2025-01-24, 17:29
Medlem
Mycket okunskap om AB här och troligen också inom journalistkåren då det görs en höna av en fjäder.

Dumpen AB har haft två ledamöter. Har man mer än en ledamot måste en vara ordförande. Om den ena ledamoten avgår så är det en ledamot kvar. Ett AB behöver inte ha mer än en ledamot. Är det vara en ledamot i styrelsen behövs ingen ordförande då denne blir överflödig och blir enbart ledamot. Att PS avgår som ordförande är en följd av att SN avgår då ordförandeposten blir överflödig.
Citera
2025-01-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Brukar inte du snarare ta fasta på alla potentiella brott som eventuellt har begåtts eller som skulle kunna komma att begås?

Jo visst, hur menar du då?
Det gäller både i juridiskt och vardagligt tal
En gädda som publiceras kan både varit dömd för brott sedan tidigare, eventuellt ha fler offer och även riskera skapa ytterligare offer

Då är det bra ifall dumpens publiceringar kan leda till att potentiella offer kan göra en anmälan som förhoppningsvis kan leda till fällande dom
Citera
2025-01-24, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Har det framkommit varför Patrik lämnar ordförandeposten. Finns det några uppenbara skäl.

Nej det är så färskt men räkna med att det är något skumt med detta. Ungefär som när Patrik kastades ut ur 2forty2-gruppen pga av "för hård moderering". En helt bisarr bortförklaring och inte trovärdig nånstans

Det är tydligt att våra vänner inte kan sköta sig även om det kanske varit lite för mycket hetsjakt på dom.

Kommer Dumpen säcka ihop nu? Jag hoppas verkligen inte det då Sverige behöver minst en sån där antipedofil-bil ute på vägarna. Hittas inga pedofiler så runkar vi upp efterblivna som får axla den rollen då det måste till varje pris upprätthållas en bild av att en epidimi av pedofili sköljer över Sverige.
Citera
2025-01-24, 17:37
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Fantastiskt när man tror sig veta något men missar allt ni inte läser.
Detta har förekommit tidigare i tråden.

https://imgur.com/a/DkQmXE0

Detta säger hon som om det vore det inte var något speciellt.
Hur vidrig får man bli? Hon sjunker mer o mer för varje dag..
Citera
2025-01-24, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Nej det är så färskt men räkna med att det är något skumt med detta. Ungefär som när Patrik kastades ut ur 2forty2-gruppen pga av "för hård moderering". En helt bisarr bortförklaring och inte trovärdig nånstans

Det är tydligt att våra vänner inte kan sköta sig även om det kanske varit lite för mycket hetsjakt på dom.

Kommer Dumpen säcka ihop nu? Jag hoppas verkligen inte det då Sverige behöver minst en sån där antipedofil-bil ute på vägarna. Hittas inga pedofiler så runkar vi upp efterblivna som får axla den rollen då det måste till varje pris upprätthållas en bild av att en epidimi av pedofili sköljer över Sverige.

Mycket okunskap om AB här och troligen också inom journalistkåren då det görs en höna av en fjäder.

Dumpen AB har haft två ledamöter. Har man mer än en ledamot måste en vara ordförande. Om den ena ledamoten avgår så är det en ledamot kvar. Ett AB behöver inte ha mer än en ledamot. Är det vara en ledamot i styrelsen behövs ingen ordförande då denne blir överflödig och blir enbart ledamot. Att PS avgår som ordförande är en följd av att SN avgår då ordförandeposten blir överflödig.
Citera
2025-01-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport
Nej majoriteten av utsatta utsätter inte andra och majoriteten av förövare ljuger ihop en utsatthet för att framstå som offer.

Det funkar inte som så att ni kan ta en människa som ni utsätter för en massa skit såsom att stoppa snoppen i på kränkande vis, och sedan går ni därifrån som bra människor medan offret då plötsligt bär er sexualitet.

Det är inte som så att du har makten att våldta någon som inte vill ligga med dig och efteråt så har den plötsligt en stark sexuell drift i att vilja göra samma sak. Det funkar inte som så att en människa som inte vill ha sex kan våldtas och i det bli så otroligt upphetsad att den istället uppskattar det och blir likadan.

