2025-01-28, 13:20
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Som jag förstod så har inte NOYB stämt IMY, utan bara överklagat IMY:s beslut till förvaltningsrätten.

Korrigerat*
Citera
2025-01-28, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Pågående fall:

1) EU-domstolen, brottsmålsdomar och GDPR, hur långt gånget är undantaget Sverige har för journalistik - initierat av GDPRWarrior. Tar upp om det är förtal att sprida brottsmålsdomar på internet och om man är berättigad till skadestånd.

Dom lär komma tidigast sensommaren - juli 2025. Räknat en handläggningstid på 16 månader från att förhandsavgörandet begärdes.

2) HFD, åklagarmyndigheten vägrade lämna ut brottmålsdomar med stöd av GDPR. Prövar svensk rätt i förhållande till GDPR.

3) HD, nyhetsbyrån Sirén överklagade att de fick ut brottsmålsdomar med förbehåll pga GDPR. Snarlikt till HFD målet.

4) NOYB, överklagade IMY beslut till förvaltningsrätten för att de inte följt inkomna klagomål.

Oklart när 2, 3, 4 kommer med dom, men antagligen snart.

https://computersweden.se/article/3498644/gor-inte-imy-sitt-jobb.html

Citat:
”IMY verkar blanda ihop sin roll med postväsendets. EU-lagstiftningen kräver att varje klagomål utreds och att varje överträdelse av GDPR åtgärdas”, säger Max Schrems i ett uttalande.

Därför har Noyb dragit IMY inför domstol. Första instans, Förvaltningsrätten i Stockholm, gick på IMY:s linje och menade att myndigheten har stor frihet att avgöra vad som ska utredas, och att informationsbrevet i det här fallet var en tillräcklig åtgärd. Men Noyb har förstås överklagat detta till Kammarrätten och flaggat för att man tänker driva det hela vägen till EU-domstolen om så krävs.

Verka ligga hos kammarrätten. Vi får kolla upp om dom kommit ännu.
Citera
2025-01-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Pågående fall:

1) EU-domstolen, brottsmålsdomar och GDPR, hur långt gånget är undantaget Sverige har för journalistik - initierat av GDPRWarrior. Tar upp om det är förtal att sprida brottsmålsdomar på internet och om man är berättigad till skadestånd.

Dom lär komma tidigast sensommaren - juli 2025. Räknat en handläggningstid på 16 månader från att förhandsavgörandet begärdes.

2) HFD, åklagarmyndigheten vägrade lämna ut brottmålsdomar med stöd av GDPR. Prövar svensk rätt i förhållande till GDPR.

3) HD, nyhetsbyrån Sirén överklagade att de fick ut brottsmålsdomar med förbehåll pga GDPR. Snarlikt till HFD målet.

4) NOYB, överklagade IMY beslut till förvaltningsrätten för att de inte följt inkomna klagomål.

Oklart när 2, 3, 4 kommer med dom, men antagligen snart.

Tillägger fler pågående fall:

5) EU-kommissionen har fått i uppdrag att utreda från EU-kammaren om Sverige bryter mot GDPR, efter klagomål till EU, så kallade framställning som gjorts av privatpersoner.

6) IMY har för första gången börjat utreda om databaserna ska lyda under GDPR efter klagomål till IMY.

7) Regeringen föreslår grundlagsändring så att databaser inte omfattas av grundlagsskydd och därmed ska lyda under gdpr. Går förslaget igenom förväntas det träda i kraft 1 januari 2027.
Citera
2025-01-28, 15:10
Medlem
Citat:
Tillägger fler pågående fall:

5) EU-kommissionen har fått i uppdrag att utreda från EU-kammaren om Sverige bryter mot GDPR, efter klagomål till EU, så kallade framställning som gjorts av privatpersoner.

6) IMY har för första gången börjat utreda om databaserna ska lyda under GDPR efter klagomål till IMY.

7) Regeringen föreslår grundlagsändring så att databaser inte omfattas av grundlagsskydd och därmed ska lyda under gdpr. Går förslaget igenom förväntas det träda i kraft 1 januari 2027.

