns det uppgifter på en svår skottskada i huvudet på en person, pekar mot 223 remington.
(9x19mm kan ge stor sårkanal, men oftast är den relativt jämt fördelen i storlek på ingångshål och utgångshål)
När jag studerar de knapphändiga uppgifterna om att 11st är döda och bara 5 skadade i sammanhanget så pekar det mot 223 rem tycker jag. om det hade varit 9x19 inbillar jag mig att det hade varit lika många döda som skadade eller tom. fler skadade än döda.
(skottplacering och ammunitionstyper kan påverka detta givetvis, men som riktlinje)
När jag lyssnar på ljudet från toaletten så får jag för mig att det inte är 9x19mm Luger utan det låter som 5,56x45 NATO eller mer exakt 223 Remington, samma dimensioner men något lägre laddad mot 5,56x45 NATO. Nu är det så mycket som påverkar hur ljud förmedlas till mikrofonen och sedan hur den återges, men jag har skjutit väldigt mycket i mina dagar och på det snärtiga ljudet från vapnet, samt hur det ser ut att påverka in genom springorna med tryckvågen samt inte minst ljudet på hur det låter när tomhylsorna landar på golvet, jag är relativt säker på att det är 223 Remington vi hör, sålunda en AR-15 (en av få modeller halvautomatiska 223).
Om det nu skulle vara en annan kaliber tänker jag att det kan vara 9x19 och där finns det många vapentyper att gissa på, Ruger PC9 är ett alternativ men det finns fler modeller.
Jag bedömer det som att skotten i videon är avlossade inne i samma rum på toaletten, dvs precis utanför dörren till toalettbåset.
Om jag har rätt: Detta vapen kan fås antingen på sk. sportskyttelicens, eller på jaktlicens.
Om du har licens för jakt får du inneha magasinerna till detta vapen utan licens. Om du dock är IPCS tävlande med sportskyttelicens så har jag för mig att magasinen är licenspliktiga.
I praktiken har det ingen betydelse för gärningen, men det kan ha stor betydelse för om hur samhällsdebatten kommer att gå angående vapeninnehav.
Jag har skjutit i många år med dessa kalibrar och har licens på dessa kalibrar så jag talar inte om erfarenhet från battlefield-serien utan från verklig erfarenhet om dessa vapen.
Bra summering och håller med om rimligheten!
Ett tillägg:
Det är ingen skillnad på rätten att inneha magasin för jägare och sportskyttar. Magasinen är för båda indirekt licenspliktiga, dvs du får enbart äga och hantera magasin som passar till ett vapen du har licens för. Dessutom får jägare enbart jaga med små magasin, men äga och träna med samtliga som passar.