2025-01-24, 22:50
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.di.se/nyheter/shb-hakar-pa-trenden-begransar-hemarbetet/

Vad är det här för jävla trams?

Varför måste folk korka igen vägarna runt Stockholm för jobb som lika gärna kan skötas på distans?

Var så skönt att slippa alla köer under pandemin.

Hur har ni med distansarbete? Är ni begränsade, eller är det viktigare att jobbet blir gjort, snarare än var det blir gjort?

Chefer med kontrollbehov och behov av att synas? Eller svundsjuka från andra?
Vad ligger bakom?
Vi får arbeta hemma två valfria dagar i veckan (tidigare tre), dock föredrar jag kontoret, då jag gillar det sociala!
Citera
2025-01-24, 22:51
Medlem
För att förtydliga, Handelsbanken är en bank som jag tidigare nämnt är speciell, man har överlevt det mesta med flera fall sexuella trakasserier, mobbing på arbete och korrupta rekryteringar samtidigt som man utåt sätt försöker vara en ”elit” bank när man har brist på utbildad personal och rekryterar helst internt eller vänner till anställda.

Trots att man stängt ner närmare 200 kontor har man 12.000 anställda, ingen kund känner någon skillnad mot när det fanns ytterligare 200 kontor. Alla dessa ”låtsas” jobbare på banken är många och det är förståeligt att folk stannar så länge. Banken skryter med att det har så många som ”stannar” karriären ut, det är snarare ett tecken på anställda som inte är ambitiösa och nöjer sig, detta speglar sig såklart. Säkert hade man kunnat sparka 40 procent av alla anställda utan att detta skulle påverka marknadsandelarna. Sedan med att man har öppet på lokala kontor 5 timmar om dagen, när man säger att man vill ha ” lokal närvaro” rimmar riktigt illa.

Jag brukar få frågan varför slutade du på SHB efter alla år? - jo för att utvecklas och göra något annat och lämna det bekväma.
Var det värt det? - inte lönemässigt, det är en skillnad att sitta och ”chilla” på jobbet en hel dag jämfört med att jobba ordentligt och komma hem trött på eftermiddagen däremot vill man lära sig något.
Det är markant skillnad på att jobba på Handelsbanken jämfört med mitt nuvarande.

Så är ni ambitiösa och verkligen vill lära er bankvärlden ska ni söka jobb på t ex SEB eller Carnegie. Undvik SHB.
Citera
2025-01-24, 22:55
Medlem
Citat:
Varför inte ta möjligheten att spara in lokalkostnader och höja lönsamheten?
De har redan usla lokaler så där finns inget att spara.
Citera
2025-01-24, 23:07
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mll111
För att förtydliga, Handelsbanken är en bank som jag tidigare nämnt är speciell, man har överlevt det mesta med flera fall sexuella trakasserier, mobbing på arbete och korrupta rekryteringar samtidigt som man utåt sätt försöker vara en ”elit” bank när man har brist på utbildad personal och rekryterar helst internt eller vänner till anställda.

Trots att man stängt ner närmare 200 kontor har man 12.000 anställda, ingen kund känner någon skillnad mot när det fanns ytterligare 200 kontor. Alla dessa ”låtsas” jobbare på banken är många och det är förståeligt att folk stannar så länge. Banken skryter med att det har så många som ”stannar” karriären ut, det är snarare ett tecken på anställda som inte är ambitiösa och nöjer sig, detta speglar sig såklart. Säkert hade man kunnat sparka 40 procent av alla anställda utan att detta skulle påverka marknadsandelarna. Sedan med att man har öppet på lokala kontor 5 timmar om dagen, när man säger att man vill ha ” lokal närvaro” rimmar riktigt illa.

Jag brukar få frågan varför slutade du på SHB efter alla år? - jo för att utvecklas och göra något annat och lämna det bekväma.
Var det värt det? - inte lönemässigt, det är en skillnad att sitta och ”chilla” på jobbet en hel dag jämfört med att jobba ordentligt och komma hem trött på eftermiddagen däremot vill man lära sig något.
Det är markant skillnad på att jobba på Handelsbanken jämfört med mitt nuvarande.

Så är ni ambitiösa och verkligen vill lära er bankvärlden ska ni söka jobb på t ex SEB eller Carnegie. Undvik SHB.

