Citat:
Ursprungligen postat av
InteTedKaczinsky
Han vill ha kontroll, han litar inte på sina anställda helt enkelt.
Ett väldigt ineffektivt och konstigt sätt att hantera det på isåfall.
Det är väl bara att övervaka arbetsdatorn?
Min arbetsdator och alla verktyg som hör till är strikt övervakade, och jag har inga problem med det alls. Arbetsgivaren ser varenda knapptryck jag gör — och det är underbart. Arbetsgivaren vet att jag gör mitt jobb, och jag behöver inte oroa mig över att göra någon jävla show med massa ständiga ”Jag har gjort detta nu” för att visa att jag faktiskt arbetar.
Jag förstår syftet med övervakningen och väljer hellre det istället för att spendera stora delar av mina dagar åt att sitta i trafiken, jaga parkeringsplats, stressa och förlora stora delar av mitt liv åt någonting som inte har varken nytta eller syfte — samtidigt som jag kan vara så effektiv som möjligt. Samtidigt sparar arbetsgivaren och samhället pengar. Pengar som jag gärna hellre ger till arbetstagare som verkligen måste befinna sig på plats.
Hur i hela helvete kan man förespråka tvång av att befinna sig på en plats om jobbet går att utföra på distans? Det gynnar
ingen, det är ett stort slöseri som som inte gynnar någon, snarare kostar alla.
Distansarbete möjliggör dessutom möjligheter att per automatik logga allting (du kan inte logga att X vid kaffebryggaren sa till Y att göra Z). Allt som görs via en dator kan även effektiviseras, inte minst nu för tiden.
Total idioti att kräva 1800-talsmetoder för att på ett ineffektivt och osäkert sätt ”hålla koll” på arbetstagarna (som om ”befinna sig på en plats” är samma sak som ”göra sitt jobb”). Jag ser inga fördelar ur något perspektiv alls och tycker att man bör fundera på om ledningen faktiskt ska vara ledningen