Fler kommande/pågående fall som är relevanta:

8) Fackförbundet IF metall stämde i fjol en arbetsgivare som begärde belastningsregister på en anställd och som valde att inte förlänga anställningen då han förekom där. Fälls arbetsgivaren är det slut med att begära belastningsregister på arbeten som egentligen inte kräver det. (Har inte koll på hur det ligger till i fallet, behöver kollas upp).
https://da.se/2024/08/if-metall-stammer-arbetsgivare-vill-stoppa-koll-av-brottsregister/

9) Samnytts ansvariga utgivare dömdes i hovrätten till fängelse och att betala skadestånd efter att ha hängt ut och förtalat en person på samnytt. De övervägde att överklaga till HD, om det gjorts vet jag inte.
Det pågår dessutom ytterligare ett förtalsmål mot utgivaren och rättegång skulle inledas i början av detta år.
Detta är positivt då man inte ska kunna gömma sig bakom "journalistik" och "yttrandefrihet" när man väljer att förtala folk. Det går dessutom dåligt ekonomiskt för samnytt som riskerar nedläggning.
https://expo.se/nyhet/hovratten-skarper-pafoljd-for-samnytts-utgivare/

10) Flashbacks VD Jan Axelsson åtalas efter att ha låtit bli att radera olämpliga inlägg på flashback. Utgånget kan få stor betydelse för hur man får uttrycka sig på olika forum. Rättegång planeras att hållas i Stockholms tingsrätt i mars.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flashback-vd-atalad-for-andras-hets
Citera
2025-01-28, 19:23
Medlem
Om man inom någon månad eller två blir dömd för ett ringa brott, hur stor är risken att man kommer synas på verifiera, lexbase osv. Är det 100 %? Verkar som HD har börjat att neka dessa vidriga insekter att få ut domar eller stämmer inte det?

Det jag är rädd för är att det med största sannolikhet kommer att påverka jobbsökandet väldigt illa. För en riktig skitgrej dessutom.

Finns det något tillvägagångssätt jag kan använda mig utav för att anonymisera mina domar/inte låta någon få ut dem innan jag får eventuell dom?
Senast redigerad av testingxrat3d 2025-01-28 kl. 19:27.
Citera
2025-01-28, 19:26
Medlem
[quote=Justice--|90837995]Fler kommande/pågående fall som är relevanta:

9) Samnytts ansvariga utgivare dömdes i hovrätten till fängelse och att betala skadestånd efter att ha hängt ut och förtalat en person på samnytt. De övervägde att överklaga till HD, om det gjorts vet jag inte.
Det pågår dessutom ytterligare ett förtalsmål mot utgivaren och rättegång skulle inledas i början av detta år.
Detta är positivt då man inte ska kunna gömma sig bakom "journalistik" och "yttrandefrihet" när man väljer att förtala folk. Det går dessutom dåligt ekonomiskt för samnytt som riskerar nedläggning.
https://expo.se/nyhet/hovratten-skarper-pafoljd-for-samnytts-utgivare/

*Korrigering*

Hovrättens dom överklagades till HD som valde att inte ge prövningstillstånd. Domen vinner därmed laga kraft och samnytts ansvariga utgivare Mats Dagerlind döms till en månads fängelse, skadestånd på 40 000 kr till målsägande och att betala rättegångskostnader där närmare 200 000 kr är motpartens plus sina egna advokatkostnader.

Hoppas på ännu en fällande dom i kommande rättegång mot honom gällande ännu en förtal.

Journalistik ska vara sakliga, inte personpåhopp och uthängning av människor. Sådana skitsidor är rena skvallersidor där surgubbar får möjlighet att vädra sina vidriga åsikter på andra människors bekostnad.
Senast redigerad av Justice-- 2025-01-28 kl. 19:32.
Citera
2025-01-28, 23:42
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Om man inom någon månad eller två blir dömd för ett ringa brott, hur stor är risken att man kommer synas på verifiera, lexbase osv. Är det 100 %? Verkar som HD har börjat att neka dessa vidriga insekter att få ut domar eller stämmer inte det?

Det jag är rädd för är att det med största sannolikhet kommer att påverka jobbsökandet väldigt illa. För en riktig skitgrej dessutom.

