2025-02-04, 16:47
Medlem
Snapcounts avatar
Enligt NRK :

Har aksjonert mot leilegheit
Politiet har tysdag ettermiddag aksjonert mot ei leilegheit i Örebro.
Den mistenkte i skytinga skal ha ei tilknyting til leilegheita.

https://www.nrk.no/nyheter/skyting-i-orebro-1.17252232

Sååå..kan det vara något annat. För det skrivs ju inte specifikt att MGM var boende på adressen ? Utan "har tillknytning"..

Dvs namnen som man skriver i tråden, inte stämmer ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Om det är videon som någon har skickat till aftonbladet så hör man ju att det är en salva på två-tre skott av en grövre kaliber som sedan åtföljs av 8-10 skott i snabb följd av två eller fler pistoler. Så tror knappast på någon "klenare" kaliber. Förmodligen minst 5.56 skulle jag gissa på iaf

Tror det är bugg med ljudupptagningen då videon som ciruklerar på media har pitchat ljud. De första skotten man hör är förmodligen närmast det äkta ljudet och låter i min mening grövre än 5,56, dock skulle det kunna vara vapen av en mindre kaliber med kortare pipa eller med monterat rekylbroms. Alla skott som hörs är i halvautomat och följer ett tempo som får mig att tro att det endast handlar om ETT vapen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AkerstromM
Vid 16.25-tiden hör NA:s team på plats en hög smäll. Samtidigt rör sig beväpnad polis via stegar in i en fastighet på platsen.

– Det var vid en balkong det small. Polisen är på väg upp med ytterligare stegar, säger NA:s Hugo Levinsson.

Kan vara polisen med chockgranater också.
Citera
Medlem
Enligt TV4. MGM ca 35 år bosatt i örebro och har licens för vapnet.

Licens tyder på svensk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Det är en halvautomat pistol eller gevär med pistolkaliber.

Det hör du väl på knallen att det inte är en speciellt kraftig kaliber. Det är inte som på tv, 9mm låter mycket mer än du tror.

Det var min första tanke också att det skulle vara en 9x19mm, typ PCC, men det är svårt att säga på avstånd och med mobiler som ljudupptagning. Tycker helt klart att något i ex. 5.56x45 eller 7.62x39 borde låta markant annorlunda än det man hör i klippen. Men gick tillbaka och kikade lite på klipp jag själv spelat in med mindre gevärskalibrar och det är jävligt svårt att säga..
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Hungriga Aftonbladet ringer och trakasserar anhöriga
Citera
Medlem
Snarare bårhusen och Fonus som skall gå upp i stabsläge och inte akutmottagningarna.
Lär knappast trilla in flera där från skolan.
Har dom blivit skjutna för flera timmar sedan och ligger kvar i skolan så lär dom blött ut.
Citera
2025-02-04, 16:49
Medlem
Som sagt. Det kommer vara många fler döda.

11st låter rimligt utöver den info jag fick i början av allt. Det ska ha legat människor i korridoren.

Gärningsmannen har avrättat någon utanför entrén och sedan gått in i skolan och gått loss.
Citera
Medlem
JustTrollings avatar
Enligt TV4 har MGM legal vapenlicens.

Dags att stoppa vapnen!
Citera
Avslutad
Är det inte helt uppenbart att det rör sig om en man i ensamhet som hittat något att hata? I det här fallet samhället vars resurser han tycker borde allokeras annorlunda och så attackerar han folk på SFI-utbildningen för att göra ett statement. Vi har en ensamhetsepidemi bland unga män och den är livsfarlig.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Skjutjärnsjournalister på AB.

Faktiskt grisigt gjort utav AB. Men vem är förvånad ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Skjutjärnsjournalister på AB.

Varför trakasserar aftonbladet anhöriga till misstänkt gärningsman?! Det är omänskligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in