2025-02-05, 01:13
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
R1kard Anderss0n uppges vara enstöring, så jag tror inte att vi kommer att hitta några foton på honom.
De som kanske finns är skolfoton, släktingarna har tydligen stängt ned social medier som där hittar vi inget.
Skit samma, ändrar inte vad som hänt.
Jag gissar på att han var eller kände sig mobbad, det är inte ovanligt vid skolskjutningar, tyvärr brukar de skjuta många som inte mobbat i farten.

Sjukt jobbigt för Rikard om det du antar är GM och skulle vara osanning. Bara för att man är osocial osv betyder inte det att man skjuter ihjäl människor. Jag är osocial och avskyr mänskligheten men inte fan skulle jag skada en annan människa för det.
Tragiskt att det finns en människa som bestämmer sig för att utföra ett sådant meningslöst våld mot andra människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naaw88
Bara jag som tycker denna Rikard från Örebro ser ut som en skolskytt/incel....https://www.facebook.com/r*chard.andersson.148/ .....*i
Denna person bor ju inte ens i Örebro utan i Värmland.
Citera
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Skitsnack. Det går inte att begå någon massaker på tiotals personer med nåt sketet repetergevär för jakt. Det måste varit ett illegalt vapen.

Okunnigt. Idag får man jaktlicens på halvautomater med "militärt" utseende. Bl.a. ar15 plattformen. Det är inte svårt att få tag på stora magasin även om de är licenspliktiga.

Faktum är att man kan få tag på eller tillverka stora magasin till mer "jaktiga" halvautomater (som funnits länge som jaktvapen) också även om vapnena i sig inte tål ihållande eld under särskilt långa perioder. Av de filmerna som dykt upp tycker jag det låter som halvautomatisk eld. Jag kan skjuta så snabbt med min gamla .30-06 fast inte så många skott.
Citera
Medlem
Citat:
En elev ser den mörkklädda skytten och har beskrivit hur han var beväpnad med två långa vapen, ett på ryggen och ett i händerna.

Citat:
När den första polispatrullen kommer till skolan möts de av hemska syner. Skadade och döda personer ligger runt om i skolans lokaler. Andra ligger gömda och livrädda i olika klassrum.

Gärningsmannen är fortfarande vid liv när polisen kommer, enligt Aftonbladets uppgifter, och avlossar skott mot poliserna innan han till slut riktar vapnet mot sig själv.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xmdb3Q/hellen-gomde-sig-under-en-brits-under-skolskjutningen
Citera
2025-02-05, 01:14
Medlem
vem är gm som aftonbladet tror sig veta och varför vet inte flashback detta?
Citera
Medlem
pizza-bagarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valentino0
Hittade på tiktok, måste väll vara GM
XXXX

Av namnet att tyda är denna person född 83, så nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Är 11 den officiella dödssiffran? Inklusive GM.

Har det kommit fram om han offade sig själv eller var det polisen som tog honom av daga?

Ja, för nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Inga bilder på den där Rickard Andersson än som ni tjatar om?

nej det har kommenterats tidigare att grabben var extremt inconito.

Om det inte är som jag (och en till, med med hård kritik från vissa) har frågat oss själva om det kan vara så att han även bytt förnamn tidigare, dvs att både förnamn (F) och efternamn (S) är utbytta. I så fall förklarar det att en annan person med samma efternamn inte heller "finns".
Citera
Medlem
Det var någon som skrev att polisen sagt att man inte hade gått ut med motivet även om man visste ett. Ifall detta stämmer (kan någon hitta källa?) så spelar det ju de facto ingen roll om polisen påstår att det inte finns några ideologiska motiv, det följer liksom deras egen handlingsplan att säga så.
Citera
Medlem
arnekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Alltså vad håller poliserna på med?? Namn kommer 100% komma ut på GM förr eller senare, inatt eller imorgon förmodligen. Säkert redan postats i tråden ett flertal gånger men man vill ju ha det bekräftat. Dom vet vem det är varför publicerar de bara inte namn och bild så fler oskyldiga slipper bli uthängda och folk kan andas ut. Det finns inget att undanhålla!!
De finns många orsaker till att dom inte går ut med de direkt..
Citera
Avslutad
Polisens utredning och underrättelser vet naturligtvis mycket ner än oss på flashback. Det finns inget som tyder på att motivet är någon särskild ideologi eller liknande.
Citera
2025-02-05, 01:15
Medlem
iamnotsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solarvet
----

För alla tusentals nya läsare;

GM är högst sannolikt R Andersson (tidigare efternamn Simón)

Bor på nr 53 (inte 55)

Familj plockar bort sina social-konton

Granne i samma trapphus vittnar om tillslag från nationella insatsstyrkan

Fråga;
- skytteklubbar, vem är på den bollen?
- har vi klarhet i om han även bytt förnamn och är i så fall SVT-artikeln ovan accurate?

Det bör vara hans bror i svt-artikeln lr iaf nära släkt , om man jämför med bilden som cirkulerat så syns det tydligt imo , och då är det rätt bild på mgm med ( trol. blonderat ) hår och glasögon som cirkulerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in