Finns det något tillvägagångssätt jag kan använda mig utav för att anonymisera mina domar/inte låta någon få ut dem innan jag får eventuell dom?

Som det fungerar idag är det med 100% säkerhet att du kommer finnas med och få den röda flaggan.
Citera
2025-01-28, 23:51
Medlem
Citat:

Ansök om sekretessmarkering/maskering av dina personuppgifter med stöd av GDPR eller OSL då det är ett allvarligt ingrepp i din integritet. Begär förhandsavgörande från EU-domstolen.

Du bör nog ha jurist då det verkar inte finnas någon praxis kring detta.

Det är så jag tänker göra ifall min tvist går till domstol. Fram tills dess förhalar jag det bara.
Citera
2025-01-29, 01:42
Medlem
Citat:

Några domstolar i Sverige nekar utlämning till databaserna. Finns de som fortfarande ger ut. Så beror mer på vilken domstol du får din dom. Är det i Norrland så har såvitt jag vet de slutat ge ut handlingar efter flera beslut och domar.

Om det är möjligt, försök förhala processen tills dom i HD/HFD är på plats som troligen kommer helt förbjuda utlämning till kommersiella brottsdatabaser. Säg att du är sjuk och om möjligt fixa läkarintyg, behöver akut resa utomlands pga dödsfall eller hitta på något som gör att det kan skjutas fram.

Får du en dom innan HD/HFDs avgörande på en domstol som inte vägrat utlämning hamnar du med största sannolikhet på lexbase mfl, som oss andra.
Citera
2025-01-29, 09:11
Medlem
Citat:
Några domstolar i Sverige nekar utlämning till databaserna. Finns de som fortfarande ger ut. Så beror mer på vilken domstol du får din dom. Är det i Norrland så har såvitt jag vet de slutat ge ut handlingar efter flera beslut och domar.

Om det är möjligt, försök förhala processen tills dom i HD/HFD är på plats som troligen kommer helt förbjuda utlämning till kommersiella brottsdatabaser. Säg att du är sjuk och om möjligt fixa läkarintyg, behöver akut resa utomlands pga dödsfall eller hitta på något som gör att det kan skjutas fram.

Får du en dom innan HD/HFDs avgörande på en domstol som inte vägrat utlämning hamnar du med största sannolikhet på lexbase mfl, som oss andra.

Okej, bra tips. Hade gärna gjort det, men problemet är att polisen använde sig utav "snabbare lagföring" på mig vilket innebär att det gav direkt ett papper till och datum till en rättegång, och det var mitt val om jag ville gå dit eller inte. SKulle jag inte gå dit den dagen skulle de ha rättegången utan mig, tydligen.
Citera
2025-01-29, 09:43
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:

Anmäl utlandsflytt och betala för en tjänst som Deleteme, så tar dom ner all info som säljs.
Ordna en brevlåda som inte är direkt kopplad till ditt namn. Sen är det klart, men du kommer inte få hjälp av myndigheter mer då. Inga mer kärleksbrev från dom, ingenting. Folkbokföringen tas bort då och du hängs inte ut mer.

Detta är inte för alla såklart. Många behöver bli förvaltade av myndigheter så att dom vet vad dom ska göra med sina liv och pengar. Vissa behöver bli dömda också för att dom inte kan sluta skada andra människor. Dom behöver förvaltande myndigheter.
Citera
2025-01-29, 10:25
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Anmäl utlandsflytt och betala för en tjänst som Deleteme, så tar dom ner all info som säljs.
Ordna en brevlåda som inte är direkt kopplad till ditt namn. Sen är det klart, men du kommer inte få hjälp av myndigheter mer då. Inga mer kärleksbrev från dom, ingenting. Folkbokföringen tas bort då och du hängs inte ut mer.

Detta är inte för alla såklart. Många behöver bli förvaltade av myndigheter så att dom vet vad dom ska göra med sina liv och pengar. Vissa behöver bli dömda också för att dom inte kan sluta skada andra människor. Dom behöver förvaltande myndigheter.
Vad gör tjänsten deleteme exakt sa du? Tar bort dig ifrån lexbase?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in