2025-01-26, 14:55
Avstängd
pojkpingiss avatar
Indisk mat för mig handlar i första rum om kryddorna, och om såserna. På en bra indisk restaurang (helst i England) kan det vara en delikatess. Mycket slow cooking. Mycket själ och hjärta i maten. Personligen äter jag inte färdig eller halvfabrikat av thai eller kinesiskt, thai är gravt överskattat, iaf den smörja vi som regel frå via vagnar och luggslitna syltor i Sverige. Det är grismat. Det är mest kolhydrater och, oljor och fett, uppblandat med frusna grönsaker och sämsta tänkbara kyckling eller "biff".

Jag äter ofta indiskt, både på restaurang och lagar själv (inget svårt alls). Hemligheten med bra indiskt är just bra kryddor, blandningarna och såserna, att det är kunskap, kärlek och heder i matlagningen. Maten tar sin tid att göra, smakerna ska sakta blomma ut. Den gemene svenska thai- och kinesmaten är som sagt ett hån, både mot kunden och mot den ursprungliga och smakfulla matkulturen. Thai-holkar levererar sämre mat för kropp och själ än vad McDonnalds gör, och då är det illa.
Citera
2025-01-26, 14:58
Medlem
Glostrups avatar
Indisk mat är mångsidig och god, och som med de flesta internationella kök så finns det restauranger av olika typ och med olika kvalitet. Den indiska ”hajpen” var nog betydligt större för 10-15 år sedan, i storstäder just nu är det nog ingen som lyfter på ögonbrynen när det öppnas en ny indisk restaurang.

Chicken tikka (butter) masala är heller inte en traditionell indisk rätt, den anses allmänt ha sitt ursprung i Storbritannien. Det är en ganska smaklös rätt, jämfört med mer klassiska indiska rätter, och inget som jag äter när jag går på indisk restaurang.

Jag förstår mig inte på trådstarter som denna, smak är individuell och det går väl knappast att få den som redan har bestämt sig för att hata något att ändra sin inställning. Jag konstaterar bara att det måste vara väldigt tråkigt att vara så inskränkt att man drar ett helt lands kök (särskilt ett så stort land som Indien) över en kam.

Jag tror ju inte heller att TS ens har ätit riktigt indisk mat, i olika delar av Indien, vilket jag tycker är en förutsättning för kunna bilda en någorlunda välgrundad åsikt om maten där. Det som TS gör är ungefär som att ha ätit en sill ur en burk från IKEA, och utifrån detta bestämmer sig för att såga hela den svenska matkulturen vid fotknölarna. Det är mest tröttsamt, ignorant och korkat, enligt mig.
Citera
2025-01-26, 15:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Finns mycket bra indisk mat, den där indiska restauranten vid Fatbursparken är underbar (åtminstone när jag käkade där sist runt 2010).

Vindaloo, tandoorikyckling, curry, naan, dal.
Citera
2025-01-26, 15:13
Medlem
biljardballes avatar
Det är som att säga att regnbågen är för färgglad - smaken är olika.
Indisk mat är som en explosion av kryddor som dansar tango på din tunga, och vissa älskar showen medan andra vill ha tystnad.
Tikka masala - det är som en rockstjärna på matens scen, men du hör bara bruset.
Du är inte ensam, men världen gillar vad den gillar - och just nu är det kryddor, värme och lite kaos på tallriken.
Citera
2025-01-26, 15:17
Medlem
”Indisk” mat i Sverige är väl framförallt en mix av kök från Bangladesh. Rätt ska vara rätt… söta smöriga röror, sådant går hem.
Citera
2025-01-26, 15:19
Medlem
JohnnieStalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Det va inte frågan, håll dig till topic din indian.

Om de är giftigt, hur kommer de sig att indier lever tills de är 100+?

Därför att de har fungerande kvinnor som lagar mat på riktiga råvaror åt familjen. Det du äter på en indisk restaurang i Sverige är inte samma som en indisk familj äter varje dag.
Citera
2025-01-26, 15:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Vad är de för jävla hype kring detta? Så fort nåt nytt indiskt ställe slår upp dörrarna så svämmar det över av galna svenskar som älskar maten.

För några år sen när jag jobbade vart de lycka där de serverades tikka masala i lunchrestaurangen från alla kollegor mm..

Varför? Vad är grejen? Jag HATAR indisk mat det smakar skit och tikka masala luktar indisk svett!!

Är jag verkligen ensam om att hata indisk mat? Varför gillar alla maten?

Håller helt med dig. Curry är en riktigt äcklig krydda. Alla indiska rätter är kyckling som simmar i någon mjölig fet ljummen sås i gräll signalfärg.
Citera
2025-01-26, 15:22
Avslutad
Naanbrödet är okej. Sen är dom väl duktiga på currysås.

Jag är inte så insatt, men fick lust att testa.
Citera
2025-01-26, 15:40
Medlem
Håller inte med om att indiska restauranger är så populära. Iallafall inte 2025. Det var väl mer 2005? Den maten som många indiska restauranger är inte heller sån mat som de äter i Indien. Det som oftast serveras på sveska indiska restauranger är nordindisk festmat med försvenskade recept. I Indien äter man inte så mycket kött och kyckling.

När jag var i Indien så var det nästan bara grönsaksröror som serverades med yoghurtsås, ris och bröd. Tröttnade ganska fort på den maten.
Citera
2025-01-26, 15:42
Avslutad
Hittar många till salu på Blocket. Ger ett tips om du vill ha en https://www.blocket.se/annons/stockholm/indisk_restaurang_sodermalm/1002215096

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Grejen med indisk mat är att det är gott. Men inte fan svämmar det över av kunder när det öppnas ett nytt indiskt ställe. Öppnas det ens indiska restauranger längre?

I ditt svar, utgå inte från vad DU tycker om indisk mat eller hur det är i din hemby.
Citera
2025-01-26, 15:42
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
”Indisk” mat i Sverige är väl framförallt en mix av kök från Bangladesh. Rätt ska vara rätt… söta smöriga röror, sådant går hem.

Har hört samma från Indiska kollegor och bekant från Sri Lanka. Svenska indiska restauranger är ett mishmash av olika regionala kök enligt dem. Plus ett gäng rätter med ursprung från Storbritannien.
Citera
2025-01-26, 15:48
Medlem
Jultrollets avatar
Här i stan finns det en indisk restaurang men inte är det någon rusning dit. Det sitter någon enstaka person därinne vid lunchtid och en och annan hämtar förstås, men någon hype har det aldrig varit här. Inte ens när det var nyöppnat.

Köpte mig nyligen ett par böcker om indisk mat och har testat några recept som var riktigt goda. Vintertid gillar jag mycket kryddor och trivs att variera min matlagning, och då är indiskt från olika regioner roligt att prova som variation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in