2025-01-29, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Men så är det ju. Sedan Trump kom till makten igen är Zelensky och resten av västvärlden irrelevanta överlag i praktiken vad man än gastar om. Sen hur det blir är en annan sak. Trump är oberäknelig och det är det som är grejen med honom.
Det har hela tiden varit så att USA är det land som kan garantera en fred från Västs sida, dvs som kan säga åt Kiev och vissa europeiska regeringar att Nu sitter ni ner i båten och följer villkoren för det här fredsavtalet som Ukraina skriver under och vi andra garanterar. USA:s stöd är också militärt avgörande för Kiev.

EU på egen hand är för svaga för att de skulle kunna säkra en verklig fred på det sättet, på egen hand och utan stöd från USA (och dessutom är ju Uruslas kommission och en del andra kretsar i Europa aktivistiska, de drömmer om en segerfred där Ukraina och NATO kör över Ryssland - vilket inte alls är realistiskt).

Det är därför Moskva allt mer öppet har sagt att det är USA man behöver föra diskussioner med.
Citera
2025-01-29, 10:54
Medlem
TELAVIV91s avatar
Uk är för viktiga för Nato för att Eu ska vilja stöta sig med dem, så tills vidare är Eu=Uk i Ukrainafrågan.

Sedan har inte jag sett någon fredsplan annat än det utkastet från i våras om frusna frontlinjer.
Citera
2025-01-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Uk är för viktiga för Nato för att Eu ska vilja stöta sig med dem, så tills vidare är Eu=Uk i Ukrainafrågan.

Sedan har inte jag sett någon fredsplan annat än det utkastet från i våras om frusna frontlinjer.
EU och NATO i Europa är i praktiken tvillingklubbar numera De har i stort sett samma medlemslista om man räknar in länder som är fullvärdiga medlemmar i den ena klubben och nära associerade med den andra, t ex Irland, UK, Norge och före 2023 Sverige och Finland.

Så här har det varit sedan början av 2000-talet - EU:s östutvidgning 2004 kan ses som en parallell till NATO:s utvidgning österut. I bakgrunden till båda dessa expansioner finns förstås USA, EU:s "inofficiella 28:e medlem".

Den fredsplan som det snackas om är ett dokument som läcktes till media, men det är oklart om det verkligen härstammar från kretsen kring Trump och ifall det läcktes därifrån.
Citera
2025-01-29, 11:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Handlar inte om att stöta sig. UK sitter bara inte i förarsätet längre utan det är upp till EU hur man vill använda sig av dom. Och Nato utan ett engagerat USA som man inte vet vad man har är inget riktigt Nato ändå utan i praktiken nästan som EU som föregående skrev. Och EU själva är förlamade. Där ligger problematiken
Senast redigerad av Steff83 2025-01-29 kl. 11:24.
Citera
2025-01-29, 11:36
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Tror inte iran eller nord korea har något med en Natofred att göra. Om något kan usa möjligen kräva från Ryssland begränsningar hur mycket de får samarbeta med dem i gengäld för någon eftergift i Ukraina.

Det var inte min fråga.
Är det den starkes rätt som gäller?

Då kan du backa tillbaka till det jag skrev.
Den ena gruppen vs den andra gruppen.

Folk påstår ju att det är ett proxykrig, mot Nato, Väst USA och Nuland....
Senast redigerad av MrochMr 2025-01-29 kl. 11:44.
Citera
2025-01-29, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Handlar inte om att stöta sig. UK sitter bara inte i förarsätet längre utan det är upp till EU hur man vill använda sig av dom. Och Nato utan ett engagerat USA som man inte vet vad man har är inget riktigt Nato ändå utan i praktiken nästan som EU som föregående skrev. Och EU själva är förlamade. Där ligger problematiken
Det tragiska för oss här i Europa (som då inte nödvändigtvis är hänryckta Eurofiler, dvs EU-kramare) är att ju mer EU försöker muskla upp, centralisera beslutsfattandet till konferenser i Bryssel samt EU-kommissionen, och ju mer de försöker fylla rollen som "Guardians against Russia", ju mer kvaddar de demokratin på medlemsländernas egen nivå - samtidigt som de ändå aldrig på det sättet kommer att bli jämbördiga med USA (som dessutom har ett stort inflytande över Bryssel).

