2025-01-28, 18:00
Medlem
iptrixs avatar
Trump har, genom vaga hot, fått danmark och Eu att rusta upp grönland så att det inte direkt kan snos av ryssland, och det kostade inte en amerikansk dollar.

Säga vad man vill men han får saker gjorda. På udda vis.
Citera
2025-01-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Trump har, genom vaga hot, fått danmark och Eu att rusta upp grönland så att det inte direkt kan snos av ryssland, och det kostade inte en amerikansk dollar.

Säga vad man vill men han får saker gjorda. På udda vis.
Det är nog tyvärr inte det enda han vill.
Dom enorma naturfyndigheterna är nog lika viktiga för USA/Trump.
Citera
2025-01-28, 18:07
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael.Glyndwr
Det är nog tyvärr inte det enda han vill.
Dom enorma naturfyndigheterna är nog lika viktiga för USA/Trump.
Kanske, kanske inte. Men vad HAR skett hittills?

Notera, få av er ogillar trumpet som jag men man måste var objektiv ibland.
Citera
2025-01-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Vilka arbetstillfällen?

Danmark måste betala + 182 miljoner svenska kronor för att städa upp efter amerikanerna.

Sen kommer Trump inte bara med ett förslag han hotar även med sanktioner och militär. Vilken jävla idiot.
I vilket sammang då..??
Citera
2025-01-28, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Kanske, kanske inte. Men vad HAR skett hittills?

Notera, få av er ogillar trumpet som jag men man måste var objektiv ibland.
Jag ogillar inte Trumps politik, han har vissa bra idéer.
För jänkarna är han nog bra, men för mindre länder och oss i Sverige är han en katastrof.
Jag tror tyvärr han menar allvar med sina försök att erövra nya landområden till USA.
Citera
2025-01-28, 18:18
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael.Glyndwr
Jag ogillar inte Trumps politik, han har vissa bra idéer.
För jänkarna är han nog bra, men för mindre länder och oss i Sverige är han en katastrof.
Jag tror tyvärr han menar allvar med sina försök att erövra nya landområden till USA.
Nja, nej. Om du nu inte pratar antarktis, eller Mars. Månen, Titan eller så. All mark på jorden har stämplats av nån.
Men, inte den utanför. Jag tror inte musketen finns där "av en händelse" eller för att leka boytoy.

I brist på mark att sno härnere, well .. det finns väldigt mycket däruppe.

Men att han e bra för jänkarna eller världen, nja. Det krävs mer än illfundighet för att driva ett stort land men DET har han ju. Han har just fått eu att utrusta danmark för miljarder utan en amerikansk dollar.
Citera
2025-01-28, 18:55
Medlem
Kedoxs avatar
Varför verkar inte dansken seriöst ha utvunnit den olja, naturgas & ädelmetall som jänkarna nu är sugna på?

Såklart ett stort och kostsamt projekt men vinsterna måste ju bli enorma.
Citera
2025-01-28, 19:18
Medlem
Eoppoyzs avatar
När Danmark ändå är igång borde de säga upp den militära närvaron som USA har på Thule-basen, för att markera detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Varför verkar inte dansken seriöst ha utvunnit den olja, naturgas & ädelmetall som jänkarna nu är sugna på?

Dålig infrastruktur.
Citera
2025-01-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uruzita1
Danskarna tuffar till sig och rustar upp på Grönland

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMdVWx/danmark-rustar-upp

Hur ni Trump kommer ta det?

Kommer han tolka det som en provokation?

+++

Rubriken har gjorts tydligare.
Ny rubrik: Danmark rustar upp sin militära närvaro på Grönland (2025)
Tidigare rubrik: Danmark rustar upp på Grönland
Jag tror inte Donald Trump menade vad han sa.
Citera
2025-01-28, 19:48
Medlem
Uruzita1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Jag tror inte Donald Trump menade vad han sa.

Det bra att du säger "tror" dom flesta här tycks veta allt. Dom är med på hemliga möten i Vita Huset och vet exakt vad Putin tänker för dom går in i hans hjärna och läser av samtidigt kallar dom alla andra för Foliehattar hehe

Men jag vet inte heller om han menade vad han sa eller inte. Samma sak med Panamakanalen utspelet för den delen eller Kanadagrejen. Men jag tror att han verkar mer resolut den här omgången. Kolla på hans reaktion mot Colombia när dom vägrade ta emot flyktingarna (Pietro ändrade sig ganska fort) eller om mexikanska golfen som döptes om.

Han är en skicklig förhandlare man har ingen aning
Senast redigerad av Uruzita1 2025-01-28 kl. 19:55.
Citera
2025-01-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox

1. Det er ikke Danmark der ejer retten til olie/naturgas/ädelmetall ..det gør Grønland.

2. Grønland besluttede i 2021 at stoppe al eftersøgning efter olie/naturgas.
https://naalakkersuisut.gl/da/Naalakkersuisut/Nyheder/2021/07/1507_oliestop

3. Der er ledt efter olie og naturgas i mange år ..uden at der er blevet fundet kommercielle fund..
https://ecos.au.dk/forskningraadgivning/temasider/olie-og-miljoe-i-groenland/olieefterforskning

https://www.geus.dk/om-geus/nyheder/nyhedsarkiv/2024/feb/hundrede-aars-boringer-i-groenland-kortlagt

4.Vedrørende minedrift og søgning efter ädelmetall i den grønlandske undergrund..har grønlænderne ikke været for smarte…[læs inkompetente] …hvilket nu muligvis kommer til at koste dem 15 milliarder kroner i erstatning til et australsk firma..
https://danwatch.dk/hoejt-spil-om-groenland-prisen-kan-blive-15-milliarder/
Senast redigerad av Esrum 2025-01-28 kl. 20:14.
Citera
2025-01-28, 20:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Löjligt att ett NATO-land anser sig behöva rusta upp ett försvar mot ett annat NATO-land. Hela idén med en allians går förlorad. Det spelar ingen roll om danskarna skickar dit allt de har eller en ensam soldat i roddbåt; om Trump verkligen skulle anfalla är det slut med NATO och det tror jag alla, inklusive Trump inser. Vad som händer nu är bara att den danska regeringen vill visa grönlänningarna att de inte ska få några idéer om att hoppa i säng med Trump istället.
Ja, det var nog inte riktigt det här svenskarna räknade med när de hastade in i Nato...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in