Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Okej så 200 grundutbildade piloter på ett skolflygplan(propellerplan).
Sen i artikeln om den franska utbildningen så handlar det om 10st piloter av utlovade 26st.
Har du någon uppdatering på hur det gått sen dess? Har man lovat utbilda fler piloter än 26st? Har man utbildat fler än 10 piloter i steg 2? Hur många av dessa 10 har gått vidare och avslutat steg 3? Kan denna komprimerade utbildning användas av fler piloter eller krävs visa förutsättningar?
Det enda jag hittar är att Nederländerna rapporterade att 14 piloter började sin träning i Rumänien på deras f-16 i slutet av 2024.
UK har heller inga F-16 så utbildning av mekaniker, servicemän mm är heller inte direkt anpassat för F-16.
Det senaste vi egentligen vet är att Portugal kommer ta över stafettpinnen från Danmark med hjälp av bl.a Norge men endast en kortare period.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/12/14/7489068/
Jag är väl aningen pessimistisk men ser ingen inom branschen(med faktisk erfarenhet av stridsflyg) hävda att det kommer gå fort och få en stor effekt på kriget. Inom tid så kommer Ukraina ha ett potent flygvapen, men vägen dit är snårig och man kommer stöta på patrull längs vägen.
Men ingen mening att hänga läpp, tills dess är det bara att stötta Ukraina med det man kan. Gärna armén(inte alls partisk)

Klart att det inte kommer att gå fort. Men jag tycker mig se en vettig struktur, betydligt vettigare och mer verklighetsförankrad än dom där allmänna gissningarna som for omkring för något år sedan, inte minst i det här forumet.
UK har utbildat 200 personer och är klara med den första fasen. Dessa har man "arbetat" med sedan augusti 2023. Det torde vara helt klart att alla dessa inte har kört samtidigt utan man har arbetet satsvis, med typ 20 deltagar i 10 veckorsperioder (vet att jag har bättre siffror men orkar inte leta).
När första batchen är klar så tas dom hand av Fransmännen, som kör samma upplägg. Och sista fasen är det skarpt läge i Rumänien, har fått rollen som "central" F-16-utbildare, efter att dom kört igenom sina egna piloter och fått hjälp med finansiering för utbildning av Ukrainare av den övriga koalitionen.
Flaskhalsen här, tror jag, är antal plan som de kan använda mig. Nånstans kör dom en utbildningsgrupp per halvår och ett gäng kommer ut nu i maj. Nästa i september-oktober.
Skulle inte förvåna mig om man rampar upp utbildningen, när man nu fått kunskap, lärdomar, erfarenheter - och när det kommer in fler plan att öva på. Norge borde fan kunna skicka mer plan, och Grekland, som väl har flest F-16 i Europa, borde kunna skicka fler plan, nu när dom fått ett 30-tal från USA, rejält overhaulade. Dom borde skicka dom till Ukraina....
Artiklarna på nätet gäller ofta en "utbildningsgrupp", men det är få artiklar som redogör för hur många sådana grupper man hinner med per tidsenhet, om man kör parallellt osv.
Det är ofta "nu är en grupp om x politer färdigutbildade".
Nåja, med ett systematiskt och metodiskt arbete kommer Ukraina att få ett konstant inflöde av piloter som har tränats i 1 ½ år, totalt, som kan engelska, förstår hur de ska strida i ett komplext sammanhang m m. Med andra ord, typ 100 ggr bättre än dom ryzka stridspiloterna som mest åker upp ensamma eller i en rote över Östersjön för att testa sveriges beredskap.