2025-02-05, 07:56
Medlem
okok1s avatar
Hur länge höll han på? Hur snabbt var polisen där? Har inte sett någon sån info.
Citera
2025-02-05, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Min input, angående vapen

Först finns det uppgifter på en svår skottskada i huvudet på en person, pekar mot 223 remington.
(9x19mm kan ge stor sårkanal, men oftast är den relativt jämt fördelen i storlek på ingångshål och utgångshål)
När jag studerar de knapphändiga uppgifterna om att 11st är döda och bara 5 skadade i sammanhanget så pekar det mot 223 rem tycker jag. om det hade varit 9x19 inbillar jag mig att det hade varit lika många döda som skadade eller tom. fler skadade än döda.
(skottplacering och ammunitionstyper kan påverka detta givetvis, men som riktlinje)

När jag lyssnar på ljudet från toaletten så får jag för mig att det inte är 9x19mm Luger utan det låter som 5,56x45 NATO eller mer exakt 223 Remington, samma dimensioner men något lägre laddad mot 5,56x45 NATO. Nu är det så mycket som påverkar hur ljud förmedlas till mikrofonen och sedan hur den återges, men jag har skjutit väldigt mycket i mina dagar och på det snärtiga ljudet från vapnet, samt hur det ser ut att påverka in genom springorna med tryckvågen samt inte minst ljudet på hur det låter när tomhylsorna landar på golvet, jag är relativt säker på att det är 223 Remington vi hör, sålunda en AR-15 (en av få modeller halvautomatiska 223).
Om det nu skulle vara en annan kaliber tänker jag att det kan vara 9x19 och där finns det många vapentyper att gissa på, Ruger PC9 är ett alternativ men det finns fler modeller.

Jag bedömer det som att skotten i videon är avlossade inne i samma rum på toaletten, dvs precis utanför dörren till toalettbåset.
Om jag har rätt: Detta vapen kan fås antingen på sk. sportskyttelicens, eller på jaktlicens.

Om du har licens för jakt får du inneha magasinerna till detta vapen utan licens. Om du dock är IPCS tävlande med sportskyttelicens så har jag för mig att magasinen är licenspliktiga.
I praktiken har det ingen betydelse för gärningen, men det kan ha stor betydelse för om hur samhällsdebatten kommer att gå angående vapeninnehav.

Jag har skjutit i många år med dessa kalibrar och har licens på dessa kalibrar så jag talar inte om erfarenhet från battlefield-serien utan från verklig erfarenhet om dessa vapen.

Bra summering och håller med om rimligheten!
Ett tillägg:
Det är ingen skillnad på rätten att inneha magasin för jägare och sportskyttar. Magasinen är för båda indirekt licenspliktiga, dvs du får enbart äga och hantera magasin som passar till ett vapen du har licens för. Dessutom får jägare enbart jaga med små magasin, men äga och träna med samtliga som passar.
Citera
2025-02-05, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Det där är inte han. Redan bekräftat ett antal gånger att det där INTE är MGM.
Finns det någon bild på GM då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hera2018
Dock stämmer inte RA in på årsinflytten, storlek på lägenhet osv finns både mycke som talar för och emot, känns typ omöjligt och dra slutsatser i detta fall..

Från MrMoll angående D.S

Citat:
Han flyttade in till sin lägenhet i fastigheten samma år som 1 ytterligare person (Rick*rd) gjorde det - som bor kvar, precis som D*niel själv. De flesta som söker efter D*niel i den här tjänsten*befinner sig i Stockholm.

-a
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Häng ut aset!

Inavlade rasistsvin!

Är de inte 100% säkra på att han e gm eller vad är de frågan om? Hans efterliv ska hängas ut, och hans familj o släkt ska leva med skammen.

Varför trycker släktingen så mycket på att han är en ensamvarg? Varenda mening så verkar släktingen trycka på det enligt ABs intervjy. Allt för att försöka tvätta bort smutset?

Varför skulle han vara raisist?
Citera
2025-02-05, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playoffnight
Veckor? Brukar ta några dagar endast. Är väl efterlevande som meddelar skatteverket?
Nej. Läkare. De utfärdar dödsbevis som de sedan skickar till skatteverket. I dödsbevis ingår även dödsorsak. Kan tänka mig att det kan ta lite extra tid innan man fastställer det i det här fallet.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
35 år och "enstöring" enligt sin omgivning, han lär ha härjat runt på diverse forum och postat ledtrådar till hans galenskap - såg att nån hade skrivit om liknande planer här på Flashback för typ 1 år sen och sedan blivit tyst, behöver förstås inte vara han - det finns fler dårar där ute än man vill tänka på - men till slut kommer det nog börja krypa fram material. Det är svårt att städa undan sina digitala spår helt och hållet.

Vet vi att den person som postade ett fåtal poster på flashback för ca ett år sedan om att begå skolskjutning(tänker inte länka då det förmodligen bryter mot användares anonymitet) verkligen är kopplad till detta?
Citera
Medlem
Kan detta vara han?

Instagram: rick*rd*ndersson84

Hans pappa: p*stenby
Som följer honom (?)

* = a

Dvs våtdräktsmannen
Citera
2025-02-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Helt sinnessjukt hur många som skrev muslimsk terrordåd men så fort man fick veta att skytten är en svensk så blev det helt andra tonläge då var det en stackars "ensamvarg🥹" "11 omkom" NEJ, 11 MÖRDADES "tragisk händelse" NEJ, det är ett HEMSKT TERRORDÅD!!!

Noga val av ord ska göras beroende på hudfärgen skytten har. Helt sinnes.

Du behöver nog läsa på vad terrordåd faktiskt är. Om en islamist går in i en kyrka och skjuter ihjäl 11 kristna så är det för att personen i fråga hatar en viss typ av människor och vill skada samt sätta skräck i den delen av befolkningen. I det här fallet har ju polisen nu gått ut och sagt att man inte tror att det ligger något ideologiskt bakom utan snarare att det är en enstöring med troligen psykiska problem. Vi vet inget om offren. Det kan vara både svenskar och invandrare. Massmord är nog en bättre beskrivning av allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hera2018
Dan*el soleman* storgatan 53 stämmer överrens enligt tidningens artikel om att gärningsmannen flyttade dit 2017 och enligt ratsit stämmer även storlek på lägenhet.

Vi har inget ännu som säger att DS har bytt namn och sagde person är inte 35 år gammal enligt Mrkoll eller ratsit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
https://www.na.se/2025-02-05/har-ar-mannen-som-pekas-ut-for-massakern/

Kan inte läsa hela MEN...

"Samma år genomgick mannen ett namnbyte"

Kan det vara något han gjort för att lättare kunna skaffa sig ett vapen?

Ett namnbyte lurar inte polisen att lättare utfärda licens.
Citera
Medlem
Tycker det luktar hoax om det här. Hur kunde det dröja så lång tid innan man "visste" hur många som dött? Och fortfarande vet vi inte hur många som skadats. Inte heller finns något om gärningsmannen mer än att han är svensk och har jaktlicens. Det här är bara ett sätt att demonisera svenskar och göra det svårare att äga vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in