2025-01-23, 09:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Världscupen i skidskytte 24/25: Antholz (ITA) 23-26 januari (WC6)

Världscuptouren har åkt vidare till den kommande OS-orten, italienska Antholz. Antholz innebär ju hög höjd vilket kan slå lite olika för de svenskarna.

Startlistor, resultat och cuper: http://biathlonresults.com/

Man hade sett fram mot att se Elvira, som den formstarkaste skidskytten just nu, tävla i Antholz och jaga Preuss och Jeanmonnet om den totala världscupen men vid onsdag lunch kom beskedet att Elvira hade vaknat upp på onsdagsmorgonen med en förkylning. Därmed är totala världscupen körd för Elvira.

Tandrevold skall vara tillbaka efter att avstått Ruhpolding för att ladda på hög höjd istället. Och Christiansen och Dale är petade från det norska herrlaget då Norge ställer upp med sitt VM-lag.

Program
Torsdag 23 januari
14.30 Sprint damer

Fredag 24 januari
14.30 Sprint herrar

Lördag 25 januari
13.00 Jaktstart damer
14.55 Stafett herrar

Söndag 26 januari
12.05 Stafett damer
14.45 Jaktstart herrar

SVT sänder i SVT1 och SVT Play:
23/1 14.20-16.00
24/1 14.20-16.00
25/1 13.00-13.45 och 14.55-16.15
26/1 12.05-13.25 och 14.45-15.30

Vinterstudion sänder dessutom före och efter tävlingarna på lördag och söndag

Svenska laget
Elvira Öberg, Piteå skidskytte Klubb (ej till start pga sjukdom)
Hanna Öberg, Piteå skidskytteklubb
Anna Magnusson, Piteå skidskytteklubb
Anna-Karin Heijdenberg, Tullus SG
Ella Halvarsson, Biathlon Östersund
Johanna Skottheim, Lima SKG

Sebastian Samuelsson, I 21 IF
Martin Ponsiluoma, Tullus SG
Jesper Nelin, Biathlon Östersund
Viktor Brandt, I 2 IF
Malte Stefansson, Oxbergs IF
Emil Nykvist

Sverige ställer upp med samma lag som i Ruhpolding men Elvira som inte kommer till start. Det innebär att Johanna Skottheim får fortsatt förtroende och att Sara Andersson saknas. Istället laddar Sara upp inför nästa veckas EM.

Övriga nationers lag finns listade här: https://etusuora.com/en/biathlon/world-cup/antholz-anterselva

Hur det gick förra året i Antholz
Det blev bara en svensk pallplats i Antholz förra året och det var i mixstafetten där det svenska laget blev trea. När det gäller topp-10-placeringar blev Elvira femma i distansloppet, Ponsiluoma femma i distansloppet och Nelin sjua i masstarten. Så ganska svag svensk utdelning.

Ser vi internationellt så vann Johannes Thingnes Bö distansloppet före Tarjei Bö och Johannes Kuhn. I masstarten vann Vetle Sjåstad Christiansen före Johannes Dale Skjevdal och Vebjörn Sörum. Lena Häcki-Gross vann damernas distanslopp före Julia Simon och Lou Jeanmonnot och i masstarten vann Julia Simon före Lou Jeanmonnot och Lena Häcki-Gross. Single mix-stafetten vann Tyskland före Norge och Österrike. Norge vann mixstafetten med Italien på andra plats.

Totala världscupen och övriga cuper
Senast redigerad av Alkibiades 2025-01-23 kl. 09:28.
2025-01-23, 09:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Fortsättning från trådstarten

Statistik
2025-01-23, 12:25
Medlem
Ezzelinos avatar
Utmärkt trådstart, bl.a. med den lättöverskådliga statistiken i alla kategorier.
Jag tror på en fransk dominans i dag, de har fem bland de elva, tre bland de fem, mest betrodda av oddssättarna. Skulle kunna bli en trippel på pallen, i så fall tror jag på Jeanmonnot, Braisaz-Bouchet, Simon.
2025-01-23, 12:56
Medlem
Känns ganska öppet idag. Ingen Elvira och Fransyskor under isen. Preuss är visserligen stark. Hanna? Lampic?
2025-01-23, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skaladlok
Känns ganska öppet idag. Ingen Elvira och Fransyskor under isen. Preuss är visserligen stark. Hanna? Lampic?

Lägger mina slantar på Lampic
2025-01-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaladlok

Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo

Då lägger jag mina på Lou
2025-01-23, 14:28
Medlem
katws avatar
Jaha går det dåligt för svenskorna i dag kommer det skyllas på höjden. Går det bra lär det knappt nämnas överhuvudtaget.
2025-01-23, 14:28
Medlem
Nej Ella Sluta Skratta Snälla
2025-01-23, 14:33
Medlem
why123s avatar
Varför är inte Elvira med idag?
2025-01-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Varför är inte Elvira med idag?
Sjuk.
2025-01-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Roligare så.
2025-01-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Då lägger jag mina på Lou
Har inte kollat oddsen men hon är väl nästan favorit idag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in