2025-01-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Du har rätt i att jag inte lusläst juridiken i det fallet. Men jag är hyfsat säker på att man i en privatägd lokal får ha övervakningskameror om eleverna skriver under ett godkännande. Jag menar nu inte att man skulle ha kameror i rummen och toalettutrymmen. Men i allmänna utrymmen. Det finns inga garantier för att det skulle hindra övergrepp. Men samtidigt är det inte Alcatraz, det skulle sannolikt avskräcka skolelever från att bryta mot ordningsregler. Exempelvis torde det ju då synas om en grupp elver gått in i någon annan elevs rum.

Men du har rätt i att jag som sagt inte lusläst juridiken. Kameraövervakning var mest ett förslag jag slängde ur mig för att belysa att om eleverna inte vågar förvara alkohol på rummen. I rädsla för att bli påkomna och eventuella konsekvenser, kan man säkerligen använda vad det nu var för metod att inpränta att de ska ge fan i att bete sig illa mot varandra.

Lundsberg har tydligen resurser att upprätthålla vissa ordningsregler. Det låter märkligt att de skulle vara handfallna och oförmögna att upprätthålla just en ordningsregel.

Som sagt tror jag inte ett dugg på att det handlar om budget och resursproblem. De lyckas med någon sorts tillräckligt avskräckande policy avskräcka elever från att bryta mot ordningsreglerna. Men samtidigt skulle de vara hjälplöst handfallna inför systematisk mobbing.

Men om vi i vilket fall ska kommentera budgeten så kostar inte mitt eget boende och mat trehundra lax om året Och då har jag inkluderat drift och underhåll. Att inhysa och utfodra 260 elever i hus de redan äger kan näppeligen landa på en nettoutgift som närmar sig trehundra tusen per elev. Det kommer bli svårt att övertyga mig om att Lundsbergs internatdrift ligger på ungefär plus minus noll och i all väsentlighet är självkostnadspris.

Med 260 elever drar de alltså in 70 mille. Vad kan den genomsnittliga driften av internaten ligga på årligen? Tio mille? Femtio mille?! Jag tar i så jag skiter på mig, men får ändå inte ihop de att de går på knäna rent ekonomiskt.

Jo men de har ju även 100+ anställda sammanlagt... blir ju en dyr prislapp...
Citera
2025-01-26, 05:36
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det där skrev Guillou om redan 1980 i sin roman Ondskan. 2015 var det lika illa.
SVT kan i dag berätta om allvarliga missförhållanden på den anrika internatskolan Lundsberg.
Inget har alltså blivit bättre.

Vilka har vi som gått på dessa skolor?
Det är väl debunkat av hans skolkamrater sedan urminnes. Om faktumet att en klotrund pojk med jordens kortaste armar påstod sig vara skolmästare i simning inte var försvårande nog för historiebygget, så borde åtminstone faktumet att Lundsberg helt saknade simhall varit spiken i kistan. Det är dock hans bästa roman, även om det säger väldigt lite.

OT Antar att det är klassiskt AIK-beteende som varit i farten, att nån fått en oönskad köksattiralj eller inredningsdetalj uppförd i stjärten?
Senast redigerad av brukstjack 2025-01-26 kl. 05:39.
Citera
2025-01-26, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Det är väl debunkat av hans skolkamrater sedan urminnes. Om faktumet att en klotrund pojk med jordens kortaste armar påstod sig vara skolmästare i simning inte var försvårande nog för historiebygget, så borde åtminstone faktumet att Lundsberg helt saknade simhall varit spiken i kistan.
Ondskan utspelar sig tydligen på Solbacka. Där finns i alla fall i dag bassäng.
Citera
2025-01-26, 07:05
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ondskan utspelar sig tydligen på Solbacka. Där finns i alla fall i dag bassäng.
Inte när vår lilla korsriddare skolade sig i lilla katekesen.
Citera
2025-01-26, 09:53
Medlem
mrmiltons avatar
Citat:
Det är väl debunkat av hans skolkamrater sedan urminnes. Om faktumet att en klotrund pojk med jordens kortaste armar påstod sig vara skolmästare i simning inte var försvårande nog för historiebygget, så borde åtminstone faktumet att Lundsberg helt saknade simhall varit spiken i kistan. Det är dock hans bästa roman, även om det säger väldigt lite.