Men du vill gärna påstå att det är så det fungerar. Ge dig på någon och om den berättar kan du ljuga om att den egentligen vill. Inte bara vill, det är egentligen offret som är förbrytaren när ni inte kan påstå att det den berättar är lögn. Och ni kan inte påstå att Sara ljuger. Hon behöver aldrig berätta sin historia eftersom hon visar upp männen istället på ett vis som omöjliggör att ni skriker att hon bara ljuger.

För- över. För- övare= att föra över något på en annan människa.

Det är fler människor som aldrig utsatts för något som utsätter andra människor än vad människor som utsatts utsätter andra.

Det är inte något magiskt knep män har att de kan ge sig på flickor och kvinnor med sexuellt våld och så blir flickor och kvinnor likadana. Men att påstå de tär en del av det sexuella våld som ni använder.

Det hon gjorde var att reagera med att se sig själv som värdelös och använda droger samt prostituera sig. Det var hennes reaktion. Vi känner alla till det sätt hon hanterade sin utsatthet på.
Hon tog rätt dåliga beslut när hon valde att bli kriminell. Var ju inget "oups jag gjorde bort mig lite" med tanke på 35+ lagförda brott.. skylla på massa andra människor, eller systemet, är bara tecken på svag karaktär.
Exakt som hon gör nu - pekar finger för att förminska och rättfärdiggöra sina egna dåliga beslut.
Citera
2025-01-24, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143

Helt korrekt. Tyvärr mycket andra slutsatser som dras.
Citera
2025-01-24, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143

Tycker du har lite för höga krav på att gemene man ska känna till hur det fungerar med styrelseledamot och ordförandeskap i ett AB. Är ganska säker på att det inte räknas in i den elementära allmänbildningen.
Citera
2025-01-24, 18:09
Medlem
Citat:
Tycker du har lite för höga krav på att gemene man ska känna till hur det fungerar med styrelseledamot och ordförandeskap i ett AB. Är ganska säker på att det inte räknas in i den elementära allmänbildningen.
Mycket möjligt att det inte gör. Samtidigt ger den okunskapen upphov till en jävla massa meningslösa spekulationer.
Citera
2025-01-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Mycket möjligt att det inte gör. Samtidigt ger den okunskapen upphov till en jävla massa meningslösa spekulationer.
Det va ju just därför jag och några andra frågade.
Citera
2025-01-24, 18:16
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Ett brott har naturligtvis inget brott om det inte går att föra i bevis

Sen är det kanske väldigt sannolikt att ett brott har begåtts och att polisen arbetar utifrån den arbetshypotesen men inget är klart förrän det går att leda i bevisning

Därför kan en stöld vara olovligt brukande, olovligt förfogande, egenmäktigt förfarande eller kanske tillomed bara något som blivit borttappat

Det går aldrig att helt klart säga att ett brott har begåtts förrän en dom har vunnit laga kraft

Som jag nämnde häromdagen går det - är praktiskt möjligt - att föröva ett brott utan att dömas för det. Den dolda brottsligheten utgör brott som inte kommer till rättsvårdande myndigheters kännedom:

Om jag medvetet (uppsåtligen) olovligen tar en chokladkaka på Ica i syfte att exempelvis senare äta upp den och lämnar butiken utan att betala, förövar jag till 100 procent brottet ringa stöld oavsett om jag blir ertappad eller inte.

Sedan kan vad som åtalas som stöld bedömas av rätten som olovligt brukande etc. som du är inne på. Men det är en rättslig bedömning/brottsklassificering i sak som rätten gör efter att ha konstaterat vad som bevisat har hänt i form av faktiska omständigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Du går in på Elgiganten och "råkar" få med dig en 40" TV, kamerorna låg nere och ingen i personalen såg dig.
Har DU begått ett brott? Du vet hela händelseförloppet och du är mycket väl medveten att du tagit denna TV.

