2025-01-27, 13:49
Medlem
Där finns ju en del säljare som skickat med spårbarhet, har någon här blivit av med ett sånt paket, ett som skickad spårbart dvs?
Citera
2025-01-27, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Kan ju av egen erfarenhet berätta att de kan skita i låssmed och kontakta hyresvärd och bara bryta upp dörren
direkt. Och de där med att få ut ersättning är en process i sig själv där du ska lämna in allt material m.m. Som polisen efterfrågan och handläggningstiden är ca 5-8 månader...

man får väl bara ersättning om utredningen läggs ner? hittar dom nått hemma hos dig så får du inte ersättning för dörren, är min förståelse av det hela.
jag ringde polisen en gång när jag inte sett till min granne på en vecka och blev orolig, de bröt ner dörren och hittade henne helt utslagen. hon fick betala dörren själv eftersom polisen hade handlat korrekt
Citera
2025-01-27, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sofflan
Där finns ju en del säljare som skickat med spårbarhet, har någon här blivit av med ett sånt paket, ett som skickad spårbart dvs?

anektodiskt men på reddit.com/r/droger pratar folk ofta om att på grund av nya postlagen så har folk gått över till REK brev eller dead drops, har inte sett någon tråd att nån fått REK brev taget men som sagt, helt anekdotiskt
Citera
2025-01-31, 12:04
Medlem
Jodusatts avatar
Efter alla dessa explosioner den senaste tiden i detta avlånga land, är det inte lite konstigt att det ännu inte hänt på ett postkontor, postbilar eller lastbilar som exploderar? Jag bara säger...
Citera
2025-02-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jodusatt
Efter alla dessa explosioner den senaste tiden i detta avlånga land, är det inte lite konstigt att det ännu inte hänt på ett postkontor, postbilar eller lastbilar som exploderar? Jag bara säger...

Nu har jag inte full insyn men varit med sedan silk road tiden och känner/känt till en stor del av dessa som driver sin försäljning via arch, flugsvamp etc.

Men jag vågar nog lova att om man så skulle bura in samtliga av dessa säljare skulle det ha mer eller mindre noll påverkan på gängkriminaliteten.

Dessa personer gör ju däremot sina inköp från kanaler där många gånger aktiva gängkriminella på ett eller annat vis varit involverade i importledet.

Det är helt vanliga reko människor som vem som helst av oss, absolut inga aktiva våldsverkare.

Går man tillbaka i tiden till början av silk road (drygt 20 år tillbaka i tiden alltså) fanns det däremot många som var aktiva i gängmiljöer och sålde via nätkanaler, men den gängkriminialiten som fanns på den tiden var långt ifrån lika organiserad som den gängkriminaliteten vi ser idag.
På den tiden var det tillomed så att dom satt och beställde av varandra för att försöka lista ut vem den andra var och lyckades man med det så försökte man råna/pressa etc och mycket konflikter blossade upp så.

men det var många år sedan gängkriminaliteten var nere på den låga nivån och jagade korvörena som genereras på dessa marknader, men det är väl allmänt känt att polisen ligger ungefär 20 år efter i snitt.
Citera
2025-02-01, 09:59
Medlem
En sak jag kom att tänka på,

Om man har blivit av med ett paket och fått brev från polisen, så ska man vara misstänkt för försök till ringa narkotikabrott.

Skulle man bli stoppad av polisen vid en kontroll eller liknande när man kör bil, vad händer då?
Pissprov på plats direkt, är man i närheten av hemmet husrannsakan?
Citera
2025-02-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habalaban
En sak jag kom att tänka på,

Om man har blivit av med ett paket och fått brev från polisen, så ska man vara misstänkt för försök till ringa narkotikabrott.

Skulle man bli stoppad av polisen vid en kontroll eller liknande när man kör bil, vad händer då?
Pissprov på plats direkt, är man i närheten av hemmet husrannsakan?

Ja har du fått ett paket taget ska du akta dig från att framförallt åka i en bil skriven på dig då du blir ett enkelt mål för dom då.

Det är väl just detta mycket av kritiken rörande det här som pågått 1 år lite drygt handlar om. Det finns otaligt mycket unga som blivit av med körkortet flera dagar efter dom rökt cannabis eller dylikt iomed att man använder alla tänkbara metoder för att straffa brukarna på hemskaskt möjliga vis.

Och att åka på en rattfylla under prövotiden slår dig enormt långt ut ifrån samhället, så självfallet blir deras bästa öppning att kunna ställa till det så mycket som möjligt för dig om man lyckas få dig körandes, då är det lätt för dom att avkräva både ditt blod och piss.
Citera
2025-02-01, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Ja har du fått ett paket taget ska du akta dig från att framförallt åka i en bil skriven på dig då du blir ett enkelt mål för dom då.