Octagonen hade inget att göra med att folk stannade?
Citera
2025-01-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Man vill få igång handeln!
Lunchshoppandet, mathandlandet, galleriorna
Exakt
Bankanställda som springer runt och fikar, lunchar, AW
In och köper en skjorta, blommor till frun
Ruljans i butikerna
Citera
2025-01-24, 23:21
Medlem
calvinclowns avatar
Dåliga chefer som inte pallar prestera som chef. Det är enklare att känna kontroll för dem att göra så här.
Citera
2025-01-24, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mll111

I sådana fall måste du ha jobbat centralt i banken.

För som rådgivare kan man inte "chilla" på samma sätt.
Citera
2025-01-24, 23:44
Medlem
Många som myglar och inte gör ett skit hemma så kan delvis förstå det, blir lite kollektiv bestraffning.

Nu måste jag vara på kontoret nuförtiden, och ärligt talat så jobbar jag sämre nu. När folk är tillsammans snackar man helt enkelt för mycket skit och inte fokuserar på jobbet. Blir konstant diskussionsämnen om sport och politik osv.

När man vara hemma så var allt väldigt mycket mer svart och vitt, man fick bättre sömn, orkade mer och gjorde sitt jobb då det enbart var mig och datorn. Inget som kunde störa förutom arbetsrelaterade orsaker.

Har dock ingen familj som kan störa.
Citera
2025-01-24, 23:47
Medlem
Citat:
Fråga dig istället varför äldre och seniora arbetare skulle vilja "kunskapsöverföra" och därmed göra sig själva utbytbara. Är inte det rätt korkat?

Nej, jag behöver inte föra det resonemanget. Det gör arbetsgivare med stöd i forskning. Vill de seniora medarbetarna inte stå till tjänst med att överföra kunskap kan de sluta eller starta eget. Diskussionen gäller trenden att fler arbetsgivare vill begränsa distansarbetet. För egen del tror jag på en balans.
Citera
2025-01-25, 00:00
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Han vill ha kontroll, han litar inte på sina anställda helt enkelt.
Ett väldigt ineffektivt och konstigt sätt att hantera det på isåfall.

Det är väl bara att övervaka arbetsdatorn?

Min arbetsdator och alla verktyg som hör till är strikt övervakade, och jag har inga problem med det alls. Arbetsgivaren ser varenda knapptryck jag gör — och det är underbart. Arbetsgivaren vet att jag gör mitt jobb, och jag behöver inte oroa mig över att göra någon jävla show med massa ständiga ”Jag har gjort detta nu” för att visa att jag faktiskt arbetar.

Jag förstår syftet med övervakningen och väljer hellre det istället för att spendera stora delar av mina dagar åt att sitta i trafiken, jaga parkeringsplats, stressa och förlora stora delar av mitt liv åt någonting som inte har varken nytta eller syfte — samtidigt som jag kan vara så effektiv som möjligt. Samtidigt sparar arbetsgivaren och samhället pengar. Pengar som jag gärna hellre ger till arbetstagare som verkligen måste befinna sig på plats.

Hur i hela helvete kan man förespråka tvång av att befinna sig på en plats om jobbet går att utföra på distans? Det gynnar ingen, det är ett stort slöseri som som inte gynnar någon, snarare kostar alla.

Distansarbete möjliggör dessutom möjligheter att per automatik logga allting (du kan inte logga att X vid kaffebryggaren sa till Y att göra Z). Allt som görs via en dator kan även effektiviseras, inte minst nu för tiden.

Total idioti att kräva 1800-talsmetoder för att på ett ineffektivt och osäkert sätt ”hålla koll” på arbetstagarna (som om ”befinna sig på en plats” är samma sak som ”göra sitt jobb”). Jag ser inga fördelar ur något perspektiv alls och tycker att man bör fundera på om ledningen faktiskt ska vara ledningen
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-01-25 kl. 00:19.
Citera
2025-01-25, 00:14
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Låter som att du är en riktig vänsteraktivist som vill leva på socialbidrag, men nu tvingas till att söka jobb, därav din bitterhet.

Snarare du som låter som en liten stövelslickare och bror duktig. En sån där som man hatar att ha som kollega, chefens lilla gullegris.

Antar att du har ett jobb som inte kan utföras på distans så du känner att det är orättvist att andra får jobba hemifrån?
Citera
2025-01-25, 00:47
Medlem
DayNites avatar
Handelsbanken är väl känt för sin nepitism.
Många chefer som varit där en längre tid tar in sina barn som i sin tur får chefspositioner, jobb annonseras ut men dom är redan öronmärkta.

Det är känt sedan länge att man jobbar så, tråkigt när man försöker framställa sig som en attraktiv arbetsgivare.

Om du jobbar inom kontorsrörelsen så är det rent slaveri.
Även mycket vuxenmobbing förekommer samt favorisering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in