JA, du har begått ett brott.
Blir du åtalad? Troligt vis inte då det inte går att bevisa ATT du begått detta brott. MEN du har ju begått det.
För att kunna dömas krävs ATT du begått ett brott. För att ÅTALAS krävs stark bevisning.
För att åtalas för ett brott krävs att man begått ett brott således så kom ägget före hönan.

Ja, man måste ha betett sig på ett sätt som åtalet grundar sig på, givetvis. Sedan kan man ju förneka brott. Det är där bevisningen fyller sin funktion, eftersom domaren inte var med vid tillfället då händelsen ägde rum: Inför domarens ögon måste åklagaren presentera bevisning.

Citat:
I lagens mening har inget brott begåtts förrän det har bevisats i domstol och det gäller alla

I formell, juridisk-teknisk bemärkelse förhåller det sig givetvis så, och då särskilt i fall där den åtalade förnekar brott. Det har med rättsstatliga principer att göra och oskyldighetspresumtionen. Enligt dessa principer gäller också att enbart ett erkännande inte räcker för fällande dom - bevisning som stöder erkännandet måste till.

Men återigen, i den verkliga världen är det fysiskt möjligt att begå ett brott, det vill säga agera så att samtliga rekvisit i ett straffbud är uppfyllda, även om polisen aldrig får tag i en - dold brottslighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
I lagens mening har ett brott begåtts om lagen har brutits.
I domstol bestäms om någon skall åtalas för att det inte finns något tvivel om att det är de som begått brottet.

Jo, men exakt så: Åtal - huvudförhandling - överläggning - dom. Domaren frågar: 1) Vad har åklagaren bevisat? 2) Vad ska jag bedöma det som är bevisat som - vilket brott, om något, är förövat? 3) Fria eller fälla?

Citat:
Inte om det inte går att föra i bevis och det sker efter att en dom vunnit laga kraft
Det måste gå att bevisa ATT ett brott har skett, VEM som begått brottet och HUR brottet har begåtts

Fram tills en dom vunnit laga kraft så är det enbart ett misstänkt brott

Hur ett brott har begåtts behöver inte nödvändigtvis bevisas, det räcker att det har begåtts:

Om jag från hyllan plockar den där chokladkakan jag nämnde ovan med hjälp av min apa som sitter på min axel eller om jag plockar den med min egen hand eller om jag är så flink att jag kniper den mellan fötterna och bollar upp den så att den landar på hjässan och jag därefter lämnar butiken, räcker det att bevisa att ett tagande har skett, inte på vilket av dessa tre sätt tagandet skedde.

Den olovliga besittningsrubbningen (tagandet) sker strikt juridiskt när jag utan att betala lämnar butiken med chokladkakan under min kontroll. Hur jag har lämnat butiken behöver inte heller bevisas utan det räcker att bevisa att jag har lämnat butiken - då är tagandet bevisat.

Kravet på bevisning finns där, återigen, för att domaren inte var med när det hände. Det handlar om rättssäkerhet. Mot någons förnekande måste åklagaren bevisa den åtalade gärningen och det i sin tur beror på att staten står i begrepp att (eventuellt) ingripa i den enskildes frihet genom att utdöma påföljd.

Detta är vad som gäller i förtalsmålet mot Sara Nilsson - hon förnekar ju brott. Ingen är juridiskt skyldig innan domen har fallit - i lagens ögon. Det hindrar emellertid inte att människor redan nu menar sig ha tillräckligt på fötterna för att våga påstå att Sara har begått grovt förtal. Det rör sig om en prognos och en normativ analys av innebörd att hon bör fällas till ansvar utifrån vad som hittills är känt i målet.
Senast redigerad av Lessler 2025-01-24 kl. 19:01.
Citera
2025-01-24, 18:22
Medlem
Citat:
Det va ju just därför jag och några andra frågade.
Japp. Helt lugnt. Bara synd när något så "enkelt" spinner iväg. Men, det är ju flashback trots allt haha
Puttes ändrig är alltså helt odramstisk. Saras sorti är också odramatiskt ur ett perspektiv, men visst är det intressant ur andra. Tror inte styrelsearbetet i detta aktiebolag är spec tungt. Men vill hon ut så är det hennes val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in