Det är väl just detta mycket av kritiken rörande det här som pågått 1 år lite drygt handlar om. Det finns otaligt mycket unga som blivit av med körkortet flera dagar efter dom rökt cannabis eller dylikt iomed att man använder alla tänkbara metoder för att straffa brukarna på hemskaskt möjliga vis.

Och att åka på en rattfylla under prövotiden slår dig enormt långt ut ifrån samhället, så självfallet blir deras bästa öppning att kunna ställa till det så mycket som möjligt för dig om man lyckas få dig körandes, då är det lätt för dom att avkräva både ditt blod och piss.

Sorgligt.. Snart ett år sedan paketet försvann och inte hänt någonting men det är ju sådant här man får oroa sig för istället.

Hade hellre fått husrannsakan/åkt in på förhör så det kunnat bli nedlagt.
Senast redigerad av Habalaban 2025-02-01 kl. 10:48.
Citera
2025-02-01, 11:04
Medlem
Borde inte REK brev vara mer riskabelt? Jag menar, om de hittar narkotika i ett sådant på terminalen så kan de väl bara släppa det vidare och stå redo vid postombudet när personen kommer för att hämta ut det? Även om de inte släpper det vidare och det bara blir förhör så är ju ett REK brev rätt svårt att förklara bort, då ingen som olovligt använder andras lådor (vilket är ett argument många kör med när de nekar) lär ha valt det alternativet med tanke på kostnaderna, sen så måste man väl ange mail eller nummer för att kunna få ID för att kunna spåra det, eller det kanske man inte anger vid köp av REK?

En fråga till, då Postnord inte kollar folkbokföringsadress när de skickar brev, borde man inte kunna skriva ett annat namn på brevet och den dagen som utdelningen sker bara sätta upp det namnet temporärt på sin låda eller postbox om man bor i ett lägenhetshus? Det borde väl mina riskerna markant?
Senast redigerad av Cainer123 2025-02-01 kl. 11:38.
Citera
2025-02-01, 15:24
Medlem
Bastuvurpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cainer123
Borde inte REK brev vara mer riskabelt? Jag menar, om de hittar narkotika i ett sådant på terminalen så kan de väl bara släppa det vidare och stå redo vid postombudet när personen kommer för att hämta ut det? Även om de inte släpper det vidare och det bara blir förhör så är ju ett REK brev rätt svårt att förklara bort, då ingen som olovligt använder andras lådor (vilket är ett argument många kör med när de nekar) lär ha valt det alternativet med tanke på kostnaderna, sen så måste man väl ange mail eller nummer för att kunna få ID för att kunna spåra det, eller det kanske man inte anger vid köp av REK?

En fråga till, då Postnord inte kollar folkbokföringsadress när de skickar brev, borde man inte kunna skriva ett annat namn på brevet och den dagen som utdelningen sker bara sätta upp det namnet temporärt på sin låda eller postbox om man bor i ett lägenhetshus? Det borde väl mina riskerna markant?

Läs detta inlägget ( (FB) Tråden om förlorade drogförsändelser. ) så får du ett hum om varför REK är säkrare.

Det är inte så att alla brev kollas och om man ser till ett rek så går det rakt igenom skulle jag säga och vad är det som gör att just det skulle riskera att fastna hos Posten? Ja, att det rasslar av en pillerburk men då får man hoppas säljaren är bättre på försändelser än så... att en hund sniffar på det? Ja med tanke på alla brev som går dagligen så är den risken ganska så liten att en hund står just där och då
Citera
2025-02-01, 17:09
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofflan

Man ska alltid välja REK, även fast det är dyrare. Om säljer kommer med någon kreativ förklaring att han inte vill skicka rekommenderat så hade jag övervägt att inte köpa.
Jag tror att många brev som "kommer bort" eller blivit "plockade" aldrig ens har blivit skickade
Citera
2025-02-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cainer123

Visst är det säkrare i just leverans delen. Men vi såg ju även i rättegången med Tunc/Björnligan där flertal personer som hade köpt REK sedan fick husrannsakan under 2023/Början 2024 för försändelser som hade skickats under 2021 och FUPen visade ända från att dom packat (med beskrivande texter på innehållet, och polisen lyckades även återskapa fraktsedlarna och sedan binda dom till personer som legitemerat sig vid uthämtningen)

Så i det fallet var ju REK breven rena smörgåsbordet för polisen då det även fanns en legitimering kopplat till det, all deras normal-post historik fanns ju även den men där vart det mig veterligen inga husrannsakan på personerna som fanns i det registret.

Förutsatt att säljaren säkerhetställer att inget går att återskapas om den mot förmodan skulle torska så är givet REK säkrare men främst ur aspekten att säljaren snarare får ett tvång att faktiskt posta.

Köper man REK från flertalet säljare får man ju vara beredd på att det kan smälla flera år efter då själva legitimeringen man gör vid uthämtandet alltid finns i postens historik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in