OT Antar att det är klassiskt AIK-beteende som varit i farten, att nån fått en oönskad köksattiralj eller inredningsdetalj uppförd i stjärten?
Det är en tämligen vanlig tanke hos mobboffer att ägna sig åt hämndfantasier. Guillou tog det längre än de flesta, finns inte ett uns av sanning i hans uppdiktade uppgörelser med barndomens plågoandar. En socialt oduglig tjockis med grandiosa idéer om den egna förmågan måste ha varit ett extremt tacksamt objekt att reta upp på olika vis.
Citera
2025-01-26, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeldar1122
Var får du denna bild från?! Vad jag fattar tar skolan välldigt seriöst på all sorters pennalism/invigelse
Jag kan ju ha fel men sett till skolans historia och att det gång på gång sker något där så undrar man ju hur skolan egentligen jobbar med denna problematik.
Citera
2025-01-26, 11:48
Medlem
redbullosodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Guillou är ju ett unikum. Inte många Lundsbergare står senare i livet och balanserar på den yttersta vänsterkanten. Sedan var det väl å andra sidan inte självvalt att han hamnade där. Gåsleverkommunist blev han likväl.
Är snarare posörsosse, är vänster för att provocera.
Väldigt vanligt, Palme var en som ville bråka med släkten.
Citera
2025-01-26, 13:38
Medlem
galge i röven igen?
Citera
2025-01-26, 15:28
Medlem
Citat:

Vad har Lundsberg med romanförfattarens simning att göra? Han gick ju på en helt annan skola och har aldrig hävdat att han simmat en meter på Lundberg. Så du slog väl bara in en spik i din egen kista och kan ta dörren till vänster ut ur denna diskussion.
Citera
2025-01-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeldar1122
Håller helt med det tidigare citerade inlägget. Mycket av allt det där är myter som sprids av sådana som du, som av någon anledning har ett personligt problem med barn (har du inget bättre för dig?) som går på en skola precis som alla andra barn, med skillnaden att de bor närmre skolan. Du kan heller inte generallisera att alla barn som går på Lundsberg är svin som är psykopater. Jag kan generallisera och säga att de flesta som har ett problem med Lundsberg bara för att de är avundsjuka på överklassen. Inte så kul längre?

Myter?! Fråga dig varför du lever i total förnekelse. Överklassen odlar sedan många decennier en kultur på internaten där deras barn begår systematiska övergrepp på varandra genom så kallad kamratuppfostran. Företrädesvis på elevhemmen.
Det sista någon är avundsjuk på är att få en skitkorv nedtryckt i halsen eller en galge i stolgången när andra ”kamrater” jublar. Jo, möjligtvis du då som hyllar den här pennalismen och gärna ser att fler barn får men för livet. Nej, det är inte fråga om att vilka barn som helst skulle skapa Flugornas Herre på internaten. Det här är institutionaliserat av överklassen och mycket väl dokumenterat och bekräftat av just överklass.
Citera
2025-01-26, 16:07
Medlem
Citat:
Inte när vår lilla korsriddare skolade sig i lilla katekesen.

Han gick där 1959-1960. Jag har länkat ett nummer av svensk simsport från 1957. Där hittar du en röstlängd från samma år och en förening i den är Solbacka Läroverk. Så simhall eller ej, de tävlade iaf i simning innan KGB-agenten började på skolan.

Att han sedan inte simmade 100 meter på under 57 sekunder som 16-åring är en annan sak. Inte heller verkar han ha deltagit i några DM, SM eller andra liknande tävlingar. Men likväl kan ha varit bäst på att simma i plugget, del lär knappast krävt några övermänskliga krafter för det.

Boken Onskan är ju sedan skönlitterär och givetvis är inte bara namn i den påhittade. Så även om den gode JG inte var bäst i klassen på ett endaste något, kan ju hans beskrivning av kamratuppfostran och annat vara helt med sanningen överensstämmande. Och det är väl mer intressant för tråden än huruvida JG kan simma eller ej.

https://svensksimidrott.se/download/18.355b2e36190d085110e8193b/1721908153414/Simsport%201957%20del%203.pdf
Citera
2025-01-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmilton
Det är en tämligen vanlig tanke hos mobboffer att ägna sig åt hämndfantasier. Guillou tog det längre än de flesta, finns inte ett uns av sanning i hans uppdiktade uppgörelser med barndomens plågoandar. En socialt oduglig tjockis med grandiosa idéer om den egna förmågan måste ha varit ett extremt tacksamt objekt att reta upp på olika vis.

Menar du att det aldrig förekom kamratuppfostran på Solbacka av det slag som JG beskriver det i Ondskan, eller menar du att han aldrig slog tillbaka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in