2025-01-27, 21:39
Medlem
Det är nog inte så långsökt att Danmark rustar upp för att försvara Grönland mot USA. Snarare verkar det som att Danmark kanske fått nya insikter efter samtalet mellan Trump och Mette.

Trump hävdar ju att han vill ha Grönland för att försvara den fria världen.
Är det istället en roll som Danmark nu tar på sig?

Kan tänka mig att både Ryssland och Kina är intresserade av området.
Senast redigerad av Chillgren 2025-01-27 kl. 21:41.
Citera
2025-01-27, 21:40
Medlem
Uruzita1s avatar
[quote=RonnyKålman|90832484]Nej, står klart och tydligt att Danmark rustar upp pga Trumps hot och utspel. Danmark är inte Sverige, endast vi svenskar skulle få för oss att göra nåt så mesigt i ett sånt här läge.

Jag är grymt imponerad av Danmark där det är mer verkstad än snack. Det tog dem par dagar så var beslutet redan taget och maskineriet igångsatt.

Skulle det vara Sverige skulle vi vända på papper och diskutera ett eventuellt uttalande om saken under sisådär 12-18 månader.[/QUOT

Jag är också as impad.

Tuffe uffe skulle köra strutsen och springa hem till sin pojkvän
Citera
2025-01-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Det handlar om att markera på sånt sätt att Trump drar sig från att ens skicka militär dit. Det blir för dyrt helt enkelt.
Dessutom är jag säker på att norge, finland och kanske tilloch med Sverige skulle hjälpa till. Sen får du räkna med en kedjereaktion på det hela där halva europa skulle ställa sig på skandinaviens sida och då blir det helt plötsligt väldigt jobbigt för USA.

Tror du underskattar läget
Danmark har totalt stöd från EU i konflikten med USA,
tror inte Trump har lust att göra sig omöjlig redan i detta
skede utan förklarar Danmarks upprustning som en seger för hans ultimatum.
Citera
2025-01-27, 22:22
Medlem
Inte omöjligt att vi skickar trupp mot Danmark för att imponera på Natos ledare.
Citera
2025-01-27, 22:31
Medlem
OneTaps avatar
blir nog tredje världs kriget om jänkarna sätter fot på greenland. dags o inhandla dass papper o konserv burks mat :P
Citera
2025-01-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
blir nog tredje världs kriget om jänkarna sätter fot på greenland. dags o inhandla dass papper o konserv burks mat :P
Ja, man känner att det blir mer och mer spänningar. Och arenan för ett tredje världskrig verkar fokuseras på europa. Och denna gång åker sverige med i leken. Jag tycker dock att det kommer bli en spännande upplevelse. Jag är redo!
Citera
2025-01-27, 22:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Löjligt att ett NATO-land anser sig behöva rusta upp ett försvar mot ett annat NATO-land. Hela idén med en allians går förlorad. Det spelar ingen roll om danskarna skickar dit allt de har eller en ensam soldat i roddbåt; om Trump verkligen skulle anfalla är det slut med NATO och det tror jag alla, inklusive Trump inser. Vad som händer nu är bara att den danska regeringen vill visa grönlänningarna att de inte ska få några idéer om att hoppa i säng med Trump istället.
Hela idén med en allians går förlorad om presidenten för det absolut mäktigaste landet i alliansen börjar underminera, pressa och hota sina allierade.
Citera
2025-01-27, 22:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Det är ingen provokation mot USA. Snarare har Grönland/Danmark fått en uppmuntran att satsa mer på försvaret. Trumpan är nöjd.
Precis, han har ju tjatat om att övriga Nato ska öka sina försvarsanslag, något som han har rätt i och som Danmark nu tar action på.
Citera
2025-01-27, 22:55
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
USA har varit där sedan andra världskriget.
Citera
2025-01-27, 22:56
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uruzita1
Danskarna tuffar till sig och rustar upp på Grönland

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMdVWx/danmark-rustar-upp

Hur ni Trump kommer ta det?

Kommer han tolka det som en provokation?

Han kan tolka det hur han vill. Han har inget med det att göra.
Han är som ett bortskämt barn som börjar lipa om han inte får det han pekar på.
Han har vissa poänger helt klart. Särskilt hans kamp mot sexism DEI etc, men detta är rent trams.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-01-27 kl. 23:04.
Citera
2025-01-27, 22:57
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hela idén med en allians går förlorad om presidenten för det absolut mäktigaste landet i alliansen börjar underminera, pressa och hota sina allierade.

Ja.
Citera
2025-01-27, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Nej, står klart och tydligt att Danmark rustar upp pga Trumps hot och utspel. Danmark är inte Sverige, endast vi svenskar skulle få för oss att göra nåt så mesigt i ett sånt här läge.

Jag är grymt imponerad av Danmark där det är mer verkstad än snack. Det tog dem par dagar så var beslutet redan taget och maskineriet igångsatt.

Skulle det vara Sverige skulle vi vända på papper och diskutera ett eventuellt uttalande om saken under sisådär 12-18 månader.

Du glömde den obligatoriska utredningen på ytterligare 12-18 månader för att därefter göra en utredning som som utreder att det utreddes rätt den första gången. Sedan är det nytt styre och maskineriet börjar om. Ibland förundras jag över att vi lyckas få något gjort alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in