2025-02-04, 11:21
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Produktionen av apelsiner har minskat drastiskt det senaste åren. Det har varit extremväder i de länder som odlar mest, USA, Brasilien och Spanien. Det är samma prisutveckling på kaffe, där beror det på torka mycket i Brasilien. Dessutom har det blivit högre fraktkostnader på grund av krisen i Suez och oroligheter i Mellanöstern, de som fraktar tar betalt för de riske de ser.

OK, det bör väl förklara den galna prisuppgången.

Själv köper jag numera bara apelsinjuice vid kampanj. Lidl säljer ibland sin färskpressade juice i format XL för samma pris som en reguljär (1,25 liter istället för 1 liter), och nu denna vecka torsdag-söndag har de rea på den reguljära färskpressade. Då är det bara att bunkra upp.
Citera
2025-02-04, 11:48
Medlem
apelsin juice är nog bland det sämsta man kan dricka mycket bättre med en sockerfri apelsin jäsk
Citera
2025-02-04, 11:50
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Ingen fara då jag enkom köper på tilbud här i Norge. Köp 3 betala för 2. Sedan tycker jag att färskpressad juice överlag är för stark så jag blandar ALLTID ut juice med vatten så då blir det ju "billigare" literpris.
Citera
2025-02-04, 12:13
Medlem
Orre4444s avatar
Helt stört är det. På lidl kostar 1.75l 55kr. Den kylda
Citera
2025-02-04, 12:21
Medlem
Lösningen är enkel. Apelsinjuice är inget som ens är i närheten av att vara nödvändigt eller ens viktigt att få i sig. Om man då tycker juicen är för dyr så bör man (drumroll) helt enkelt låta bli att köpa den. Tillgång och efterfrågan kommer då, kanske, putta priset lite nedåt. Om inte så fanns inget att göra.
Senast redigerad av A.Selkirk 2025-02-04 kl. 12:23. Anledning: Typo
Citera
2025-02-04, 12:52
Medlem
crazyloops avatar
Det beror på att en citrussjukdom som heter Gula Draken drabbar skördarna i USA och Sydamerika, varifrån nästan all världens apelsinjuicekoncentrat kommer. Europa är än så länge förskonat vilket gör att priset på lösviktsapelsiner från Spanien inte påverkas på samma sätt.
Citera
2025-02-04, 13:05
Medlem
MarkusStors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Sakta med säkert har priserna på apelsinjuice sedan nån gång 2023 börjat klättra uppåt. Ett paket med två liter Ica Juice kostar nu över femtiolappen. Vill minnas att ett sådant paket gick lös på 25 spänn för inte allt för länge sen.

Tydligen ska det dels bero på dåliga skördar i Florida, men med Trumps härjningar i USA, tullar och dyrare dollar kommer vi se ännu dyrare priser på det gula guldet.

Juice kommer från att ha varit gemene mans frukostdryck i framtiden bli en lyxvara som få har råd med.
Små paket med spädbar juice verkar nu vara nästan omöjlig att få tag på i affärerna, iallafall enligt min högst hastiga och ovetenskapliga genomsökning under förra veckan.

Än är priserna normala på det som kallas apelsindryck, en blaskig vätska som till största delen består av tillsatt vatten och socker. Hur är det med lågprisbutikerna, exempelvis Lidl och Willys? Kan man fortfarande fynda juice till rimliga priser där?
Köp 1 kg apelsin , 20-30 kr/kg
Citera
2025-02-04, 13:12
Medlem
köper nån godmorgon juice pulp orange på tetra pak tror jag den kallas. 29.90 = 1 L. Alltid kostat däromkring. billigaste apelsinjuicen i alla fall. efter kommer godmorgons på flaska som är 0.8l, ca 35kr. juicer i sthlm kostar allt från 30-50kr och i storlekar 0,8-1.0l. garant har sina egna på flaska för ca 35kr också. så 75kr måste verkligen vara de dyraste märkerna.
Citera
2025-02-04, 13:15
Medlem
Orange Nectar Nektar with pulp 26,95/st hemköp. Denna har jag köpt, prisvärd. 1.75l säljs på willys för 39.90 Kan tippsa. blir inte billigare. 1.0l tetra. Den är god också. Det är designen på flaskan man betalar för. köp tetra. denna är billigare än bravo som är en barnjuice
Citera
2025-02-04, 13:21
Medlem
Har också noterat detta och köper numera äppeljuice istället. Kostar ofta hälften av vad apelsinjuice gör.
Citera
2025-02-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Juice är inte särskilt nyttigt så priset är väl inte orimligt egentligen. Drick på helgen istället och spara pengar och hälsa.
Fattar inte varför man ska hålla på och hälla i sig juice och låtsas att det är nyttigt.
Citera
2025-02-04, 13:57
Medlem
Freebops avatar
Finns hur många och billiga apelsiner som helst från bla Spanien. Att ni går på ursäkten "dåliga skördar" är bara tragiskt. Det är en ursäkt för att höja priserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in