Ju starkare och mer centraliserat EU försöker bli, lett av hökarna i Bryssel (t ex Donald Tusk, Ursula, Kaja Kallas), ju mer trycker man på sikt sönder demokratin och den meningsfulla poitiken i de länder som ingår i blocket. EU är inte som USA; demokrati och vettig, långsiktig policy-making med bred folklig insyn och förankring kan i Europa i stort sett bara existera på den enskilda statens nivå.

EU borde, som jag ser det, ge upp sina ambitioner att bli en geopolitisk storspelare och istället koncentrera sig på rollen som ett mellanstatligt frihandelsblock med begränsad exekutiv övervåning - men det tycker förstås politikerna är för mesigt och ger alltför små karriärmöjligheter.
Senast redigerad av HepCat-X 2025-01-29 kl. 11:45.
Citera
2025-01-29, 11:45
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Det var inte min fråga.
Är det den starkes rätt som gäller?

Då an du bakca tillbaka till det jag skrev.
Den ena gruppen vs den andra gruppen.

Folk påstår ju att det är ett proxykrig, mot Nato, Väst USA och Nuland....
Oklart vad du menar med grupper och stora över de små.
Iran och Nordkorea har inget med Ukraina att göra. Finns rykten om att Nordkorea skickar deltagande "observatörer" för att lära sig, men Iran har jag inte hört något om överhuvudtaget. Ingen av dem är dock någon spelare i konflikten.

Proxykriget är möjligen Nato mot Ryssland med Ukraina som verkställare. Jobbigt roll för Ukraina men hittills verkar de ställa upp med glädje.
Senast redigerad av TELAVIV91 2025-01-29 kl. 11:56.
Citera
2025-01-29, 11:56
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Oklart vad du menar med grupper och stora över de små.
Iran och Nordkorea har inget med Ukraina att göra. Finns rykten om att Nordkorea skickar deltagande "observatörer" för att lära sig, men Iran har jag inte hört något om överhuvudtaget. Ingen av dem är dock någon spelare i konflikten.

Du menar att Iran och Nordkorea inte stödjer Ryssland, precis som väst stödjer Ukraina?
Menar du det??
Citera
2025-01-29, 12:05
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Du menar att Iran och Nordkorea inte stödjer Ryssland, precis som väst stödjer Ukraina?
Menar du det??
Naturligtvis menar jag det, finns ingen jämförelse. Sveriges väljer frivilligt att nästan gå i krig för Ukrainas skulle, ett betydligt större steg än Nordkorea som säljer granater till ett förmodligen högt pris.
Både Iran och Nordkorea är dessutom redan extremsanktionerade och har skäl att utnyttja situationen till stärka sitt läge med hjälp av Ryssland. Men båda är neutrala i just Ukraina kriget(ja, om Nordkorea finns där är de inte strikt neutrala men det är inte deras krig ändå)
Citera
2025-01-29, 12:05
Medlem
Citat:
Menar du det??
Nordkoreas stöd till Ryssland är ungefär femtio gånger mindre viktigt för Ryssland på slagfältet än Västs stöd över hela linjen är för Ukraina.
Citera
2025-01-29, 12:08
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Naturligtvis menar jag det, finns ingen jämförelse. Sveriges väljer frivilligt att nästan gå i krig för Ukrainas skulle, ett betydligt större steg än Nordkorea som säljer granater till ett förmodligen högt pris.
Både Iran och Nordkorea är dessutom redan extremsanktionerade och har skäl att utnyttja situationen till stärka sitt läge med hjälp av Ryssland. Men båda är neutrala i just Ukraina kriget(ja, om Nordkorea finns där är de inte strikt neutrala men det är inte deras krig ändå)

Vad röker du för något? Du verkar helt off.

Dagens stora komikinlägg.
Citera
2025-01-29, 12:08
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nordkoreas stöd till Ryssland är ungefär femtio gånger mindre viktigt för Ryssland på slagfältet än Västs stöd över hela linjen är för Ukraina.

Berätta hur du har beräknat detta?
Klart nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in